Utrecht maakt kwaliteitsafspraken
Provincie Utrecht maakt kwaliteitsafspraken
29-3-2007 -
De provincie Utrecht legt een aantal afspraken met haar klanten en
zichzelf vast. Het gaat hierbij over de manier waarop de provincie
omgaat met vragen en aanvragen per brief, mail of telefoon van
bijvoorbeeld inwoners, organisaties en bedrijven. Als de provincie
haar afspraken niet nakomt kunnen klanten klagen bij het provinciaal
meldpunt. Het kwaliteitshandvest is in te zien op de provinciale
website.
De provincie wil een kwalitatief hoogwaardige organisatie zijn met
tevreden klanten en een efficiënte bedrijfsvoering. Ieder jaar stelt
zij daarom een kwaliteitsprogramma op om de organisatie te
ontwikkelen. Zij onderzoekt regelmatig de voortgang met een
kwaliteitsmeting. Hieruit kwamen in 2006 aanbevelingen voor
verbetering van de klantgerichtheid. Daarbij deed de Commissaris van
de Koningin in het burgerverslag van 2005 al de aanbeveling om te gaan
werken met een kwaliteitshandvest. De provincie hierop dit
afsprakenkader.
Door vastlegging van afspraken met zichzelf -de medewerkers- en haar
klanten -inwoners en organisaties- maakt zij zichtbaar wat er van haar
verwacht mag worden en waarop zij mag worden afgerekend. Enerzijds
gaat het om zaken die aan wettelijke termijnen zijn gebonden,
anderzijds om de reactietermijn op brieven, mails en telefoontjes.
Mocht de provincie niet volgens haar eigen afspraken handelen dan kan
dit worden gemeld bij het provinciaal meldpunt voor klachten. In
sommige gevallen legt de provincie zichzelf een boete op waarmee
klagers een financiële tegemoetkoming krijgen.
Meer informatie: Peter Kelder, telefoon 030 258 3263
Provincie Utrecht