IP/07/440
Brussel, 29 maart 2007
Vereenvoudiging van het GLB: de Commissie wil het stelsel van
randvoorwaarden verbeteren
Het stelsel van randvoorwaarden vormt een essentieel onderdeel van de in
2003 doorgevoerde hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB).
De Europese Commissie heeft vandaag een serie maatregelen gepresenteerd om
dat stelsel te verbeteren en te vereenvoudigen. De veranderingen hebben
onder meer tot doel de voorlichting te verbeteren, een bepaalde mate van
tolerantie voor overtredingen van gering belang in te voeren, de te
controleren percentages boeren te harmoniseren en het mogelijk te maken om
bepaalde controles op de landbouwbedrijven vooraf aan te kondigen. Deze
voorstellen betekenen geen verwatering van het concept achter de
randvoorwaarden, maar zijn erop gericht het stelsel van randvoorwaarden op
basis van de opgedane ervaring beter te doen functioneren in het belang van
de boeren en ook van de uitvoerende instanties. Het betreft hier een verdere
stap in de voortdurende inspanningen van de Commissie om het GLB te
vereenvoudigen. De randvoorwaarden houden in dat de boeren zich aan een
aantal normen moeten houden willen zij voorkomen dat zij op hun steun van de
Europese Unie (EU) worden gekort. Het gaat bij die normen om de bescherming
van het milieu, de gezondheid van mens, dier en plant en het dierenwelzijn
en het behoud van de grond in een goede landbouw- en milieuconditie. Met de
randvoorwaarden wordt een tweeledig doel beoogd: de landbouw duurzamer
helpen maken en het GLB beter afstemmen op de verwachtingen van de consument
en de belastingbetaler.
"De randvoorwaarden vormen een centraal onderdeel van ons hervormde
GLB.", aldus Mariann Fischer Boel, commissaris voor Landbouw en
plattelandsontwikkeling. "De mensen zullen de rechtstreekse
inkomenssteun alleen accepteren als zij kunnen zien dat die steun er
is om onze boeren te belonen wanneer zij op het platteland taken
uitvoeren die van vitaal belang zijn. Ik ben mij er terdege van bewust
dat veel boeren erg ongelukkig zijn met de randvoorwaarden. Maar de
randvoorwaarden zijn een juiste zaak. Zij zijn nodig en niet meer weg
te denken. Dit neemt niet weg dat wij wel degelijk veranderingen
kunnen aanbrengen in het stelsel van randvoorwaarden om het
doelmatiger te maken."
De invoering van randvoorwaarden was een belangrijke beslissing in het
kader van de in 2003 doorgevoerde hervorming van het GLB. De
randvoorwaarden maken het mogelijk om de aan een boer te betalen
rechtstreekse inkomenssteun volledig of gedeeltelijk te weigeren als
die boer zich niet aan de betrokken normen houdt. De na te leven
normen bestaan uit twee componenten: de "uit de regelgeving
voortvloeiende beheerseisen" (RBE's) en de "goede landbouw- en
milieuconditie" (GLMC). Bij de RBE's gaat het om 19 bestaande
besluiten van de EU, terwijl de lidstaten zelf minimumeisen voor de
GLMC moeten vaststellen op basis van een EU-kader.
In 2005 zijn 240.898 controles ter plaatse verricht bij 4,92% van de
onder de randvoorwaarden vallende boeren. Aan 11,9% van de ter plaatse
gecontroleerde boeren is een korting op hun inkomenssteun opgelegd.
Het merendeel van de ontdekte overtredingen betrof de identificatie en
registratie van runderen. Ook waren er veel overtredingen op het
gebied van de GLMC en de nitraatrichtlijn.
De Commissie heeft sinds 2005 al zeven documenten met aanwijzingen
geproduceerd om de lidstaten te helpen en ook heeft zij de
uitwisseling van de beste werkwijzen bevorderd. Zij zal discussies
over aspecten van de randvoorwaarden blijven aanmoedigen. Zoals
gezegd, heeft zij echter vandaag al een aantal specifieke praktische
maatregelen voorgesteld om de werking van het stelsel van
randvoorwaarden te vereenvoudigen:
Specifieke verbeteringen
* De lidstaten dient te worden toegestaan om geen werk te maken van
overtredingen waarop niet meer dan de minimumkorting staat. Aan de
betrokken boer wordt toch een waarschuwingsbrief gezonden en er
vindt een vervolgcontrole plaats.
* Ook wordt voorgesteld om af te zien van kortingen die lager zijn
dan 50 euro (een zogenoemde de-minimisbepaling). Ook in dit geval
wordt een waarschuwingsbrief gezonden en wordt een vervolgcontrole
verricht.
* De Commissie is van plan om voor de controles ter plaatse op de
naleving van de randvoorwaarden nog maar één enkel
controlepercentage voor te schrijven, namelijk ten minste 1% van
de betrokken boeren.
* Als bij de controles veel overtredingen worden geconstateerd,
moeten meer controles worden verricht. In de toekomst hoeven die
extra controles alleen de normen te betreffen waarvoor een risico
op overtredingen is gebleken, en niet alle normen zoals nu het
geval is.
* De Commissie zal de mogelijkheid openen om controles tot 14 dagen
van tevoren aan te kondigen, mits het doel van de controle
daardoor niet in gevaar wordt gebracht. De controles op het gebied
van de voedings- en voederwetgeving, de gezondheid en het welzijn
van dieren en de identificatie en registratie van dieren blijven
onaangekondigd.
* De nationale autoriteiten zullen moeten bepalen wat de optimale
periode van het jaar is om de nakoming van het merendeel van de
verplichtingen te controleren, waarbij zij er wel voor moeten
zorgen dat in het controlesysteem geen enkele verplichting wordt
veronachtzaamd.
* Slechts de helft van de percelen zal hoeven te worden
gecontroleerd in plaats van het hele bedrijfsareaal.
* Uiterlijk drie maanden na de controle moet de boer het verslag
daarover ontvangen.
* De selectie van de te controleren steekproef zal worden verbeterd,
waarbij ook een deel van de steekproef op aselecte wijze zal
worden gekozen.
* De Commissie zal duidelijker aangeven welke informatie de
lidstaten moeten verstrekken aan de boeren.
* De boeren moeten alle percelen die zij aangeven om de
bedrijfstoeslag te ontvangen, gedurende tien maanden tot hun
beschikking houden. Voorgesteld wordt die tienmaandsregel te
vereenvoudigen.
* De nieuwe lidstaten die de rechtstreekse steun uitkeren in de vorm
van "één enkele areaalbetaling", zullen het deel van de
randvoorwaarden dat nu nog niet voor hen geldt, namelijk de uit de
regelgeving voortvloeiende beheerseisen, moeten gaan toepassen
vanaf 2009. Voorgesteld wordt om een gefaseerde invoering van die
beheerseisen over een periode van drie jaar toe te staan. In
Bulgarije en Roemenië zal deze gefaseerde invoering pas in 2012
beginnen.
Zie ook:
http://ec.europa.eu/agriculture/simplification/crosscom/index_en.htm
http://blogs.ec.europa.eu/fischer-boel
European Union