European Union



---

Telecommunicatie: consumenten hebben meer keuze, maar potentieel van interne markt EU blijft onbenut
---

Reference: IP/07/435 Date: 29/03/2007

HTML: EN FR DE DA ES NL IT SW PT FI EL CS ET HU LT LV MT PL SK SL BG

RO
PDF: EN FR DE DA ES NL IT SW PT FI EL CS ET HU LT LV MT PL SK SL BG

RO
DOC: EN FR DE DA ES NL IT SW PT FI EL CS ET HU LT LV MT PL SK SL BG

RO

IP/07/435

Brussel, 29 March 2007

Telecommunicatie: consumenten hebben meer keuze, maar potentieel van interne markt EU blijft onbenut

Europese consumenten blijven profiteren van lagere prijzen en vernieuwende diensten dankzij goede vooruitgang bij de uitvoering van de EU-telecommunicatieregels. Als consumenten en aanbieders de voordelen van de Europese interne markt volledig willen benutten, is het echter nodig dat bij problemen nog sneller en consequenter wordt opgetreden en dat de autoriteiten zich onafhankelijk opstellen, zo stelt het twaalfde verslag van de Europese Commissie over de Europese telecommunicatiemarkten dat vandaag is uitgebracht.

"Het openstellen van de telecommunicatiemarkten voor concurrentie is zeker één van de succesverhalen van de EU, zoals kan worden opgemaakt uit de lagere tarieven en betere diensten. Hoewel een groei van 2,3% van de sector en 5% extra investeringen niet slecht zijn, is het niet goed genoeg in tijden waarin het Europese concurrentievermogen op het spel staat", aldus Viviane Reding, EU-Commissaris voor Telecommunicatie. "Daarom moet de hervorming van de EU-telecommunicatieregels die dit jaar op de agenda staat de nadruk leggen op de knelpunten waar concurrentie nog niet effectief is. In een sector waar technologie over de landsgrenzen heen gaat, moeten wetgevers het pad vrijmaken voor pan-Europese schaalvoordelen voor zowel aanbieders als consumenten."

Het verslag van de Commissie presenteert een momentopname van de Europese telecommunicatiemarkten (waar de inkomsten bijna EUR290 miljard bedragen) van net voor de hervorming van de Europese telecommunicatieregels. Ieder hoofdstuk van het verslag behandelt de situatie in een bepaalde EU-lidstaat.

De voornaamste conclusies van het verslag van dit jaar zijn:

Lagere prijzen en meer keuze voor consumenten

De gemiddelde kosten voor een binnenlands gesprek van 3 minuten met een vaste telefoon zijn gedaald van ongeveer 41,8 cent in 2000 naar 25 cent in 2007. De kosten van binnenlandse mobiele diensten zijn het afgelopen jaar gedaald met 13,9%.

Bovendien hebben meer dan 31,4 miljoen mobiele klanten (een toename van 6,3 miljoen) gebruik gemaakt van de mogelijkheid, overeenkomstig de EU-wetgeving, om bij het overstappen naar een andere aanbieder hun eigen nummer te behouden. Van alle lidstaten heeft Spanje het grootste aantal consumenten dat van deze optie gebruik heeft gemaakt (9,21 miljoen). Ook zijn er 15 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting in de EU overgestapt, tevens met nummerbehoud, naar andere aanbieders (vergeleken met 7 miljoen in 2005). In Zweden is het zelfs al mogelijk voor consumenten om bij het overstappen naar VoIP-diensten hun eigen nummer te behouden.

Mobiele markten worden volwassen

In 2006 zijn de inkomsten gegroeid met 4,6%. Met 478,4 miljoen mobiele telefoons die in gebruik zijn, bedraagt de penetratiegraad in Europa nu 103% (in 2005 was dit 95%). De penetratiegraad is het hoogst in Luxemburg (171%), Italië (134%) en Litouwen (133%).

Vaste spraaktelefonie: inkomsten van aanbieders dalen

In 2006 zijn de inkomsten gedaald met 4,5 tot 5,1%. Concurrentie blijft ervoor zorgen dat de marktaandelen van gevestigde aanbieders dalen; deze marktaandelen vertegenwoordigen nu gemiddeld 65,8% van de inkomsten in de EU25.

Concurrentie zorgt voor snelle groei op het gebied van breedband

In 2006 zijn de inkomsten gestegen met 7,8% à 8,5%. In 2006 zijn er meer dan 20 miljoen nieuwe breedbandabonnementen bijgekomen, hetgeen de penetratie in de EU25 op 15,7% brengt. Nederland (29,8%) en Denemarken (29,4%) kennen momenteel de hoogste penetratiegraad ter wereld, zelfs hoger dan Zuid-Korea; ook zijn er zeven lidstaten die een hogere breedbandpenetratiegraad laten zien dan de VS. Landen waar wetgevers de netwerken van gevestigde aanbieders toegangsverplichtingen hebben opgelegd, en waar concurrentie op het gebied van infrastructuren zich aan het ontplooien is, laten de hoogste groeicijfers zien.

Geen eerlijke mededinging voor aanbieders

Het verslag van de Commissie behandelt ook enkele van de dringende problemen op het gebied van wetgeving die nog steeds niet zijn opgelost:

o Gebrek aan volledig onafhankelijke nationale wetgevers: in het bijzonder in Polen en Slowakije. In andere lidstaten blijft de politieke invloed op het dagelijks werk van de nationale wetgever zorgwekkend.

o Vertraging bij het inzetten van rechtsmiddelen bij concurrentieproblemen: in enkele gevallen (Italië, Griekenland en Duitsland) veroorzaakt door langdurige rechtszaken over de beslissingen van de nationale wetgevers.

o Verschillende oplossingen voor soortgelijke concurrentieproblemen: aanbiedingen voor bitstroomtoegang met breedband blijven inconsistent in de hele EU, en de kosten voor gespreksafgifte variëren behoorlijk van land tot land.

o Inefficiënt en gefragmenteerd beheer van radiospectrum: het radiospectrum ondersteunt diensten die meer dan EUR200 miljard vertegenwoordigen. Een EU-aanpak voor het beheer van het radiospectrum zou kunnen leiden tot een groei van 0,1% in het BBP.

o Onvolledige invoering van het 112-noodnummer: in 2006 heeft de Commissie tegen 13 lidstaten een inbreukprocedure ingeleid.

Grensoverschrijdende concurrentie, economische groei en consumentenvoordeel kunnen behoorlijk worden gestimuleerd als de EU zou overstappen van 27 verschillende nationale systemen naar een meer consistente regelgeving voor heel Europa. Marktspelers verwerven momenteel al éénderde van hun inkomsten in andere lidstaten.

De Commissie zal deze kwesties behandelen bij de hervorming van de EU-telecommunicatieregels, die gepland is voor zomer 2007.

Verdere informatie
Het twaalfde verslag over de uitvoering is beschikbaar op de Europa-website:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/implementation_en forcement/index_en.htm

Zie persdossier voor extra informatiebladen en samenvattingen per land:

http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm ?item_id=3304