Groei Nederlandse export terug op niveau 2000
29.03.2007 / 14:14 / Rubriek: Economie / Organisatie: Atradius
Atradius
29 maart 2007 - Nederlandse exporteurs verwachten voor 2007 een stevige groei van hun
exportomzet met 12 procent ten opzichte van 2006. Dit is de hoogste groeiverwachting
sinds 2000. De trend dat ondernemers zich meer richten op verdieping van bestaande
afzetmarkten dan dat zij nieuwe markten aanboren zet door. Exporteurs verwachten binnen
de Europese Unie relatief de meeste exportgroei in Oost-Europa te realiseren. Buiten de
Europese Unie zijn de Verenigde Staten door de gunstige euro / dollar koers en India een
interessante nieuwe afzetmarkt, terwijl de interesse voor China als nieuwe
exportbestemming afneemt. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Export dat dit jaar voor
de negende keer is uitgevoerd door kredietverzekeraar Atradius en exportorganisatie
Fenedex.
Het optimisme van Nederlandse ondernemers kan niet meer stuk. Driekwart van de ondernemers
verwacht dat hun exportomzet in 2007 zal stijgen, terwijl slechts 3 procent denkt dat dit
zal dalen. Dit laatste percentage is in de negen jaar dat Trends in Export wordt
uitgevoerd nog nooit zo laag geweest. Als belangrijkste redenen voor de exportgroei geven
de ondernemers aan dat dit komt door verhoogde verkoopinspanningen, verbeterde economische
situatie en een beter productassortiment. Ook vorig jaar voorspelden exporteurs een
rooskleurig 2006 waarin zij verwachtte 11 procent groei te realiseren. Deze verwachting
bleek naderhand geheel in lijn met de groei van de totale Nederlandse export over 2006
die het CBS begin 2007 rapporteerde.
Verenigde Staten en India de nieuwe exportbestemming voor 2007
Noemden exporteurs vorig jaar China en Rusland het meeste als nieuwe afzetmarkt, nu zijn
dat de Verenigde Staten en India. Rusland is de derde belangrijkste nieuwe
exportbestemming voor 2007. China komt in deze Top 5 niet meer voor. Het enthousiasme
voor China als nieuwe exportbestemming lijkt te temperen. In 2002 was nog maar 2 procent
van de exporteurs geïnteresseerd in dit land als nieuwe afzetmarkt, in 2005 was 1 op
de 3 respondenten zich aan het oriënteren op China, vorig jaar 17 procent en dit jaar
nog maar een krappe 5 procent. De interesse van de exporteur richt zich in 2007 op India:
10 procent van de ondervraagden zegt dit land als nieuwe afzetmarkt te zien, evenveel als
de Verenigde Staten.
Meer behoud van productie in Nederland verwacht
De productie, of delen daarvan, wordt weer minder uitbesteed naar het buitenland.
Nederlandse exporteurs verwachten gemiddeld ongeveer de helft (46 procent) van hun totale
productie in Nederland te behouden. Vorig jaar was dit slechts 35 procent. Hoewel de
interesse voor China als nieuwe afzetmarkt afneemt, blijft dit land koploper voor het
uitbesteden van de productie. De verwachtte uitbesteding naar Polen is verdubbeld ten
opzichte van vorig jaar. Het aandeel van de productie dat men in 2006 verwachtte te
produceren in Polen was 3 procent en wordt voor 2007 geschat op 7 procent. Dit maakt het
aandeel van Polen in uitbesteding van productie van Nederlandse ondernemers net zo groot
als het aandeel van Duitsland.
Exporteurs gebruiken meer kredietverzekering
Ondernemers geven aan minder betalingsachterstanden te ervaren dan vorig jaar. Exporteurs
zeggen het langst op hun geld te moeten wachten van klanten in Italië, België
en Frankrijk. De betalingsmoraal van Duitse handelspartners is opvallend verbeterd ten
opzichte van vorig jaar (26 procent betalingsachterstand vorig jaar, versus 15 procent
dit jaar). Om het risico af te dekken dat een afnemer helemaal niet betaalt, blijft
vooruitbetaling het meest gebruikte middel gevolgd door een exportkredietverzekering die
aan populariteit gewonnen heeft ten koste van de letter of credit. 'Het lijkt erop dat de
perceptie onder exporteurs dat het afdekken van betalingsrisico altijd kostbaar is, aan
het afnemen is', aldus Bert Bruning, directeur Atradius Nederland.
Positief imago Nederlandse producten
Net als in voorgaande Trends in Export onderzoeken staat het positieve imago van de
Nederlandse producten boven aan de lijst van belangrijke stimulans voor de Nederlandse
export. Opvallend is hoe de respondenten de opkomst van de Chinese economie beoordelen.
In 2005 gaf ruim de helft (53 procent) aan dit als een bedreiging te zien, in 2006 gaf 53
procent aan dit juist als een kans te beschouwen en nu is dat 63 procent. Ook de opkomst
van India wordt door ruim de helft van de exporteurs als een kans gezien in plaats van
een bedreiging (19 procent). Exporteurs beschouwen de stijging van de kostprijs de
producten gevolgd door de administratieve lasten in Nederland als de grootse bedreiging
voor de Nederlandse export.
Over Atradius
Atradius is Nederlands grootste kredietverzekeraar met premie-inkomsten van 1,3 miljard
euro en een mondiaal marktaandeel van 24 procent. Het bedrijf verzekert jaarlijks handel
ter waarde van 350 miljard euro tegen het risico van wanbetaling en biedt tal van
producten variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Sinds 1932 heeft Atradius
een samenwerkingsovereenkomst met de Nederlandse Staat inzake de herverzekering door de
Staat van bepaalde commerciële en politieke risico's. Met 3.400 medewerkers en meer
dan 90 kantoren in 40 landen, heeft Atradius toegang tot kredietinformatie van meer dan
45 miljoen ondernemingen op basis waarvan 12.000 kredietlimietbeslissingen per dag
genomen worden. Atradius heeft een A rating van Standard & Poor's en A2 van Moody's.
Over Fenedex
Fenedex is dé particuliere ledenorganisatie van en voor het internationaal
opererende bedrijfsleven. Fenedex brengt die kennis en ervaring bij bedrijven binnen die
hen in staat stelt zo succesvol mogelijk te ondernemen op buitenlandse markten.
Kernactiviteiten van Fenedex, in 1954 door het bedrijfsleven opgezet, zijn: inspireren,
informeren, opleiden en adviseren van ondernemingen en personen ter bevordering van de
kwaliteit van het exporteren en internationaliseren van het Nederlandse bedrijfsleven in
het algemeen en die van de circa 1350 leden in het bijzonder.