Schonere lucht door keuze voor hybride bussen in openbaar vervoer utrecht
donderdag 29 maart 2007 - Bron: BRU
Het Bestuur Regio Utrecht gaat inzetten op hybride bussen, te beginnen
in het Utrechtse stadsvervoer. De hybride bus moet in de plaats komen
van 83 GVU-bussen. Het gaat om een serie bussen die niet voldoet aan
de strenge Euro 5-norm die de regio zich in 2010 heeft gesteld voor al
het stads- en streekvervoer. De hybride bus rijdt zoveel mogelijk op
elektriciteit en maar een deel op brandstof. Dat geeft een lager
energiegebruik, beduidend minder uitlaatgassen en minder stank- en
geluidsoverlast voor de directe omgeving. Hybride bussen zijn nieuw
voor Nederland.
Met schonere bussen in het openbaar vervoer wil de stadsregio, als
opdrachtgever van OV, een aanzienlijke bijdrage leveren aan een betere
luchtkwaliteit. Die bijdrage is in de stad Utrecht extra noodzakelijk
in verband met de uitvoering van een aantal grote projecten waaronder
het nieuwe stationsgebied Utrecht met de OV-terminal. Bij de aanpak
van de problemen met de luchtkwaliteit in de stad trekken Bestuur
Regio Utrecht en gemeente Utrecht samen op.
Het Bestuur Regio Utrecht heeft de diverse mogelijkheden grondig laten
doorrekenen. Daaruit blijkt dat hybride bussen de toekomst hebben in
de Utrechtse regio, zowel uit milieuoogpunt als financieel gezien. Ten
opzichte van de bussen die vervangen worden, zouden de hybride bussen
70% minder uitstoot van stikstofdioxide moeten kunnen geven, 50%
minder koolstofdioxide en 35% minder fijn stof. Dit dankzij een
beduidend lager brandstofgebruik.
Doorberekend is ook de financiële haalbaarheid, aangezien het gaat om
vervanging van relatief nieuwe bussen. De investering verdient zich op
termijn ruimschoots terug door het veel lagere brandstofgebruik. Bij
de aanschaf van hybride bussen gaat het BRU na doorberekening uit van
een investering van 9.3 miljoen euro. Voor (mede)financiering wordt
een beroep op het Rijk gedaan. Het BRU heeft inmiddels busvervoerder
GVU gevraagd om met een voorstel te komen ter realisering van het
plan.
De beoogde maatregelen maken deel uit van het Regiobod dat Bestuur
Regio Utrecht, provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht en Amersfoort
eind 2005 hebben gedaan aan de toenmalig staatssecretaris van Milieu
om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het Bestuur Regio Utrecht nam het
voortouw voor schonere bussen. Door de vervanging van 83 GVU-bussen
die zijn aangeschaft in de jaren 2002 tot 2005 kan de stadsregio
straks volledig voldoen aan de zogenaamde Euro 5-normen die de regio
per 2010 aan zichzelf heeft gesteld. Ook de andere bussen die per 2010
in de regio rijden, moeten dan aan die normen voldoen. Bij de uitgifte
van de openbaarvervoerconcessies in 2009 zal dat een van de harde
eisen zijn die BRU aan vervoerders gaat stellen.
Hybride technologie
Hybride bussen combineren aandrijving door middel van een elektromotor
(met energieopslag in batterijen) met aandrijving door een
verbrandingsmotor die de batterijen oplaadt. Ook de remenergie die
vrij komt uit de elektromotoren, draagt hieraan bij. Veel stoppen
bespaart dus energie. Vandaar dat de hybride bussen vooral voordelen
hebben bij het rijden in stedelijke gebieden, met relatief veel
haltes. Na de laatste rit kunnen de batterijen verder worden opgeladen
door de bus aan te sluiten op het elektriciteitsnet.
De verbrandingsmotor kan veel kleiner zijn dan in niet-hybride bussen,
gezien de beperkte functie. De motor draait bovendien op een constant
toerental wat minder brandstof verbruikt, de schadelijke uitstoot
verminderd en een flinke geluidsreductie teweeg brengt. Hybride
technologie is niet afhankelijk van het soort brandstof. Rijden op
elektriciteit kan gecombineerd met een motor die rijdt op (bio)diesel,
aardgas of ethanol. Voordeel daarvan is dat verschillen in prijzen en
uitstoot van gassen kunnen meewegen bij het kiezen van de brandstof.
Verder is bijzonder dat bij inzet van hybride bussen ook de uitstoot
van koolstofdioxide wordt teruggebracht, dankzij het veel lagere
brandstofverbruik. Bij gebruik van diesel of aardgas zonder hybride
technologie is hiervan geen sprake.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2007
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten