Overheid moet risicos van gevaarlijke stoffen en situaties in kaart brengen
29-03-2007
Gemeenten, provincies en Rijk zijn vanaf 30 maart 2007 verplicht de
risicos van gevaarlijke stoffen te registreren. Het Registratiebesluit
externe veiligheid en artikel 6a van de Wet rampen en zware ongevallen
zijn dan in werking getreden. Het besluit is ook van toepassing op
andere risicosituaties als branden in grote gebouwen of ongevallen in
tunnels.
De vuurwerkramp in Enschede in mei 2000 is de aanleiding geweest voor
het verplicht registreren van stoffen en situaties die mogelijk een
gevaar vormen. De ministeries van VROM en BZK hebben eerst de
bestaande wet- en regelgeving aangepast en vervolgens samen met
gemeenten en provincies bekeken hoe kennis en inzicht over risicovolle
situaties georganiseerd kan worden. De inwerkingtreding van het
Registratiebesluit externe veiligheid en artikel 6a van de Wet rampen
en zware ongevallen vormen het sluitstuk in dit proces.
Register risicosituaties
Alle overheden die een vergunning afgeven voor een risicovolle
situatie, zijn verplicht dit te melden bij het zogenaamde
risicoregister. Een vergunning wordt immers alleen afgegeven als er
geen dingen kunnen gebeuren die het milieu en de veiligheid in gevaar
brengen, of als dit tot een aanvaardbaar risico is teruggebracht.
Vanwege deze kennis zijn overheden aangewezen om de gegevens over
gevaarlijke stoffen en risicovolle situaties te verzamelen en naar het
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) te sturen. Het
RIVM beheert het Register risicolsituaties gevaarlijke stoffen
(risicoregister). Overheden dienen hun gegevens uiterlijk 30 maart
2008 naar het RIVM te zenden.
De verplichting om risicosituaties met gevaarlijke stoffen te
registreren valt onder het Registratiebesluit EV. De risicosituaties
van de andere rampen zoals branden in grote gebouwen of ongevallen in
tunnels valt onder artikel 6a Wrzo waar het ministerie van BZK
verantwoordelijk voor is. Overigens valt het risico van een ernstige
ordeverstoring ook onder dit artikel. Kort na inwerkingtreding van
deze besluiten zal een ministeriële regeling in werking treden.
Risicokaart
Ook is het de bedoeling dat de gegevens over risicos zowel voor
burgers als medewerkers van de overheid beter toegankelijk zijn. Rijk,
provincies en gemeenten hebben daarom samen een model voor een
risicokaart ontworpen. De provincies vullen de kaart in en nemen ook
het beheer op zich. Inmiddels zijn al veel gegevens aangeleverd en
zijn de kaarten voor een groot deel al compleet.
Burgers kunnen zich nu een idee vormen over de risicos in hun woon- en
leefomgeving. Op grond van artikel 6a van de Wet rampen en zware
ongevallen is de toegankelijkheid van bepaalde gegevens in verband met
een mogelijke terrorismedreiging echter wel beperkt.
Verder zijn de kaarten bedoeld voor medewerkers van gemeenten,
provincies, waterschappen, brandweer en politie. Inzicht in risicos is
immers van belang bij het verlenen van vergunningen of het ontwikkelen
van ruimtelijke projecten.
Download
Zie het origineel
* Bekijk of download de tekst van het Registratiebesluit externe
veiligheid
Zie ook
Zie het origineel
* Dossier Externe Veiligheid: www.vrom.nl/Externeveiligheid
* Meer informatie over risicokaarten: http://www.risicokaarten.nl