Nederlandse Hartstichting

29-3-2007
Nederlandse Hartstichting start massamediale voorlichtingscampagne Den Haag, 29 maart 2007 - Elke week worden 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Dit gebeurt in de meeste gevallen in en rond het huis. Slechts 5 tot 10% van de slachtoffers overleeft. De eerste zes minuten bij een hartstilstand zijn cruciaal. Wordt binnen die tijd niet ingegrepen dan is de overlevingskans vrijwel nihil. De Nederlandse Hartstichting start maandag 2 april a.s. met een voorlichtingscampagne. Het doel is om, met de hulp van het publiek, de overlevingskans bij een hartstilstand te vergroten tot 25%. Dit doel moet binnen 5 jaar behaald zijn.

Het '6 minuten concept' (voorwaarden voor effici?nte en doeltreffende hulp binnen 6 minuten) vormt de kern van de campagne. De Hartstichting gaat het publiek informeren wat omstanders kunnen doen bij een hartstilstand. Als direct 112 wordt gebeld voor een ambulance, direct wordt gereanimeerd en binnen 6 minuten wordt gedefibrilleerd stijgt de overlevingskans naar 50 tot 70%. Reanimatie is hartmassage en beademing. Defibrillatie is het toedienen van een elektrische schok met het doel het hart weer te laten pompen. Dit kan met een AED, een Automatische Externe Defibrillator.

De onderdelen van de campagne
In eerste instantie wil de Hartstichting de Nederlandse bevolking bewust maken van het probleem (300 slachtoffers per week) en kennis overdragen (doeltreffend ingrijpen k?n vele levens redden, herkenning van het AED-symbool). Ook wil de Hartstichting het publiek aanzetten tot actie (weet wat je moet doen en volg een reanimatiecursus). In een later stadium gaat de aandacht uit naar het cre?ren van '6 minuten zones'. In een 6 minuten zone is alles zo geregeld dat bij een hartstilstand alle drie elementen van het 6 minuten concept effici?nt toegepast kunnen worden. Dus bel 112, reanimeer en defibrilleer. Dat kan alleen wanneer omstanders een hartstilstand kunnen herkennen, weten wat ze moeten doen en AED's herkenbaar en op zeer grote schaal beschikbaar zijn.

De voorlichtingscampagne die nu van start gaat vormt de eerste fase. De centrale boodschap van de campagne is: "Een leven hoeft niet te stoppen bij een hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 112, reanimeer en defibrilleer". Op de website www.6minuten.nl van de Hartstichting is te lezen wat mensen zelf kunnen doen als ze geconfronteerd worden met een plotselinge hartstilstand. De site gaat op 2 april a.s. online. De Hartstichting betaalt de kosten van de campagne geheel uit eigen middelen.

---
_________________________

Voor de redactie:
Er is een uitgebreid informatiepakket op aanvraag beschikbaar.

Sandra Doornewaard doorkiesnr. 070-3155619
Marcel Vergeer doorkiesnr. 070-3155629
Buiten kantooruren mobiel nr. 06-27044839