29-3-2007
Nederlandse Hartstichting start massamediale voorlichtingscampagne
Den Haag, 29 maart 2007 - Elke week worden 300 Nederlanders buiten het
ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Dit gebeurt in de meeste
gevallen in en rond het huis. Slechts 5 tot 10% van de slachtoffers
overleeft. De eerste zes minuten bij een hartstilstand zijn cruciaal.
Wordt binnen die tijd niet ingegrepen dan is de overlevingskans
vrijwel nihil. De Nederlandse Hartstichting start maandag 2 april a.s.
met een voorlichtingscampagne. Het doel is om, met de hulp van het
publiek, de overlevingskans bij een hartstilstand te vergroten tot
25%. Dit doel moet binnen 5 jaar behaald zijn.
Het '6 minuten concept' (voorwaarden voor effici?nte en doeltreffende
hulp binnen 6 minuten) vormt de kern van de campagne. De Hartstichting
gaat het publiek informeren wat omstanders kunnen doen bij een
hartstilstand. Als direct 112 wordt gebeld voor een ambulance, direct
wordt gereanimeerd en binnen 6 minuten wordt gedefibrilleerd stijgt de
overlevingskans naar 50 tot 70%. Reanimatie is hartmassage en
beademing. Defibrillatie is het toedienen van een elektrische schok
met het doel het hart weer te laten pompen. Dit kan met een AED, een
Automatische Externe Defibrillator.
De onderdelen van de campagne
In eerste instantie wil de Hartstichting de Nederlandse bevolking
bewust maken van het probleem (300 slachtoffers per week) en kennis
overdragen (doeltreffend ingrijpen k?n vele levens redden, herkenning
van het AED-symbool). Ook wil de Hartstichting het publiek aanzetten
tot actie (weet wat je moet doen en volg een reanimatiecursus). In een
later stadium gaat de aandacht uit naar het cre?ren van '6 minuten
zones'. In een 6 minuten zone is alles zo geregeld dat bij een
hartstilstand alle drie elementen van het 6 minuten concept effici?nt
toegepast kunnen worden. Dus bel 112, reanimeer en defibrilleer. Dat
kan alleen wanneer omstanders een hartstilstand kunnen herkennen,
weten wat ze moeten doen en AED's herkenbaar en op zeer grote schaal
beschikbaar zijn.
De voorlichtingscampagne die nu van start gaat vormt de eerste fase.
De centrale boodschap van de campagne is: "Een leven hoeft niet te
stoppen bij een hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 112,
reanimeer en defibrilleer". Op de website www.6minuten.nl van de
Hartstichting is te lezen wat mensen zelf kunnen doen als ze
geconfronteerd worden met een plotselinge hartstilstand. De site gaat
op 2 april a.s. online. De Hartstichting betaalt de kosten van de
campagne geheel uit eigen middelen.
---
_________________________
Voor de redactie:
Er is een uitgebreid informatiepakket op aanvraag beschikbaar.
Sandra Doornewaard doorkiesnr. 070-3155619
Marcel Vergeer doorkiesnr. 070-3155629
Buiten kantooruren mobiel nr. 06-27044839
Nederlandse Hartstichting