Onderzoek: Sluitsysteem kan blokkeren bij auto te water
29.03.2007 / 10:02 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nederlands politie instituut
Nederlands politie instituut
De centrale deurvergrendeling van een Volkswagen Golf uit 1997, die op 26 mei 2006 is
Friesland te water raakte, is waarschijnlijk door het binnendringen van water in de
regelunit geblokkeerd. De deuren van de auto konden daardoor niet geopend worden. Bij het
ongeval kwamen vier inzittenden om het leven. Volgens de onderzoekers van het Duitse
instituut Dekra Automobil GmbH gaat het niet om een probleem dat alleen voor Volkswagen
geldt; het zou zich kunnen voordoen bij voertuigen van alle fabrikanten.
De onderzochte Volkswagen Golf raakte op 26 mei 2006 in Oostrum van de weg, sloeg over de
kop en kwam op zijn kop in het water van het Dokkumer Grootdiep terecht. Duikers van de
brandweer hebben nog geprobeerd het voertuig in het water te openen, maar slaagden daar
niet in. Ook na het inslaan van de zijruit van het portier van de bijrijder kon volgens
de duikers het portier van binnenuit niet geopend worden. In opdracht van de vts Politie
Nederland, onderdeel NPI, is het voertuig in Duitsland nader onderzocht. De opdracht was
te onderzoeken waardoor de deuren van de auto niet konden worden geopend.
De onderzoekers van Dekra komen tot de conclusie dat er waarschijnlijk kortsluiting is
ontstaan in de regelunit van de centrale deurvergrendeling door het binnendringen van
water. Bij controle van de auto bleken de deurmechanismen in goede staat. De deuren
konden echter niet meer geopend worden. Dekra stelde dit vast na uitgebreid onderzoek.
De regelunit van de Volkswagen die te water was geraakt, kon vanwege beschadigingen niet
meer getest worden. Voor die testen werd een gelijksoortige regelunit gebruikt. De
onderzoekers tekenen aan dat nauwkeurige informatie over de oorzaak van de vergrendeling
pas na verder onderzoek gegeven kan worden. Daarbij zouden complete voertuigen in water
ondergedompeld moeten worden.
De onderzoekers stellen wel vast dat er een aantal mogelijkheden is om dergelijke
storingen te voorkomen. Zo suggereren zij dat een waterdichte behuizing van de regelunit
voor de centrale vergrendeling tijdwinst zou opleveren, waardoor inzittenden mogelijk de
deuren nog van binnenuit kunnen openen. Ook portiersloten zonder safelock-systemen (zoals
in gebruik op de Amerikaanse markt) zouden ertoe leiden dat portieren via de normale
bediening van binnenuit kunnen worden geopend.
De politie adviseert autobezitters bovendien om hun auto te voorzien van bij voorkeur twee
zogenaamde veiligheidshamers waarmee de zijruiten van binnenuit kunnen worden ingeslagen,
zodat inzittenden meteen kunnen ontsnappen.
============================
Noot redactie (
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/29/E110-onderzoek-sluitsysteem-kan-blokkeren-bij-auto-te-w.html" title="Onderzoek: Sluitsysteem kan blokkeren bij auto te water"]