Opel op AutoRAI 2007 in teken van opwindend rijplezier
(3/12/2007)
Op AutoRAI 2007 (29 maart â 9 april 2007) introduceert Opel diverse
nationale premières en een brede scala aan nieuwe producten. De GTC
Concept zet, na zijn spraakmakende wereldpremière op de 77ste
autotentoonstelling van Genève, zijn zegetocht op AutoRAI 2007 in
Amsterdam voort.
Hij laat zien hoe dynamisch en verfrissend de nieuwe designontwerpen
van Opel zullen ogen in de toekomst. Alain Visser, Executive Director,
European Opel Marketing, licht toe: "Deze conceptcar geeft gestalte
aan de nieuwe interpretatie van het merk Opel. De GTC Concept toont de
zelfbewuste, emotionele richting die wij met Opel inslaan. Zijn
opwindende lijnen en zijn briljante rijeigenschappen en
interieurflexibiliteit weerspiegelen de typische kenmerken van Opel in
de toekomst." De vierzits coupé wordt aangedreven door een 2,8 liter
V6 turbobenzinemotor van 220 kW/300 pk en is uitgerust met een
intelligente, elektronisch gestuurde vierwielaandrijving. Op deze
conceptcar toont Opel zelfs een voorstel voor een meer verfijnd
embleem, nog altijd met de bliksemflits, waarop in reliëf de naam
Opel is aangebracht.
De krachtigste en snelste Corsa ooit maakt tevens zijn debuut op de
volledig nieuwe stand in de Europahal van de RAI in Amsterdam. Na de
sensationele commerciële introductie van de vierde generatie van
Opels bestseller is de OPC-versie de meest zuivere uitdrukking van het
dynamische karakter van de Corsa, met een maximumvermogen van 192 pk,
een âoverboost`- functie met een koppel van 266 Nm en een topsnelheid
van 225 km/u. Het is een compacte, sportieve auto die met zijn enorme
wendbaarheid en controlemogelijkheden borg staat voor puur rijgenot.
Kort voor zijn introductie dient ook de nieuwe Opel GT zich aan als
één van de grote blikvangers in Amsterdam. De wettige erfgenaam van
de legendarische sportauto uit de jaren '70 is een atletisch gebouwde
tweezitter met een scherp omlijnd karakter en een opwindend design.
Met zijn gespierde fysiek, zijn slanke silhouet, zijn lange, vooraan
scharnierende motorkap, zijn korte overhangen en een op maat gemaakte
stoffen kap bezit de GT de kenmerkende proporties van een klassieke
roadster. Zijn krachtige tweeliter turbobenzinemotor met directe
injectie levert een maximumvermogen van 264 pk.
De nieuwe Opel Antara is de vierde ster op de Opel-stand. Enkele weken
na zijn introductie verschijnt de Antara in topvorm in Amsterdam. Deze
nieuwste aanwinst in het huidige modellenaanbod van Opel staat voor
een combinatie van opwindend rijplezier en functionaliteit, die
typisch is voor het merk. Deze technisch geavanceerde
vierwielaangedreven vijfzitter met zijn dynamisch design bewijst zijn
kwaliteiten zowel in het dagelijks verkeer als in de vrije tijd.
De vernieuwde Astra maakt het nieuws op de Opel-stand compleet. Hij is
sinds februari verkrijgbaar en verenigt een verfijnd design met een
grote hoeveelheid geavanceerde kenmerken. Het motorengamma voor de
vernieuwde Astra volgt een duidelijke trend: compacter en krachtiger,
maar met een lager brandstofverbruik.
De nieuwe Corsa (de vierde generatie inmiddels), is eveneens
vertegenwoordigd op de stand in Amsterdam. De andere modellen van het
gamma vormen een gepaste achtergrond voor de hoofdattracties: alle
modellen â inclusief de Meriva, de TwinTop-varianten Tigra en Astra,
de Zafira en Vectra/Signum â zullen zich presenteren met
detailverbeteringen voor het nieuwe modeljaar.
Volledig nieuwe stand is afspiegeling van verjonging bij het merk
In de Europahal van de autotentoonstelling van Amsterdam interpreteert
Opel 'Dynamiek' in een volledig nieuw, gedurfd en karaktervol design
van zijn stand. Glinsterende metaalachtige linten die vrij lijken te
zweven, staan voor moeiteloosheid en gewichtloosheid, twee kenmerken
die de verjonging van het merk weerspiegelen. Het concept van een
technologisch geavanceerd, maar tegelijk op bewegingsvrijheid gestoeld
design, werd ontwikkeld door het Zwitserse architectenkantoor
âBellprat Associatesâ. De 2.600 vierkante meter grote
tentoonstellingsvloer maakt lussen met kronkelende oppervlakken die de
hoofdattracties omgeven. De nieuwe Opel GT prijkt op zijn eigen
podium, en ook de verhoogde posities van de nieuwe Corsa OPC, de
Antara en de GTC Concept zullen de aandacht van het publiek trekken.
Op deze indrukwekkende stand worden in totaal 27 individueel verlichte
tentoonstellingsmodellen ondergebracht.
Net zoals de auto's zelf is de Opel-stand ontworpen volgens een
geïntegreerde designtaal. De glinsterende metaalachtige oppervlakken
van de vrij gevormde linten, die in een denkbeeldige wind lijken te
wapperen, en de vloerplanken in donker eiken vormen een opvallend
contrast in het gedurfde ontwerp van de stand. Deze heeft transparante
muren, gemaakt uit 'Mediamesh' â een glinsterend roestvrijstalen net
van dooreengevlochten LED-staven. Zij gedragen zich als futuristische
schermen op de achtergrond, waarop vlammen op een pittig
'Capoeira'-ritme gaan flakkeren zodra een Braziliaanse dansgroep de
stand in een podium verandert.
Première: Opel GTC Concept toont nieuwe designtaal Opel
De Opel GTC Concept onthult het Opel-design van de volgende generatie.
Net zoals de Opel Speedster in 1999 of de GTC Genève concept car in
2003, betekent deze auto een doorbraak in de evolutie van Opels
designtaal en geeft hij aan dat het volgende hoofdstuk binnenkort
geschreven wordt.
Een bepalend element van de zijdegrijs gelakte coupé-conceptcar,
afgewerkt met matgrijze lak (lengte/ breedte/ hoogte: 4830/1867/1432
millimeter, wielbasis: 2737 mm) is een agressieve voorzijde die zijn
prestatiegerichte karakter verraadt, met grote in aluminium afgewerkte
verticale luchtinlaatopeningen die de koplampen kruisen. Die verticale
elementen keren terug in de achter uitlaatpijpen die de auto op de weg
een onmiskenbare prestatiegerichte uitstraling bezorgen.
De trotse voorzijde wordt geaccentueerd door een opvallend,
trapeziumvormige radiatorgrille met de typische brede Opel-lijst en
Opel-blitz, uitgevoerd in gepolijst aluminium en elegant afgewerkt met
een nieuw concept van de Opel-blitz. De vouw in het midden, de
kenmerkende verticale aluminium luchtinlaatopeningen en de ver naar
buiten geplaatste verticale LED-rijlampen vormen een evenwichtig
geheel dat kracht en sterkte uitstraalt. Het persoonlijke design gaat
verder met LED-technologie, die een creatieve vormgeving in de koplamp
toelaat. 's Nachts zorgt dit element ervoor dat de auto zowel van
voor- als achter meteen herkenbaar is aan zijn lichten.
Een ander belangrijk designelement van deze ranke tweedeurs
sportcoupé zijn de verfijnde vormen en carrosseriedelen van de
zijkanten. Het plaatwerk straalt zowel spierkracht als elegantie uit,
en onderscheidt de auto op smaakvolle wijze van het opzichtig visueel
vertoon op de huidige markt. De auto heeft een uitgesneden profiel dat
voortbouwt op de troeven van de modellen Antara en Opel GT.
Grote, gewelfde wielkasten omsluiten de agressieve wielen en banden,
een element dat vertrouwen inboezemt bij de klant. Met zijn grote
spoorbreedte (vóór/ achter: 1627/ 1629 mm) en zijn 245/40 R20 'red
line' banden op 20" velgen heeft de Opel GTC Concept een imposante
uitstraling. De zwarte velgen bieden een esthetische verwijzing naar
de autosport â door hun elegante afwerking met spaken in
hoogglanszwart en machinaal gepolijste randen benadrukken zij het
typische prestatiegerichte karakter van de auto.
De mooie vormgeving van de carrosserie en zijn aërodynamische
eigenschappen worden beloond met een c -waarde van 0,25.
Interieurdesign: warmer en meer uitnodigend
In auto's zoals de nieuwe Opel Corsa, Antara en Opel GT zijn de
interieurs warmer en meer uitnodigend geworden. De Opel GTC Concept
zet echter de stap naar een volgende fase in de ontwikkeling van de
Opel merkidentiteit. Net zoals de carrosserie zijn de vormen en
oppervlakken van het interieur zorgvuldig uitgesneden om visueel
gestalte te geven aan een dynamische rijervaring. De bovenzijde van
het dashboard strekt zich over het instrumentenpaneel uit tot de deur,
en omsluit zo de inzittenden. Het golvende decor vestigt de aandacht
op de oppervlakken van de deur en het instrumentenpaneel en zorgt voor
een onvergetelijke omgeving. Het horizontale thema wordt benadrukt
door een grote, geïntegreerde middenconsole die boven de sierlijst op
het dashboard lijkt te zweven, een stijlelement dat doet denken aan
een luxe audio-installatie.
Intelligent volume: compacte carrosserie met een ruim, flexibel
interieur
"De afgelopen jaren zijn tal van auto's groter geworden zonder dat de
passagiers voordeel konden halen uit de extra centimeters. Met het
Opel GTC Concept keren wij die trend om. Ondanks een in verhouding
compacte carrosserie biedt de passagiersruimte de comfortafmetingen
die de inzittenden een goed gevoel geven tijdens het rijden",
verklaart Frank Leopold, Manager GME Innovation, Show Cars and
Advanced Packaging. "Op die manier zit de auto voor de inzittenden als
gegoten."
De intelligente inhoud wordt verder benadrukt door het grote
ruimteaanbod achterin. Ondanks de vlakke daklijn bedraagt de
hoofdruimte achterin 920 millimeter. De achterstoelen zijn laag, maar
toch biedt de tweedeurs met vier plaatsen de typische
Opel-flexibiliteit, dankzij een innovatie van de Opel ingenieurs: het
'Flex4' interieurconcept .
Met 'Flex4' kunnen de rugleuningen van de twee achterstoelen in de
coupé-conceptcar door middel van een knop en door sensors
gecontroleerd afzonderlijk naar vóór verplaatst en tegen de
voorzetels gevouwen worden. De afdekking van de bagageruimte wordt
daarbij automatisch over de resterende zeteloppervlakken in de vloer
getrokken. Zo ontstaat een drie- of tweezitter met een vlakke
laadvloer van 1,8 meter lang. De bagageruimte wordt vergroot van 500
liter tot 755 liter (driezitter) of 1020 liter (maximumcapaciteit: tot
de taillelijn).
De Opel GTC conceptcar wordt via intelligente vierwielaandrijving
aangedreven door een 220 kW/ 300 pk sterke 2,8-liter V6
turbobenzinemotor met twee variabele nokkenassen, gekoppeld aan een
handgeschakelde zesversnellingsbak. Het maximumkoppel van 400 Nm is
beschikbaar van 1850 tot 4500 t/min, en de auto accelereert in
ongeveer 6 seconden van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op
250 km/u.
Nationaal debuut: Corsa OPC van 192 pk kort vóór de marktlancering
Met de nieuwe Corsa OPC schakelt Opel een hogere versnelling in. De
krachtigste Corsa, die beter dan welk ander model ook gestalte geeft
aan het thema 'dynamiek' van Opel, beleeft zijn nationale debuut op de
autotentoonstelling van Amsterdam, en zal kort daarna in de showrooms
verschijnen.
Met de 141 kW/192 pk sterke 1,6-liter turbomotor onder de kap snelt de
driedeurs in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een
topsnelheid van 225 km/u. Het maximumkoppel van 230 Nm wordt naar de
voorwielen overgebracht door de standaard gemonteerde
zesversnellingsbak. Bovendien kan het standaard overboost-systeem het
koppel indien nodig tijdelijk met ongeveer 15% verhogen tot 266 Nm
voor een evenredige stijging van de prestaties. Daardoor heeft de
Corsa OPC in vijfde versnelling slechts 6,7 seconden nodig voor de
acceleratie van 80 naar 120 km/u. De auto stelt zich tevreden met 7,9
liter benzine per 100 kilometer, een bescheiden waarde op dit
prestatieniveau.
Het topmodel van het Corsa-gamma weerspiegelt pure sportiviteit. De
dakspoiler en de krachtig gelijnde voor- en achterskirts met
opvallende openingen zorgen voor een dynamische rijbeleving. Elementen
zoals de donker contrasterende diffusor met geïntegreerde, centrale
driehoekige uitlaat en speciaal ontworpen buitenspiegels zijn typische
kenmerken van een sportieve auto. Sportiviteit domineert ook de
cockpit van de Corsa OPC. Naast de instrumenten met chroomranden en
rode wijzers en een middenconsole in pianolak vallen vooral het
afgeplatte lederen sportstuurwiel met een ring op de naaf in het oog.
De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen werden in samenwerking
met âRecaroâ ontwikkeld. De stoelen, die uit een racewagen lijken te
komen, bieden een optimale zijdelingse steun en beschermen de
bestuurder en voorpassagier met geïntegreerde zijdelingse airbags.
Het chassis van de Corsa OPC is ontworpen voor een maximale precisie,
met een nieuwe afstelling van veren en schokdempers en een sterker
achterasprofiel. Zijn carrosserie ligt 15 mm lager dan dat van de
andere Corsa-versies. Ook het standaard uitschakelbare ESP-systeem
werd afgestemd op het sportieve karakter van de wagen. De nieuwe Corsa
OPC is in Nederland af fabriek uitgerust met 18â lichtmetalen velgen
en 235/35 R18 banden. Het 16â remsysteem met geventileerde
schijfremmen op de voorwielen staat borg voor een krachtige maximale
stopkracht.
Met de introductie van de Corsa breidt Opel zijn OPC-gamma uit tot
vijf modellen in Nederland, die allemaal tentoongesteld worden in
Amsterdam. Bovenaan het gamma staat de Vectra OPC van 206 kW/280 pk,
verkrijgbaar als GTS of Stationwagon. De Zafira OPC, de snelste in
serie gebouwde MPV ter wereld met een topsnelheid van 231 km/u, en de
Astra OPC hebben allebei een 177 kW/240 pk sterke 2-liter
turbobenzinemotor.
Opel GT: opwindende vormgeving en briljante prestaties
Op de autotentoonstelling van Genève in 2006 was al duidelijk dat de
Opel GT een opwindende auto is die emoties oproept. Eén jaar later en
vlak voor zijn marktintroductie is deze open sportauto nu officieel
klaar voor de weg, en oogt het seriemodel even fraai als de versie van
2006. De moderne definitie van een atletische tweezitter krijgt vorm
in deze nieuwe roadster. Zoals het een auto uit dit segment betaamt,
heeft hij een krachtige motor onder de motorkap,
achterwielaandrijving, een cockpit met sportieve instrumenten en een
op maat gemaakte stoffen kap. Met zijn gespierde look, zijn slanke
silhouet, zijn lange, vooraan scharnierende kap en zijn korte
overhangen pakt de GT uit met de typische proporties van een roadster.
De Opel GT waait als een frisse wind door het genre met zijn eigen,
onmiskenbare persoonlijkheid, zijn opwindende vorm, die scherpe kanten
aan afgeronde oppervlakken paart om een dynamische look te creëren,
en zijn configuratie, die zelfs op lange reizen een geraffineerd
rijplezier weet te bieden. Ook de prijs van de GT is meer dan
aantrekkelijk. Voor 39.855,- euro (vanafprijs incl. BTW in Nederland),
hebben klanten recht op een hoogtechnologische turbomotor van maar
liefst 194 kW/264 pk en 353 Nm bij 2000 t/min. met directe
benzine-injectie. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt in minder dan
zes seconden afgehandeld.
Een grote naam hoeft niet lang te zijn. De nieuwe tweezitter met de
legendarische naam is een waardige opvolger voor de eerste Opel GT
(1968 â 1973) en wedijvert net als het origineel in een van de meest
opwindende autosegmenten. Ondanks zijn persoonlijke look is de nieuwe
GT een waardige opvolger voor de klassieke sportauto. Een aanvullende
fun-factor is de stoffen kap van de nieuwe GT-roadster, die eenvoudig
geopend kan worden om zijn inzittenden het 'open' rijplezier te
verschaffen dat de eigenaars van de eerste GT moesten ontberen.
De ontwikkeling van de nieuwe Opel GT is een sterk staaltje
transcontinentale samenwerking binnen GM. De eerste stap was de
conceptcar Solstice in 2002, gevolgd door de Vauxhall VX Lightning
concept, ontworpen in de Advanced Design Studio van GM in het Engelse
Coventry. Beide modellen dienden als inspiratiebron voor het uiterlijk
van de Opel GT, dat volgens Opels huidige designtaal ontworpen werd in
het GM Design Center in Detroit, en onder leiding van Brian Nesbitt in
de Design Studio's van GM Europe in Rüsselsheim. De nieuwe Opel GT
wordt geproduceerd in de roadsterfabriek in Wilmington/Delaware, VS.
Antara: moderne SUV met karakter in alle opzichten
Enkele weken na zijn marktintroductie verschijnt de Antara in topvorm
in Amsterdam. Met deze compacte SUV maakt Opel zijn comeback op dit
steeds competitievere segment, dat lang werd overheerst door
niet-Europese merken. De vijfzits SUV combineert een dynamisch,
elegant design met intelligente vierwielaandrijving, royale
interieurruimte, innovatieve vervoersoplossingen zoals 'Flex-Fix', een
opmerkelijke functionaliteit en een verhoogde stoelpositie.
In zijn design zijn elementen van personenauto's en terreinautoâs
versmolten. Terwijl het onderste deel rond de bumpers, drempels en
wielen de robuustheid van de nieuwe SUV verraden, verenigen de
opvallende lijnen en strakke oppervlakken van het chassis stijlvolle
elegantie met een sportieve, gespierde look. In het interieur is er
een royale ruimte voor alle passagiers â met een ongeëvenaarde
beenruimte achterin van 933 millimeter â gecombineerd met een
uitstekend laadvolume van maximaal 1420 liter. De bagageruimte van de
Antara kan worden uitgerust met netten, tussenschotten, stangen en
haken die wanneer nodig op twee rails op elke zijwand kunnen worden
vastgeklikt om het beschikbare volume in verschillende zones op te
delen. Ondanks zijn grote laadcapaciteit neemt de SUV niet meer plaats
in beslag dan een middelgrote personenauto (lengte x breedte x hoogte:
4,57 x 1,85 x 1,70 meter).
De intelligente actieve vierwielaandrijving van de Antara, met
elektrohydraulisch differentieel, staat borg voor een veilig, wendbaar
rijgedrag. Het verenigt de voordelen van zuivere voorwielaandrijving -
moeiteloze manoeuvres, rechtuitstabiliteit bij acceleratie en
verbeterde rijdynamiek â met die van vierwielaandrijving. De Antara
beschikt ook over een modern vierkanaals ABS- en ESP-systeem en een
Descent Control System (DCS). Dankzij DCS kan het voertuig veilig een
constante snelheid aanhouden, zelfs op steile afdalingen, zonder dat
de bestuurder het rempedaal hoeft in te drukken. In het segment van de
Antara is dit een opmerkelijk standaardkenmerk. De moderne SUV wordt
nog aantrekkelijker door zijn lage brandstofverbruik.
Zo heeft de 2,0-liter common-rail turbodiesel van 110 kW/150 pk
voldoende aan 7,5 liter diesel per 100 kilometer. De auto is ook
verkrijgbaar met twee benzinemotoren: een 2,4-liter viercilinder van
103 kW/140 pk en de topversie, een 3,2-liter V6 van 167 kW/227 pk, die
zich onderscheidt door een buitengewoon soepele en verfijnde motoriek.
Nieuwe Astra maakt carrière als multimiljonair
Het Astra-gamma speelt uiteraard een belangrijke rol in Genève. Sinds
haar debuut in maart 2004 werden ongeveer 1,3 miljoen exemplaren van
de derde Astra-generatie verkocht, en de vernieuwde versie is
verkrijgbaar sinds februari 2007. Naast zijn verfijnde carrosserie- en
interieurdesign kan de nieuwe Astra schermen met een uitgebreid gamma
van technologieën, en meer in het bijzonder met een verruimd
motorengamma met bijzonder zuinige benzine- en common-rail
turbodieselmotoren.
De Astra-klanten kunnen kiezen uit elf motoren, van 90 tot 240 pk. De
twee nieuwe 1,6-liter benzinekrachtbronnen en twee nog te introduceren
1.7 CDTi common-rail turbodiesels ontwikkelen meer vermogen en koppel,
en voldoen met hun lage verbruiks- en emissiewaarden aan de
toekomstige uitlaatgasemissienormen. De nieuwe, extra lichte 1.6
ECOTEC van 85 kW/115 pk vervoegt zich bij de 1,6-liter TWINPORT motor
(77 kW/105 pk). Met de 115 pk sterke motor en een Easytronic
vijfversnellingsbak heeft de Astra genoeg aan slechts 6,3 liter
benzine per 100 kilometer. De continu variabele sturing van beide
nokkenassen ligt aan de basis van de sterkere prestaties. Dankzij deze
nokkenastiming kan de motor de timing van de kleppen variëren
naargelang de snelheid en de belasting van de zestienklepper, om zo de
prestaties te verhogen of het verbruik te drukken. De nieuwe 1,6-liter
turbomotor (132 kW/180 pk), die de 2-liter turbomotor van 125 kW/170
pk vervangt, wordt standaard aan een handgeschakelde
zesversnellingsbak gekoppeld en kan prat gaan op een nog lager
verbruik. In vergelijking met zijn voorganger werd het totale verbruik
met meer dan dertien procent gereduceerd tot 7,7 liter per 100
kilometer. De nieuwe 1.7 CDTi motoren van 81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk
worden allebei met een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd en
beschikken over een directe common-rail injectie, vier kleppen per
cilinder, een zogenaamde swirl control-functie en een onderhoudsvrije
Diesel Partikel Filter. Ze zijn verkrijgbaar vanaf de zomer van 2007
en vervangen de 1.9 CDTi motor van 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk (de
120-pk versie zal dan alleen verkrijgbaar zijn met een vijftraps
automatische transmissie).
De vernieuwde editie van de Astra biedt ook tal van technologische
hoogstandjes die nog niet zo vanzelfsprekend zijn in dit segment. Zo
is de Astra GTC bijvoorbeeld als enige productie personenauto
verkrijgbaar met een panoramische voorruit die zich tot ver in het dak
uitstrekt en een onbelemmerd uitzicht biedt, vergelijkbaar met dat in
de cockpit van een sportvliegtuig.
Comfort en veiligheid krijgen een exclusieve dimensie dankzij het
IDSPlus (Interactive Driving System) met elektronisch gestuurde
Continuous Damping Control (CDC), dat de afstelling van het chassis
optimaliseert. De bi-xenon AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting)
met dynamische bochtverlichting beleefden met de Astra hun debuut in
het segment van de compacte klasse.
Nieuwe Corsa: auto met een sportief design en verrassende details
De Corsa van de vierde generatie laat zich van zijn beste kant zien in
Amsterdam: opwindend design met sportieve, gespierde contouren, een
nieuw ontwikkeld chassis voor een veilig en wendbaar gedrag in de
bochten, geavanceerde nieuwe kenmerken, een kwaliteitsinterieur, veel
ruimte en talrijke slimme vondsten zoals het geïntegreerde
'Flex-Fix'-draagsysteem voor de achterzijde. Zijn kwaliteiten leverden
de nieuwe Corsa talrijke onderscheidingen op in heel Europa: in
Groot-Brittannië werd hij door het automagazine 'What car?'
uitgeroepen tot 'Car of the Year 2007'; leden van de grootste Duitse
automobielvereniging 'ADAC' verkozen de Corsa tot beste kleine auto;
in Oost- en Midden-Europa werd hij bekroond met de belangrijkste
onderscheiding voor auto's, 'Autobest 2007'; en de Duitstalige
autojournalisten riepen hem uit tot 'Topauto 2007'.
De driedeurs en vijfdeurs modellen van de Corsa vertonen duidelijke
verschillen en zijn op maat gemaakt voor verschillende types van
klanten. Met zijn scherpe lijnen en zijn coupéachtige daklijn richt
de driedeurs zich op jonge volwassenen en oudere personen die jong van
hart gebleven zijn, terwijl de eveneens sportief ogende vijfdeurs
Corsa, met zijn langere daklijn en grotere zijruiten, waarschijnlijk
aantrekkelijker zal zijn voor gezinnen. Korte overhangen en de
uitgesproken spatborden rond de achterwielen benadrukken de kracht en
het sportieve karakter van de Corsa, dat vloeiend overgaat in een
stijlvol, elegant interieur. Opvallende nieuwe kenmerken zoals
draaiknoppen met achtergrondverlichting en exclusieve elementen zoals
het verwarmbare stuurwiel en de afwerkingsdetails in pianolak van
bepaalde uitrustingsniveaus scheppen een warme, uitnodigende sfeer.
De Corsa, verkrijgbaar met drie benzine- en drie common-rail
turbodieselmotoren (maximumvermogens van 60 tot 125 pk), voldoet ook
aan zeer hoge normen wat de rijdynamiek en de veiligheid betreft. Eén
voorbeeld is de stuurinrichting: de progressief variabele
feedback-curve van de Corsa Sport stemt de overbrengingsverhouding van
de stuurinrichting af op de rijsituatie, en dit zonder dat de
bestuurder iets hoeft te doen. Het spectrum strekt zich uit van
afstellingen voor een sportieve rijstijl tot karakteristieken die
ideaal zijn voor manoeuvres. De stuurinrichting van de Corsa wordt
perfect aangevuld door ABS- en ESP-systemen van de nieuwste generatie,
die extra functies bieden zoals Cornering Brake Control (CBC) en
Straight-Line Stability Control (SLS).
De integratie van dynamische bochtverlichting en statische
hoekverlichting in één koplamp is eveneens nieuw in dit segment.
Nieuw modeljaar bij Opel in het teken van dynamiek, elegantie en
veelzijdigheid
Op de AutoRAI 2007 presenteert Opel een ruime selectie uit zijn
huidige modellengamma, dat veelzijdiger en aantrekkelijker is dan
ooit: sportieve elegantie en praktische veelzijdigheid eisen de
hoofdrol op - net zoals de in het oog springende Astra TwinTop. Deze
midden 2006 gelanceerde, slanke cabrio-coupé met een meerdelig,
elektrohydraulisch wegklapbaar stalen dak en een bagagevolume van 440
liter, laat in de lente en de zomer van 2007 een frisse wind waaien
door het cabriosegment. Hiervoor zorgen onder meer de twee nieuwe
1,6-liter benzinemotoren, waarmee de open vierzitter als lid van de
Astra-familie wordt aangeboden. De turboversie van 180 pk levert, in
combinatie met het IDS-sportchassis, topprestaties, terwijl de 115-pk
motor met nokkenastiming borg staat voor een optimaal rendement.
Liefhebbers van een mooie uitstraling met praktische cabriokenmerken
worden eveneens op hun wenken bediend door het zustermodel, de Tigra
TwinTop, vooral dan in de nieuwe speciale serie 'Temptation'. Deze
auto beschikt standaard over 17â lichtmetalen velgen, twee componenten
metaallak, lederbekleding in karmozijnrood, lederen stuurwiel,
zilverkleurige veiligheidsgordels, witte instrumentonderdelen,
boordcomputer en stoelverwarming.
Op de Signum- en Vectra-modellen levert de 2,8-liter V6 turbo ECOTEC
motor nu 20 pk extra, wat het maximum van deze krachtbron met
twin-scroll turbo op 184 kW/250 pk brengt.
AutoRai