Fotocollectie J.L. Scherpenisse nu exclusief te zien via BuurtCasting
AMSTERDAM, 20070328 -- Twintig van de 835 authentieke beelden uit de Amsterdamse Fotocollectie J.L. Scherpenisse worden nu exclusief getoond via het project BuurtCasting. De foto's zijn door J.L. Scherpenisse genomen tussen 1905 en 1913 en worden getoond op twintig beeldschermen die in diverse winkels in de Rivierenbuurt hangen. De beelden zullen hier in totaal twintig weken te zien zijn. Elke week wordt er een ander beeld getoond. De samenwerking van deze twee projecten is een prachtig voorbeeld om de buurt iets extra's te geven. Komt dat zien: narrowcasting in de Rivierenbuurt van Amsterdam.
Fotocollectie J.L. Scherpenisse
Johannes Leendert Scherpenisse (1888-1966) was een stadsfotograaf die, net als zijn voorganger Jacob Olie, authentiek Amsterdam intens heeft gefotografeerd. J.L. Scherpenisse trok er tussen 1905 en 1913 vaak op uit om gebouwen, straatsgezichten en belangrijke gebeurtenissen in Amsterdam te fotograferen. De Julianafeesten, marktventers met hun marktwaar, een mes en scharensliep die werd gebruikt om schaatsen te slijpen en het leven in de havens zijn slechts enkele voorbeelden die J.L. Scherpenisse door middel van zijn "ogenbliksfotografie" heeft vastgelegd. Het ging hem puur om het stadsbeeld, zoals hij die tegenkwam. Door deze insteek heeft hij zich niets van toevallige voorbijgangers aangetrokken. Nu, honderd jaar later, staan de foto's die Scherpenisse vastlegde tussen 1905 en 1913 bekend onder de naam "Fotocollectie J.L. Scherpenisse".
De Fotocollectie J.L. Scherpenisse is overerft door kleinzoon P.A. Scherpenisse. Tezamen met diverse fotomaterialen heeft de Fotocollectie J.L. Scherpenisse de tijd overleefd. Hoewel de historische fotocollectie goed is beschermd tegen UV-straling, is in 2003 het initiatief genomen de beelden te digitaliseren en te voorzien van locatiebeschrijvingen. Fotocollectie J.L. Scherpenisse is te vinden op www.studiops.nl/beeldbank.html.
BuurtCasting
Sinds kort kunnen bewoners op een leuke, nieuwe manier meer over hun buurt te weten komen. Via beeldschermen in buurtwinkels vertoont BuurtCasting informatie over de buurt, zoals oude foto's, gedichten, uittips en werk van lokale kunstenaars. De deelnemende winkels worden als het ware met elkaar verbonden: zo kan iemand die in de rij staat bij de slager zien hoe de bakker zijn brood bakt. BuurtCasting is narrowcasting, gericht op winkelbuurten.
BuurtCasting is een initiatief van Jan Maurits de Jonge en Merijn Olsthoorn, en is op 1 december 2006 van start gegaan. Momenteel bestaat het netwerk uit 20 buurtwinkels in en rond de Maasstraat, in de Rivierenbuurt in Amsterdam. Meer informatie kunt u vinden op www.buurtcasting.nl.