Den Haag, 28 maart 2007
Vragen van het lid Jacobi (PvdA) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
over het dichtslibben van de vaarroute Holwerd-Ameland
1. Kent u het artikel "Veer Ameland moet ploegen door vaargeul" ?
2. Is er behalve de hevige winterstormen van afgelopen maanden een andere oorzaak voor het dichtslibben van de vaargeul?
3. Waarom houdt Rijkswaterstaat zich niet aan de plicht de vaargeul 50 meter breed en 3,5 meter diep te houden?
4. Bent u van mening dat de huidige baggermethode de meest geschikte wijze van baggeren is, met het oog op de enorme verplaatsingen van zand en slib in het betreffende gebied?
5. Bent u het met ons eens dat het onverantwoord is dat Amelander forenzen dagelijks meer dan een uur te laat op hun werk aan de vaste wal komen?
6. In het artikel spreekt de woordvoerder van Rijkswaterstaat over 'zo gauw mogelijk' uitbaggeren van de geul, zijn de werkzaamheden gereed voor aanvang van het badseizoen?
7. Zo niet, hoe wordt het eiland bereikbaar gehouden voor de badgasten die juist dan in grote groepen tegelijk arriveren?
8. Wordt er met het 'zo gauw mogelijk' baggeren rekening gehouden met de kwetsbaarheid van het gebied en de passende beoordeling die baggeren het liefst beperkt tot de winter?
9. Wat zijn de natuureffecten van het ploegen van de zeebodem door de veerboot en de uitstoot veroorzaakt door extra brandstofverbruik?
10. Worden de kosten die Rederij Wagenborg moet maken voor extra brandstof, extra materieel en extra personeel vergoed?
Leeuwarder Courant 24 maart 2007
Met vriendelijke groet,
Chantal Linnemann
Secretaresse Voorlichting
Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid
Plein 2
K 117
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Tel: 070 318 2694
Fax: 070 318 2800
c.linnemann@tweedekamer.nl
Leeuwarder Courant 24 maart 2007
Partij van de Arbeid