Leren en verbeteren door vergelijken
Samen met ruim 100 andere Nederlandse gemeenten neemt Capelle aan den
IJssel deel aan een benchmark over de opzet en uitvoering van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hiermee worden de resultaten van
de deelnemende gemeenten vergeleken. Onderdeel van de benchmark is een
klanttevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek wordt eind dit jaar
uitgevoerd onder een groep Capellenaren die gebruik maakt van hulp bij
het huishouden en voorzieningen voor gehandicapten. De komende maanden
wordt de benchmark verder uitgewerkt. Onze gemeente doet dat in
overleg met de Wmo-adviesraad. De resultaten worden omstreeks maart
2008 bekend gemaakt.
Barometer
Een benchmark is een vergelijkend onderzoek waarbij een aantal
prestaties naast elkaar worden gelegd. Een soort van barometer dus,
die aangeeft in hoeverre onze gemeente de Wmo goed op de rails heeft
staan: wat gaat goed en waar is verbetering nodig? Vragen zijn
bijvoorbeeld: In hoeverre onderneemt de gemeente activiteiten om de
sociale samenhang en de leefbaarheid in wijken en buurten te
verbeteren? Heeft de gemeente een advies- en steunpunt huiselijk
geweld? Wat biedt de gemeente aan opvoedingsondersteuning? En hoe
tevreden zijn de klanten over de dienstverlening van het Wmo-loket?
In de Wmo is vastgelegd dat het college van B&W verplicht is jaarlijks
verantwoording over het gevoerde beleid op het gebied van
maatschappelijke ondersteuning af te leggen aan de gemeenteraad en
alle Capellenaren. Deze verantwoordingsplicht is ook in het
Collegewerkplan 2006-2010 opgenomen.
De onderzoeksresultaten gaan ook naar het ministerie van
Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). Dit ministerie stelt op basis
van alle gemeentelijke rapportages elk jaar een vergelijkend rapport
op, om ook op landelijk niveau te bepalen of de Wmo haar doel bereikt
of waar aanpassingen nodig zijn.
Gemeente Capelle a/d IJssel