Populariteit Google stijgt nóg verder
28.03.2007 / 15:10 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Checkit bv
Checkit bv
Nijmegen, 28 maart 2007 / Search Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking
met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de elfde Nationale
Search Engine Monitor die afgelopen maand werd uitgevoerd onder 1.135 Nederlandse
internetgebruikers van 18 jaar of ouder. Resultaat: de populariteit van Google stijgt
nóg verder en de bekendheid en het gebruik van de overige zoekmachines dalen.
Hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de vijf bekendste
zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten
ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in oktober 2006 werd
gepresenteerd (zie: www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html).
Geholpen bekendheid
Google 98% (-1)
Ilse 88% (-1)
Live Search (voorheen MSN Search) 40% (-2)
Yahoo! 69% (-3)
Lycos 66% (-2)
Wel eens gebruikt
Google 97% (+1)
Ilse 14% (-6)
Live Search (voorheen MSN Search) 6% (-2)
Yahoo! 4% (-4)
Lycos 2% (-2)
Meest gebruikt
Google 94% (+4)
Ilse 2% (-2)
Live Search (voorheen MSN Search) 1% (=0)
Yahoo! 0% (=0)
Lycos 0% (=0)
In de vorige editie van de NSEM (oktober 2006) werd geconcludeerd dat Live Search relatief
onbekend was. Omdat deze vervanger van MSN Search destijds slechts enkele weken voor de
afname van de NSEM werd geïntroduceerd, was de verwachting dat de bekendheid van
Live Search bij dit onderzoek hoger zou zijn. Dit blijkt niet het geval te zijn: zowel de
geholpen bekendheid als het 'wel eens gebruiken' daalden met 2 procentpunt terwijl het
'meest gebruiken' met 1% gelijk bleef.
Het is geen nieuws meer dat Google de bekendste en meest gebruikte zoekmachine is. Wat wel
nieuws is, is dat het aantal mensen dat Google als meest gebruikte zoekmachine bestempelt
met 4 procentpunt is gestegen tot 94%. Deze stijging lijkt ten koste te gaan van ilse:
het aantal mensen dat deze zoekmachine het meest gebruikt daalde met 2 procentpunt tot
2%. Toch is ilse nog steeds de op een na meest gebruikte zoekmachine van Nederland.
Dit is de elfde keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds
2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de
ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het
onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.
Over Checkit
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet
vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de top 500-organisaties van Nederland een
compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren.
Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine
Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op www.checkit.nl en kijk voor
meer informatie over de Nationale Search Engine Monitor op
www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html
Over RM Interactive
RM Interactive is een onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet
onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer
informatie over RM Interactive op www.rminteractive.nl
----------------------------------------