Populariteit Google stijgt nóg verder

28.03.2007 / 15:10 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Checkit bv

Checkit bv

Nijmegen, 28 maart 2007 / Search Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de elfde Nationale Search Engine Monitor die afgelopen maand werd uitgevoerd onder 1.135 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder. Resultaat: de populariteit van Google stijgt nóg verder en de bekendheid en het gebruik van de overige zoekmachines dalen.

Hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de vijf bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in oktober 2006 werd gepresenteerd (zie: www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html).

Geholpen bekendheid
Google 98% (-1) Ilse 88% (-1) Live Search (voorheen MSN Search) 40% (-2) Yahoo! 69% (-3) Lycos 66% (-2)

Wel eens gebruikt
Google 97% (+1) Ilse 14% (-6) Live Search (voorheen MSN Search) 6% (-2) Yahoo! 4% (-4) Lycos 2% (-2)

Meest gebruikt
Google 94% (+4) Ilse 2% (-2) Live Search (voorheen MSN Search) 1% (=0) Yahoo! 0% (=0) Lycos 0% (=0)

In de vorige editie van de NSEM (oktober 2006) werd geconcludeerd dat Live Search relatief onbekend was. Omdat deze vervanger van MSN Search destijds slechts enkele weken voor de afname van de NSEM werd geïntroduceerd, was de verwachting dat de bekendheid van Live Search bij dit onderzoek hoger zou zijn. Dit blijkt niet het geval te zijn: zowel de geholpen bekendheid als het 'wel eens gebruiken' daalden met 2 procentpunt terwijl het 'meest gebruiken' met 1% gelijk bleef.

Het is geen nieuws meer dat Google de bekendste en meest gebruikte zoekmachine is. Wat wel nieuws is, is dat het aantal mensen dat Google als meest gebruikte zoekmachine bestempelt met 4 procentpunt is gestegen tot 94%. Deze stijging lijkt ten koste te gaan van ilse: het aantal mensen dat deze zoekmachine het meest gebruikt daalde met 2 procentpunt tot 2%. Toch is ilse nog steeds de op een na meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Dit is de elfde keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Over Checkit
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op www.checkit.nl en kijk voor meer informatie over de Nationale Search Engine Monitor op www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html

Over RM Interactive
RM Interactive is een onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RM Interactive op www.rminteractive.nl


----------------------------------------