Consumenten betalen gemiddeld EUR 77 voor bankdiensten, maar tarieven lopen
wereldwijd sterk uiteen
Nieuw onderzoek: trend naar bedrijfsmodel op mondiaal niveau voor
strategische waarde op lange termijn
Publicatiedatum 28 March 2007
Utrecht/Amsterdam - Wereldwijd betalen actieve gebruikers gemiddeld
EUR 77 voor de diensten van hun bank. Dit is 0,3% minder dan vorig
jaar. Achter deze ogenschijnlijke stabiliteit gaan echter opvallende
regionale verschillen schuil, zoals een prijsdaling met 1,8% in de
eurozone en een stijging met 2,9% in Azië en Pacific. Dit zijn enkele
van de belangrijkste bevindingen uit de vierde editie van het World
Retail Banking Report* van Capgemini, ING en EFMA (European Financial
Management and Marketing Association).
Prijsstrategieën om consumentengedrag te beïnvloeden in plaats van om
de omzet te bevorderen
Bertrand Lavayssière, Managing Director Global Financial Services van
Capgemini: "Een van de belangrijkste trends die dit jaar uit het
rapport naar voren komt, is dat de banken hun tariefstrategieën vooral
lijken te gebruiken om het gedrag van de consument te beïnvloeden, en
niet om een omzetstijging te realiseren. Voor het tweede
achtereenvolgende jaar zijn banken actief bezig hun interactie met de
klant opnieuw te definiëren, waarbij ze de klant proberen te sturen in
de richting van geautomatiseerde kanalen voor veel voorkomende
handelingen zoals het opvragen van saldo's, zodat de bankfilialen
kunnen worden gereserveerd voor geavanceerdere vormen van
dienstverlening zoals financieel advies. Veel banken hebben hun
tarieven voor lokethandelingen verhoogd en de tarieven voor online
bankieren en het gebruik van callcenters verlaagd."
Banktarieven lopen wereldwijd sterk uiteen
Actieve gebruikers betalen gemiddeld EUR 77 per jaar voor de
alledaagse bankhandelingen, maar de prijzen verschillen van regio tot
regio en lopen uiteen van EUR 44 in Azië en Pacific tot EUR 84 in
Europa buiten de eurozone.
Als het gaat om lokale tariefsveranderingen vertoont Spanje dit jaar
de grootste daling, doordat de tarieven met gemiddeld 31% gedaald
zijn. De grootste Spaanse retailbank, SCH, heeft (in 2005) campagnes
met `nulcommissies' gevoerd en de gemiddelde tarieven met 65%
verlaagd. Deze trend werd al snel gevolgd door de concurrentie. Later
zijn ook de tarieven voor rekeningbeheer en betaalmiddelen sterk
gedaald. De ontwikkelingen in Spanje hadden gevolgen voor de gehele
eurozone, waar de tarieven gemiddeld met 1,8% daalden. Het is van
belang om dit op te merken, aangezien de prijzen in de eurozone met
1,9% zouden zijn gestegen als Spanje buiten beschouwing wordt gelaten.
Samenstelling van de kosten
De samenstelling van de kosten is in 2006 veranderd ten opzichte van
2005. De kosten van accountmanagement zijn met 7% gedaald, maar de
kosten van betaalmiddelen stegen met 1%. De kosten van geldopnames en
stortingen waren 4% hoger en de kosten van incidentenafhandeling
stegen met 7%.
Verschillen tussen de pakketten per land
Uit het onderzoek blijkt dat pakketten worden aangeboden tegen een
prijs die gemiddeld 23% lager ligt dan de prijs die de consument zou
betalen bij het afzonderlijk aanschaffen van dezelfde producten en
diensten. De korting varieert van land tot land, uiteenlopend van een
gering percentage in Polen tot 50% in Italië. Er zijn tussen de landen
met name grote verschillen als het gaat om de producten en diensten
die deel uitmaken van de pakketten. Banken in Oostenrijk, België en
Polen bieden bijvoorbeeld relatief weinig extra producten en diensten
bij de rekeningen, terwijl in Italië, Slowakije en Frankrijk pakketten
worden aangeboden met een groot aantal extra's, waardoor de kortingen
in de laatstgenoemde landen hoger uitvallen. Het is echter denkbaar
dat de consumenten in deze landen slechts incidenteel gebruikmaken van
de extra producten en diensten.
Dick Harryvan, Algemeen Directeur van ING Direct en lid van de Raad
van Bestuur van de ING Group: "ING Direct streeft ernaar om in alle
landen waar we actief zijn de aanbieder met de laagste kosten te zijn
en onze klanten waar voor hun geld te bieden. Aangezien het World
Retail Banking Report een gedetailleerd beeld geeft van de prijzen van
de elementaire bankdiensten, kunnen we dit gebruiken als maatstaf voor
onze eigen strategie. Dit rapport is absoluut onontbeerlijk."
Van transnationaal naar meer mondiaal georiënteerde modellen over
vijf jaar
In het rapport is er ook aandacht voor het Spotlight-onderzoek, waarin
dit jaar wordt gekeken naar de manier waarop retailbanken hun
bedrijfsmodellen optimaliseren. Gedurende de komende 5 jaar zullen de
retailbanken hun bedrijfsmodellen verder mondialiseren, waarbij
tweederde zich zal richten of op een `intermediair` of op een
`mondiaal' model. Een intermediair model is een model waarbij een deel
van de bedrijfsactiviteiten (management, marketing, backoffice, IT en
support functies) in het land zelf en een deel op mondiaal niveau
worden uitgevoerd. Een mondiaal model is een model waarbij het
grootste deel van de bedrijfsvoeringslijnen worden uitgezet op
mondiale basis.
Een van de belangrijkste bevindingen is dat deze banken drie
hoofddoelstellingen hebben geformuleerd voor de transformatie van hun
bedrijfsmodel: snellere omzetgroei, betere klantenservice en lagere
kosten. Het Spotlight-onderzoek laat ook zien dat weliswaar nog pas
10% van de onderzochte banken momenteel een mondiaal georiënteerd
bedrijfsmodel kent, maar dat retailbanken hun bedrijfsmodellen in de
komende vijf jaar verder willen mondialiseren.
Bedrijfsmodellen: mondialisering begint met IT-services en management
IT en management lijken de eerste handvatten te zijn voor de
mondialisering van het bedrijfsmodel van retailbanken. Van de 41
onderzochte internationale banken heeft al bijna 60% zijn IT-systemen
op transnationaal niveau geconsolideerd, terwijl 40% beschikt over een
gemeenschappelijke IT-architectuur, een modulaire applicatiesuite en
een praktische, modulaire benadering van IT-implementatie. Terwijl de
voortschrijdende mondialisering ervoor zorgt dat IT ook de komende
vijf jaar een prioriteit blijft, zal IT daarnaast een belangrijke
invloed hebben op de manier waarop retailbanken hun
marketingstrategieën ontwikkelen. Hoewel momenteel slechts 28% van de
onderzochte banken over een mondiale marketingaanpak beschikt,
verwacht 50% van deze banken binnen vijf jaar hierover te kunnen
beschikken.
Bertrand Lavayssière: "Mondialisering dwingt retailbanken om hun
groeistrategieën en de structuur van hun bedrijfsmodellen opnieuw te
evalueren. Ons onderzoek laat zien dat er vier belangrijke drijfveren
zijn voor de beslissing van een retailbank om zijn bedrijfsmodel te
transformeren: druk van de aandelenmarkt en de concurrentie, wet- en
regelgeving, het internet en Web 2.0-technologie. Zo zal de invoering
in 2010 van de Single Euro Payments Area (SEPA), waardoor betalingen
in euro's overal binnen de eurozone als binnenlandse betalingen zullen
worden verwerkt, een grote invloed hebben op de strategie en de
organisatie van banken."
Trends op het gebied van outsourcing en offshoring
Retailbanken beschouwen outsourcing en offshoring als belangrijke
gereedschappen bij het transformeren van het bedrijfsmodel. Van de
onderzochte banken maakt momenteel 77% gebruik van outsourcing en 47%
van offshoring voor ten minste één functie van hun bedrijfsmodel
(backoffice, IT of klantensupport). Wereldwijd werkt ongeveer een
derde deel van de IT- en supportmedewerkers via outsourcing. De
komende vijf jaar zal dit aandeel voor IT-medewerkers van 39% in 2007
verder toenemen tot 52% in 2012. Ook het aandeel van outsourcing in de
supportfunctie stijgt, maar minder snel. Deze groei zal echter
afkomstig zijn van banken die al aan outsourcing doen. Het onderzoek
laat zien dat banken die momenteel geen gebruik maken van outsourcing,
dit over vijf jaar waarschijnlijk ook niet zullen doen.
Bijna de helft van de onderzochte retailbanken maakt gebruik van
offshoring, met name voor backoffice en IT-functies. In de toekomst
verwachten de banken dat ongeveer een derde deel van hun IT- en
supportmedewerkers via outsourcing zal werken. Ook voor offshoring
wordt een sterke groei voorspeld, met name in de IT (van 32% in 2007
tot 44% in 2012).
Het World Retail Banking Report 2007 concludeert dat senior managers
van retailbanken zich bij de mondialisering van het bedrijfsmodel
moeten concentreren op vijf essentiële succesfactoren: internationale
governance ontwikkelen, zorgen voor consistente marketing- en
productstrategieën, proactief investeren in IT-transformatie, een zeer
grondige visie op HR opbouwen en aandacht besteden aan topkwaliteit
bij de uitvoering. Op www.nl.capgemini.com is een beeld per regio
opgenomen.
EINDE PERSBERICHT
Download dit persbericht
Download de bijlage van dit persbericht
------------------
* World Retail Banking Report 2007
Voor het vierde achtereenvolgende jaar verschaft het World Retail
Banking Report de financiële dienstverleners een goed overzicht van en
inzicht in de dynamiek van de sector, inclusief een jaarlijkse index
van de tarieven voor bankdiensten voor consumenten op een groot aantal
nationale markten. Het aantal onderzochte banken is dit jaar verhoogd
tot 180 en het onderzoek is uitgebreid naar vijf nieuwe landen:
Kroatië, India, Japan, Roemenië en Zuid-Afrika. In totaal is onderzoek
verricht in 25 landen. Bezoek de website www.wrbr07.com om een
exemplaar van het World Retail Banking Report 2007 aan te vragen.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een
compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en
outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een
onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van
snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative
Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door
een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en
hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de
dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe
groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie
optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000
medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet
van 7,7 miljard euro.
Dankzij een netwerk van 15.000 professionals die over de hele wereld
werkzaam zijn voor ruim 900 klanten, een diepgaande sectorspecifieke
expertise en een ongeëvenaarde wereldwijde delivery-capaciteit
verkeert Capgemini in een unieke uitgangspositie om financiële
dienstverleners van dienst te kunnen zijn. Capgemini ondersteunt
ondernemingen met beproefde oplossingen en best practices op het
gebied van bankzaken, verzekeringen, vermogensbeheer, beleggingen,
naleving van wet- en regelgeving, risicomanagement, betalingsverkeer
en outsourcing van bedrijfsprocessen. Meer informatie over is
beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Over ING
ING is een van oorsprong Nederlandse, wereldwijd actieve financiële
instelling die bankdiensten, verzekeringen en diensten voor
vermogensbeheer levert aan ruim 60 miljoen particulieren, bedrijven en
instellingen in meer dan 50 landen. ING bestaat uit een brede groep
prominente bedrijven, die hun klanten steeds vaker onder de merknaam
ING tegemoet treden. Het veelzijdige personeelsbestand omvat in totaal
circa 120.000 personen. Bezoek www.ing.com voor meer informatie.
Over EFMA
EFMA (European Financial Management and Marketing Association) is de
belangrijkste organisatie van banken, verzekeringsmaatschappijen en
financiële instellingen in Europa. Zonder winstbejag bevordert EFMA
innovatie en best practices op de consumentenmarkt voor financiële
producten door het debat onder de actoren te stimuleren, ondersteund
door een uitgebreid pakket aan informatieservices en ruime gelegenheid
voor rechtstreekse contacten. EFMA is in 1971 opgericht en verenigt
inmiddels meer dan 2100 verschillende merken op de wereldwijde markt
voor financiële dienstverlening, waaronder 80% van de grootste
bankgroepen in Europa. Meer informatie op www.efma.com.
Meer informatie
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: madelon.kaspers@capgemini.com
Stassen Communicatie
Lucas Stassen
Telefoon: +31 (0) 30 693 0664
Mobiel: +31 (0) 6 41 725 315
Email: lucas@stassencommunicatie.nl
ING Group
Nanne Bos
Telefoon: +31 (0) 20 541 6516
Email: nanne.bos@ing.com
EFMA
Jean-Guillaume Desprès
Telefoon: +33 1 47 42 67 71
Email: jean-guillaume@efma.com