Dienstverleners zelf aan zet om productiviteit te verhogen
28.03.2007 / 11:42 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting management studies
Stichting management studies
Persbericht
(Stichting Management Studies, 28 maart 2007)
Dienstverleners zelf aan zet om productiviteit te verhogen
Tijdens een symposium op 27 maart 2007 heeft Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de
Sociaal Economisch Raad en voorheen lid van de Raad van Bestuur van de ING Groep, het
eerste exemplaar van het boek 'De winst van productiviteit, sturen op resultaat in
dienstverlening' in ontvangst genomen.
In het boek concluderen Marc Zegveld en Erik den Hartigh dat binnen dienstverlenende
ondernemingen verhoging van de productiviteit direct aan de winstgevendheid bijdraagt.
Terwijl industriële ondernemingen een lange traditie hebben in het meten en besturen
van productiviteit, moeten dienstverlenende ondernemingen deze traditie nog opbouwen.
Uit onderzoek van Zegveld en den Hartigh blijkt dat de ontwikkeling van de productiviteit
bij dienstverlenende ondernemingen niet bepaald wordt door de sector, de grootte of de
groeiprestaties van een onderneming. Ook in dienstverlenende bedrijven ligt het besturen
van de productiviteit en daardoor de winstgevendheid in de handen van het management.
Door het slimmer organiseren van de inzet van mensen en kapitaal en door het nastreven
van samenhang tussen strategie, bedrijfsprocessen en businessmodel valt voor de meeste
dienstverleners veel winst te behalen.
Het boek bevat vijf uitgewerkte cases van dienstverlenende ondernemingen: Albert Heijn,
Endemol Nederland (Big Brother), ING Direct, Randstad Callflex en Sodexho Nederland.
Juist de diversiteit van de geanalyseerde cases geeft een uitstekend overzicht van wat
productiviteit in dienstverlening is en hoe productiviteit door verschillende
ondernemingen kan worden bestuurd. In het boek worden tevens de resultaten gepresenteerd
van een groot kwantitatief onderzoek naar oorzaken van verschillen in
productiviteitsontwikkeling binnen de dienstverlenende sector.
Op basis van het onderzoek ontwikkelden de auteurs een model en een stappenplan waarmee
ondernemingen zelf kunnen analyseren welke initiatieven zij kunnen nemen om hun
productiviteit en winstgevendheid te vergroten.
Stichting Management Studies
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Stichting Management Studies. In SMS werken
ongeveer 60 ondernemingen en de werkgeversorganisaties VNO-NCW en AWVN samen om onderzoek
te laten uitvoeren over actuele managementvraagstukken. Doel van de onderzoeken is om
management nieuwe kennis en inzichten te verschaffen ten behoeve van de oplossing van die
vraagstukken. De achterblijvende Nederlandse productiviteitsontwikkeling en de relatieve
onbekendheid van dienstverleners met sturen op productiviteit vormen zo'n vraagstuk.
De studie is mede gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken.
Uitreiking IBM Faculty Award
Tijdens het symposium heeft Harry van Dorenmalen, Algemeen Directeur van IBM Benelux, de
prestigieuze IBM Faculty Award uitgereikt aan Marc Zegveld voor zijn academisch werk op
het gebied van Services Sciences en innovatieprocessen in dienstverlening.
Auteurs
Dr. Marc A. Zegveld is partner van TVA developments bv en adviseert diverse Nederlandse
ondernemingen over strategie en productiviteit. Tevens is Marc Zegveld als associate
professor strategisch management verbonden aan de Technische Universiteit Delft. Naast
verschillende boeken en artikelen heeft hij meer dan 50 columns in het Financieele
Dagblad geschreven, over strategie, innovatie en productiviteit.
Dr. Erik den Hartigh is als universitair docent verbonden aan sectie Technology,
Strategy en Ondernemerschap van de TU Delft. Hij doceert over strategisch management van
technologie en over innovatiesystemen. Zijn belangrijkste onderzoeksterrein is increasing
returns, ofwel positieve feedbackeffecten in bedrijven en markten en de gevolgen daarvan
voor de bedrijfsprestaties. Daarnaast is hij als consultant verbonden aan TVA
developments bv.
Praktische informatie over het boek
Titel: De winst van productiviteit
Ondertitel: Sturen op resultaat in dienstverlening
Auteurs: Marc Zegveld & Erik den Hartigh
Uitgever: Koninklijke Van Gorcum; publicatie in opdracht van Stichting Management Studies
ISBN: 978 90 232 4303 8
Prijs: 22,50 euro
Het boek is Nederlandstalig en kent 133 pagina's.
----------------
Meer informatie:
Stichting Management Studies
Barbera van Dijkum (secretaris)
Telefoon: 070-3490203
Email: Dijkum@vno-ncw.nl