Wijzigingen in het Valysvervoer per 1 april 2007
Lees de gehele pagina voor of selecteer een gedeelte van de tekst om t
e laten voorlezen
Op 1 april 2007 gaat Connexxion het Valysvervoer overnemen van Transvision.
Connexxion voert vanaf die datum het Valysvervoer uit. De wettelijke kaders
voor het Valysvervoer blijven gelijk. Bestaande klanten behouden hun rechten
en kunnen met hun Valyspas blijven reizen. Connexxion zal echter een aantal
veranderingen ten gunste van de klant doorvoeren in de manier waarop het
Valysvervoer wordt aangeboden (zie hieronder).
De veranderingen staan los van de discussie over de wettelijk bepaalde
kilometerlimiet in het Valyssysteem. In de nieuwe situatie blijft de
persoonlijke kilometerlimiet gehandhaafd. De CG-Raad blijft zich tegen de
kilometerlimiet verzetten. Het is een gemiste kans dat VWS de nieuwe
aanbesteding niet heeft aangegrepen om na te denken over een alternatief
voor de voor iedereen geldende kilometerlimiet.
De CG-Raad wil de komende tijd volgen hoe Valysgebruikers de door Connexxion
beloofde verbeteringen beleven en zo nodig adviezen geven ter verbetering. U
kunt uw (positieve en negatieve) ervaringen met het reizen met Valys per 1
april melden bij valys@cg-raad.nl
De belangrijkste veranderingen in het Valysvervoer per 1 april
1. Kilometerfacturering op basis van kortste route
Connexxion berekent het aantal kilometers van een rit altijd op
basis van de kortst mogelijke route. Hoewel in de praktijk vaak
een iets langere, maar snellere route gereden zal worden, is dat
niet van invloed op het aantal kilometers dat in rekening gebracht
wordt. Ten opzichte van de voormalige situatie betekent dit, dat
er minder kilometers per rit in rekening gebracht zullen worden.
Dat kan voor sommige ritten tientallen procenten schelen.
2. Combinatie Valys en trein wordt gemakkelijker
Bij het reserveren van een Valysrit zal Connexxion altijd
tenminste één alternatief aanbieden, waarbij een deel van het
traject met het openbaar vervoer wordt afgelegd. Connexxion regelt
in dat geval het vervoer naar het startstation en vanaf het
eindstation naar de bestemming. Ook regelt Connexxion met de NS de
benodigde assistentieverlening op het station en het perron en bij
het in- en uitstappen.
Voordeel van zon ketenrit is natuurlijk dat het aantal
Valyskilometers dat wordt gebruikt op deze manier beperkt blijft,
omdat een (groot) deel van het traject per openbaar vervoer wordt
afgelegd. De klant kan een dergelijke rit nu met één telefoontje
organiseren.
Connexxion introduceert tegelijkertijd ook de aankomstgarantie,
waardoor er geen risico meer is dat de trein wordt gemist. Wanneer
een ketenrit wordt geboekt en de trein wordt gemist door een fout
van Connexxion, dan zal de klant zonder meerkosten alsnog op de
snelste manier naar de eindbestemming vervoerd worden, eventueel
volledig met de taxi.
De aanmeldtijd voor een dergelijke, volledig door Connexxion
geregelde rit is vier uur van te voren. Connexxion streeft er
samen met de NS naar om deze aanmeldtijd verder in te korten.
3. Assistentieverlening wordt uitgebreid
De service van Valyschauffeurs van Connexxion loopt van deur tot
deur. De klant wordt desgewenst dus bij de deur van de
eindbestemming afgezet. Bij een rit naar een treinstation loopt de
service desgewenst zelfs tot aan het perron. Dat betekent dat de
chauffeurs meelopen tot aan het perron of kunnen assisteren bij
het kopen van een treinkaartje.
De chauffeurs van Connexxion verlenen geen hulp bij het feitelijk
instappen in een trein. De klant blijft daarvoor aangewezen op de
NS-assistentieverlening. Als overdracht nodig is aan een
NS-assistentieverlener, dan gebeurt dat op vaste punten op de
stations. Connexxion maakt met NS afspraken over deze vaste
punten, zodat er geen misverstanden ontstaan.
4. Hoog tarief wordt goedkoper
De prijs voor het hoge kilometertarief, dat in rekening wordt
gebracht nadat de persoonlijke kilometerlimiet is verbruikt, gaat
omlaag van 1,25 per kilometer naar 1,10 per kilometer.
Bij een rit tegen hoog tarief krijgt de klant voortaan de keuze
tussen wel of niet gecombineerd worden met andere reizigers.
Combineren met andere ritten komt bij hoge tariefritten dus niet
meer voor als de klant dit niet wil. Wanneer combineren echter
geen bezwaar vormt voor de klant, dan ontvangt hij/zij een korting
van 25 tot 50 procent op de prijs van het traject, als blijkt dat
een combinatie met andere ritten inderdaad mogelijk was.
5. Telefoonservice
Om te voorkomen dat klanten vanaf een kwartier voor de afgesproken
tijd ergens buiten moeten wachten totdat het vervoer arriveert,
introduceert Connexxion de belservice. Bij boeking van de rit kan
de klant aangeven hiervan gebruik te willen maken. In dat geval
wordt de klant enkele minuten voordat het vervoer daadwerkelijk
arriveert, telefonisch gewaarschuwd.
(Geplaatst: 28 maart 2007)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland