TNO: 200 doden minder door intelligente voertuigen en wegen
27.03.2007 / 13:46 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Tno
Tno
200 doden minder door intelligente voertuigen en wegen
In 2020 verwacht TNO dat in Nederland op jaarbasis zo'n 200 verkeersdoden te voorkomen
zijn door technologische ontwikkelingen in intelligente voertuigen en wegen. Tevens
dragen deze ontwikkelingen in belangrijke mate bij aan de maatschappelijke uitdagingen
voor minder files, schonere mobiliteit en meer comfort voor de weggebruiker. TNO heeft de
afgelopen jaren onderzoek verricht naar de effecten van slimme systemen in voertuigen en
voor wegbeheer. Een aantal van de nieuwste TNO-vindingen zal op 28 maart worden
toegelicht en gedemonstreerd op een symposium in Eindhoven.
Integrated Full-Range Speed Assistant
TNO heeft een 'Integrated Full-Range Speed Assistant' (IRSA) ontwikkeld, een nieuw systeem
dat bestuurders helpt veilig te rijden in druk verkeer. Hierbij maken systemen gebruik van
informatie over de omgeving van het voertuig door sensoren en door communicatie met andere
voertuigen of met de infrastructuur. Het 'IRSA'-systeem is onder verschillende
omstandigheden uitgebreid getest in een laboratoriumomgeving en op de weg. In
één van de onderzochte scenario's, het naderen van een file, neemt de
verkeersvertraging met 20 tot 30 procent af en is er sprake van een verbeterde
verkeersveiligheid en lagere emissies. Omdat de verkeerssituatie ook rustiger wordt, zal
een dergelijk systeem ook comfortabeler zijn voor de bestuurder.
Managen van verkeersstromen
Een ander concept dat TNO ontwikkeld heeft, is de zogenaamde 'Netwerkmanager'. Dit is een
integraal concept voor het pro-actief managen van verkeersstromen. Een slim algoritme (de
'Hypothesemanager') bepaalt de verwachte verkeerstoestand op basis van actuele en
historische verkeersgegevens, maar ook andere factoren zoals het weer en de invloed van
speciale evenementen. Vervolgens worden diverse verkeersmaatregelen en hun onderlinge
samenhang automatisch geoptimaliseerd. Het resultaat is betrouwbaardere prognoses en
continu op elkaar afgestemde verkeersmaatregelen. Dit laatste levert een efficiënter
werkproces op voor de wegbeheerder. Een laatste onderdeel van de 'Netwerkmanager' is de
interactie tussen de infrastructuur en het voertuig. De bestuurder ontvangt in het
voertuig de informatie van de verkeersmaatregelen.
TNO Persvoorlichting
Maarten Lörtzer
015 2694975
pressinfo@tno.nl