ProRail
Persbericht
26-03-2007
Aanleg noordelijk deel spoorviaduct A58
Het spoorviaduct over de A58 vormt de aansluiting tussen de
hoofdspoorlijn Vlissingen-Roosendaal en de nieuwe Sloelijn. Het
noordelijk deel van het viaduct wordt woensdag 28 maart gestort. Dit
deel van het spoorviaduct heeft een lengte van 94 meter. In totaal
wordt in ongeveer 12 uur ruim 1000 m' beton gestort.
Vanaf 06.00 uur rijden tussen de 6 en 8 betonmixers per uur de snelweg
op en af om de betonkist (trog) te vullen. Twee grote betonpompen
verpompen het beton vanuit de mixer in de trog. Aan het eind van de
dag is de trog volledig gevuld. Na één dag uitharden wordt de
voorspanning aangebracht en kan de bekisting (inclusief de
ondersteuning) worden verwijderd. De pijlers voor het viaduct zijn in
het afgelopen half jaar geplaatst.
Aanleg noordbaan A58
Medio mei start de aanleg van de noordelijke rijbaan onder het nieuwe
spoorviaduct. Medio 2007 wordt de huidige bypass verlegd naar de
nieuwe noordelijke rijbaan. Vervolgens beginnen de werkzaamheden aan
de zuidzijde. Hier moet ook eerst onderzoek worden gedaan naar Niet
Gesprongen Explosieven (NGEâs). Medio 2008 zullen ook de zuidzijde van
de A58 en het spoorviaduct klaar zijn.
Nieuwe Sloelijn
De Sloelijn is het goederenspoor dat het Sloegebied (havengebied
Vlissingen-Oost) verbindt met het hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal
(ook wel Zeeuwse lijn genoemd). Door de economische groei in het
Sloegebied zullen in de toekomst meer goederentreinen gebruik maken
van deze verbinding. Daar is de huidige Sloelijn niet op berekend.
Daarom wordt een nieuwe Sloelijn aangelegd, ongeveer zeven kilometer
westelijk van het bestaande spoor. De aanleg van deze nieuwe Sloelijn
is 7 maanden vertraagd, met name door het uitgebreide onderzoek naar
explosieven. In totaal zijn tot nu toe enkele duizenden explosieven â
variërend van granaten en ontstekers tot twee vliegtuigbommen uit de
Tweede Wereldoorlog - gevonden bij de graafwerkzaamheden. De nieuwe
Sloelijn is in oktober 2008 klaar.