ProRail

Persbericht

26-03-2007

Aanleg noordelijk deel spoorviaduct A58

Het spoorviaduct over de A58 vormt de aansluiting tussen de hoofdspoorlijn Vlissingen-Roosendaal en de nieuwe Sloelijn. Het noordelijk deel van het viaduct wordt woensdag 28 maart gestort. Dit deel van het spoorviaduct heeft een lengte van 94 meter. In totaal wordt in ongeveer 12 uur ruim 1000 m' beton gestort. Vanaf 06.00 uur rijden tussen de 6 en 8 betonmixers per uur de snelweg op en af om de betonkist (trog) te vullen. Twee grote betonpompen verpompen het beton vanuit de mixer in de trog. Aan het eind van de dag is de trog volledig gevuld. Na één dag uitharden wordt de voorspanning aangebracht en kan de bekisting (inclusief de ondersteuning) worden verwijderd. De pijlers voor het viaduct zijn in het afgelopen half jaar geplaatst.

Aanleg noordbaan A58
Medio mei start de aanleg van de noordelijke rijbaan onder het nieuwe spoorviaduct. Medio 2007 wordt de huidige bypass verlegd naar de nieuwe noordelijke rijbaan. Vervolgens beginnen de werkzaamheden aan de zuidzijde. Hier moet ook eerst onderzoek worden gedaan naar Niet Gesprongen Explosieven (NGEâs). Medio 2008 zullen ook de zuidzijde van de A58 en het spoorviaduct klaar zijn.

Nieuwe Sloelijn
De Sloelijn is het goederenspoor dat het Sloegebied (havengebied Vlissingen-Oost) verbindt met het hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal (ook wel Zeeuwse lijn genoemd). Door de economische groei in het Sloegebied zullen in de toekomst meer goederentreinen gebruik maken van deze verbinding. Daar is de huidige Sloelijn niet op berekend. Daarom wordt een nieuwe Sloelijn aangelegd, ongeveer zeven kilometer westelijk van het bestaande spoor. De aanleg van deze nieuwe Sloelijn is 7 maanden vertraagd, met name door het uitgebreide onderzoek naar explosieven. In totaal zijn tot nu toe enkele duizenden explosieven â variërend van granaten en ontstekers tot twee vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog - gevonden bij de graafwerkzaamheden. De nieuwe Sloelijn is in oktober 2008 klaar.