27-03-2007
Grootschalige nationale campagne voertuigverlichting op komst
ANWB, BOVAG, Philips, RAI Vereniging, Veilig Verkeer Nederland en het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat starten in het najaar samen een
grootschalige nationale campagne rond voertuigverlichting. Doel is het
verlagen van het aantal voertuigen dat rondrijdt met defecte of
verkeerd afgestelde verlichting. In het bijzijn van minister-president
Jan Peter Balkenende tekenden de zes organisaties hiertoe vandaag op
de AutoRAI de samenwerkings-overeenkomst. De slogan van de campagne
gaat luiden: Goed Licht, Beter Zicht. De betrokken organisaties zijn
ervan overtuigd dat veel verkeersongevallen kunnen worden voorkomen
indien weggebruikers bewuster worden gemaakt van het belang van het
voeren van goede verlichting en het tijdig controleren en (laten)
repareren van hun lampen. Goede verlichting zorgt ervoor dat je als
(gemotoriseerde) verkeersdeelnemer onderweg beter kunt zien maar ook
dat je beter wordt gezien.
Aanleiding
Verkeersveiligheid is een speerpunt in het beleid van zowel ANWB,
BOVAG, Philips, RAI Vereniging, Veilig Verkeer Nederland als het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De organisaties zijn van mening
dat er op dit vlak rond verlichting in het verkeer nog veel kan worden
bereikt. 44% van het aantal mensen dat in ons land in 2004 overleed
door een verkeersongeval en 37% van de ziekenhuisgewonden zijn toe te
schrijven aan verkeersongelukken die plaatsvonden tussen 18.00 uur s
avonds en 06.00 uur s ochtends (bron: ministerie van V&W). Ondanks
deze grote kans op ongevallen bij slechter zicht, geeft 35% van de
automobilisten aan de eigen verlichting niet of nauwelijks zelf te
checken (bron: Trendbox, mei 2006). Sterker nog, in ons land reed
vorig jaar nog altijd 44% van de personenautos rond met verkeerd
afgestelde of defecte verlichting (bron: peiling Onderhoud OK van
BOVAG en RAI Vereniging). Onjuiste verlichting staat volgens het Korps
Landelijke Politiediensten (KLPD) inmiddels op een vierde plaats als
het gaat om de top 10 ergernissen van weggebruikers op de weg in
Nederland.
Campagne
Rond de overgang naar de wintertijd in oktober gaat de campagne
officieel van start. De komende maanden worden de exacte inhoud en
doelstellingen van de campagne verder uitgewerkt en de communicatiemix
nader bepaald. Het is de bedoeling dat het een meerjarige campagne
gaat worden. Het eerste jaar zal de campagne vooral gericht zijn op
personenautos. Voor het tweede jaar wordt bekeken in hoeverre de
campagne gaat worden uitgebreid met andere verkeersdeelnemers. De
campagne is tot stand gekomen op initiatief van Philips. Deze
organisatie is één van de ondertekenaars van het Europees Handvest
voor de Verkeersveiligheid waarin is bepaald dat het aantal
verkeersslachtoffers in 2010 in Europa drastisch moet zijn gedaald.
Bron: BOVAG persbericht
Datum: 27-03-2007
BOVAG