006] 27 maart 2007 - Persbericht -
Europees Parlement voor meer marktwerking openbaar vervoer
Door nieuwe spelregels voor het openbaar vervoer in Europa zal meer
marktwerking ontstaan. Dat is de uitkomst van een stemming in de
Transportcommissie van het Europees Parlement. Corien Wortmann is
tevreden met de koers van het parlement waarin gekozen is voor
gematigde marktwerking met keuzemogelijkheden voor de lidstaten.
Deze wetgeving zal openbaar vervoerbedrijven in Europa meer
rechtszekerheid bieden en dat is hard nodig.
Corien Wortmann-Kool: 'Voorop moet staan dat de nieuwe spelregels
zorgen voor meer kwaliteit voor de reiziger, daarom is het goed dat
openbaar aanbesteden het leidende principe is, net zoals in Nederland.
Uitzonderingen zijn wel nodig omdat er grote verschillen bestaan
tussen lidstaten en (stads)regio's.'
Voor Nederland is het belangrijk dat spoorconcessies via onderhands
aanbesteden, zoals 'ons NS-contract', mogelijk blijft. Er was een
belangrijke stroming in het Parlement die alsnog de liberalisering van
het nationaal spoorvervoer wilde doordrukken, iets wat bij de
behandeling van het derde spoorpakket niet was gelukt. Ook nu weer was
er gelukkig een meerderheid tegen, al was het een krappe overwinning.
Door de nieuwe regels komt er meer duidelijkheid voor
vervoersondernemingen die over de grens actief zijn. 'Het principe van
eerlijke concurrentie wordt gewaarborgd, doordat
overheidsondernemingen niet in andere lidstaten de markt op mogen',
Aldus Corien Wortmann-Kool. In veel Europese landen is op dit moment
bij het openbaar vervoer nog sprake van monopolies in overheidshanden.
Ook in de toekomst blijft het onder strikte voorwaarden voor lokale
overheden mogelijk om het openbaar vervoer zelf te regelen. Maar die
bedrijven kunnen dus niet meedoen in aanbestedingsprocedures elders in
Europa.
---
Syndicatie
Samen werken, samen leven
Groter formaat: Klik hier
CDA