Air Berlin presenteert sterk resultaat over 2006
27.03.2007 / 18:38 / Rubriek: Informatief / Organisatie:
Air Berlin presenteert sterk resultaat over 2006
BERLIJN, Duitsland, March 27 /PRNewswire/ --
- Air Berlin koopt LTU
- Code share nu met Condor in plaats van TUIfly
Air Berlin PLC leverde voor het jaar 2006 een winst van 50,1 miljoen euro na een
verlies van 115,9 miljoen euro het jaar daarvoor. De op
één na grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland slaagde niet alleen in
de verhoging van de omzet maar ook in een reductie van de kosten. Air Berlin maakt
bovendien bekend LTU, de luchtvaartmaatschappij uit Düsseldorf, voor 100 procent
over te nemen. Het Air Berlin-concern wordt daarmee de grootste aanbieder in de
belangrijkste bronmarkt. In het verzorgingsgebied van de luchthaven Düsseldorf leven
18 miljoen mensen. De uit de overname ontstane synergie beloopt tussen de 70 en 100
miljoen euro. Air Berlin verruilt verder zijn code share-partner; Condor komt in de
plaats van TUIfly.
De balans
"Met het resultaat zijn we meer dan tevreden", verklaarde Chief Financial Officer Ulf
Hüttmeyer. Air Berlin heeft in het jaar 2006 de winst per beschikbare
zitplaatskilometer (ASK) met 11 procent kunnen laten stijgen. Het aandeel van de seat
only-verkoop, die de onderneming verregaand onafhankelijk maakt van de prijsdruk van de
grote Duitse touroperators, is van 56 naar 60 procent van de vluchtomzet gestegen. Toch
is ook het touroperator-aandeel in absolute cijfers gestegen: van 497 naar 590 miljoen
euro. Dit komt overeen met een stijging van 18,8 procent.
In totaal bedroeg de jaaromzet 2006 1,57 miljard euro. Na 1,22 miljard euro in het
jaar daarvoor is dat een toename van 29,6 procent.
"Daaraan heeft zowel onze goede organische passagiersgroei als de overname van dba
bijgedragen, waarvan de cijfers sinds september in onze balans meetellen", deelde
Hüttmeyer mee. Zonder dba is de Air Berlin-omzet met 16,2 procent tot 1,41 miljard
euro gestegen.
De kostenvoordelige internetverkoop krijgt bij Air Berlin steeds meer betekenis. Deze
is in vergelijking met het jaar daarvoor met 33,5 procent gestegen, van 322 naar 430
miljoen euro. Dit is 50 procent van de seat only-verkoop. Heuglijk is ook de stijging van
de aanvullende inkomsten (ancillary revenues) met 90 procent van 30,8 naar 58,1 miljoen
euro. De operatieve kosten per ASK (zonder brandstof) konden met 6,3 procent worden
verlaagd. Het aandeel van de brandstofkosten aan de omzet is echter van 19,7 tot 22
procent gestegen. Een factor die voor de gehele branche geldt.
Het operatieve resultaat (EBIT voor rente en belastingen) kon in vergelijking met het
voorafgaande jaar met rond 70 miljoen euro worden verbeterd: van -5,5 naar +64,1 miljoen
euro. De EBIT-marge bedraagt 4,1 procent. Voor het lopende jaar verwacht Hüttmeyer
een toename naar 6 tot 7 procent. Dit zou overeenkomen met de synergie-effecten ter
hoogte van 31 miljoen euro die uit de dba-overname voor het jaar 2007 worden verwacht.
Ook het netto financiële resultaat heeft zich positief ontwikkeld. Terwijl in het
jaar 2005 nog 65,4 miljoen euro uit (non cash) valuta-effecten op het resultaat drukten,
heeft men het in 2006 door de invoering van veiligheidsmaatregelen voor rente en vreemde
valuta en ondanks de IPO-kosten van 13,7 miljoen euro tot -19,7 miljoen euro kunnen
reduceren. Vergelijkbaar is het met de belastingen. In 2005 belastten rond 45 miljoen
euro het resultaat terwijl men over 2006 met een positieve bijdrage van 4,9 miljoen euro
rekening kan houden.
Het aandeel eigen vermogen bedroeg op de peildatum 31-12-2006 28,2 procent - na 18,6
procent in het vorige jaar. De winst per aandeel bedraagt 0,95 euro. "Daarmee hebben we
de doelen die wij onszelf bij de beursgang hadden gesteld, niet alleen behaald maar zelfs
nog overtroffen", verklaart Ulf Hüttmeyer. Voor het lopende jaar verwacht hij voorts
een passagier- en omzetgroei "boven het branchegemiddelde - hoewel in het algemeen niet
meer op een yield-stijging met twee cijfers te rekenen is."
De LTU-aankoop
Het LTU-koopcontract werd maandagavond in Berlijn notarieel vastgelegd. De koopprijs
van het eigen kapitaal van LTU bedraagt 140 miljoen euro en er worden tussen 190 en 200
miljoen euro aan netto financiële verplichtingen van LTU overgenomen. Om werkzaam te
worden is nog de toestemming van de Duitse mededingingsautoriteit nodig. De aankoop zal
grotendeels door een in de nabije toekomst door te voeren gecombineerde financiering met
een totaal volume van ca. 250 miljoen euro uit de uitgifte van nieuwe aandelen en een
converteerbare obligatielening worden gefinancierd, waarbij nieuwe aandelen tot 10
procent van het huidige stamkapitaal worden uitgegeven en het grotere deel uit de
converteerbare obligatielening afkomstig zal zijn. Aanvullend op de financiering van de
koopsom worden deze middelen voor de herfinanciering van ca. 100 miljoen euro
LTU-schulden en voor de herfinanciering van ca. 50 miljoen euro Air Berlin-verplichtingen
gebruikt.
"Met de overname van LTU volgen wij de wensen van de markt. Veel van onze klanten, die
vooral onze service waarderen, vragen ons al sinds jaren ook long haul aan te bieden. Dat
kunnen wij nu doen aangezien wij met onze Europese verbindingen en binnenlandse vluchten
binnen Duitsland over het noodzakelijke feeder-netwerk beschikken", lichtte Air
Berlin-chef Joachim Hunold toe.
Hunold verwacht door de integratie van LTU in het Air Berlin-concern jaarlijkse
synergie-effecten tussen 70 en 100 miljoen euro. Hierbij noemde hij onder andere
gezamenlijke inkoop en verkoop, afstemming van de dienstregeling alsmede kostenverlaging
door kwantumkorting op luchthavens. Herstructureringen zijn weliswaar niet uitgesloten
maar het schrappen van arbeidsplaatsen bij LTU is niet het doel van de overname. Hunold:
"Als wij als concern verder willen groeien, hebben wij goede en gemotiveerde medewerkers
nodig. Ik ken nog vele collega's uit de tijd van mijn vroegere LTU-functie. Dat was de
succesvolste tijd in de geschiedenis van deze luchtvaartmaatschappij. Omdat ik in LTU en
haar medewerkers geloof, zie ik ook perspectief voor de onderneming."
LTU zal in het Air Berlin-concern een juridisch zelfstandige onderneming met een eigen
directie blijven. Ook de naam LTU zal eerst blijven bestaan. In het Europese verkeer zal
echter een naadloze integratie van de LTU-routes in het netwerk van Air Berlin komen. LTU
heeft momenteel 15 toestellen voor medium haul en 11 voor long haul in bedrijf. De
belangrijkste bestemmingen zijn de Dominicaanse Republiek, de Verenigde Staten, Thailand,
de Canarische Eilanden, Noord-Afrika en Turkije. De onderneming voorzag op de peildatum 31
december 2.244 mensen van werk en vervoerde vorig jaar 5,3 miljoen passagiers. Air Berlin
had in dezelfde periode 16,8 miljoen passagiers, vliegt op dit moment met 93 vliegtuigen
en heeft ongeveer 4.000 medewerkers.
In het Europese verkeer wordt Air Berlin door de aankoop van LTU na Ryanair, Air
France/KLM en Lufthansa de op drie na grootste aanbieder van vliegreizen. De mogelijke
verbetering van de aanwezigheid op luchthaven Düsseldorf is één van de
voornaamste redenen voor de aankoop geweest, zei Hunold. "Het verzorgingsgebied van
luchthaven Düsseldorf is de belangrijkste markt in Duitsland - en na Londen de
belangrijkste in Europa. Als gevolg van de slechts beperkt beschikbare slots hadden wij
daar op eigen kracht niet verder kunnen groeien", verklaarde Hunold.
De code share-overeenkomst
Air Berlin wijzigt bovendien zijn code share-partner; Condor komt in plaats van
TUIfly. Joachim Hunold ziet in de code share-overeenkomst met Condor voordelen voor zowel
de klanten als de betrokken ondernemingen. Air Berlin, LTU en Condor zullen hun
dienstregelingen op elkaar afstemmen en wederzijds tickets verkopen. De vliegtuigen van
de drie ondernemingen zullen bijvoorbeeld niet meer parallel naar dezelfde bestemming
vliegen maar op verschillende dagen.
De tot het reisconcern Thomas Cook behorende Condor beschikt momenteel over 36
vliegtuigen en vervoerde in het afgelopen jaar 7,8 miljoen passagiers. Door de code share
met LTU verhogen beide ondernemingen hun competentie op de lange afstand. Terwijl LTU en
Condor bij de verkoop vooral op touroperators en reisbureaus inzetten, zijn bij Air
Berlin de seat only-verkoop en internet dominant. Bovendien heeft de Berlijnse
luchtvaartmaatschappij al een groot aandeel zakenreizigers.
Van de verkoopkracht van Air Berlin heeft in de afgelopen jaren de tot het TUI-concern
behorende airline 'Hapagfly' geprofiteerd. Als de winterdienstregeling 2006/2007 afloopt,
beëindigt Air Berlin de code share met deze onderneming. Als reden daarvoor noemt
Hunold de nieuwe positionering van de in 'TUIfly' omgedoopte maatschappij als concurrent.
Er zou ook een merkbare terughoudendheid bij de touroperatorklanten bestaan die hun gasten
niet graag op toestellen van de concurrent TUI geboekt zien. Touroperator TUI blijft
evenwel klant van Air Berlin.
Deelname aan Belair
Air Berlin PLC is van plan een aandeel van 49 procent in de Zwitserse
luchtvaartmaatschappij Belair Airlines AG te verwerven. Dit deelde de directie dinsdag in
Berlijn mee. Belair is een dochtermaatschappij van de Hotelplan-groep, die op haar beurt
voor 100 procent bij het handelsconcern Migros hoort. De Hotelplan AG is een
internationaal actieve reisorganisatie met een omzet van rond 2 miljard Zwitserse
Franken. Belair heeft momenteel drie vliegtuigen in bedrijf: twee Boeing 757-200 en een
Boeing 767-300. Terwijl Air Berlin een versterking van zijn activiteiten op de Zwitserse
markt nastreeft, ziet Hotelplan voordelen als Belair voor de verkoop en logistiek bij Air
Berlin wordt aangesloten. Met betrekking tot de koopsom werd stilzwijgen afgesproken. Voor
de werkzaamheid van de overeenkomst is nog de toestemming van de mededingingsautoriteit
nodig.
Contact pers:
Peter Hauptvogel
Director of Corporate Communications Air Berlin
Tel.: +49-30-3434-1500
Fax: +49-30-3434-1509
Mail: abpresse@airberlin.com
Contact:
Contact pers: Peter Hauptvogel, Director of Corporate Communications Air Berlin, Tel.:
+49-30-3434-1500, Fax: +49-30-3434-1509, Mail: abpresse@airberlin.com