Time : 17:00:00
Date : 27 March 2007
Sender Name: Emakina
Emakina Group : verkoopcijfer groeit in 2006 met 86%
BRUSSEL, 27 MAART 2007 - Emakina Group publiceert vandaag zijn
financiële resultaten voor 2006. Een opmerkelijk jaar dat gekenmerkt
wordt door een groei van het verkoopcijfer met 68% en van het EBITDA
met 92% tegenover 2005.
In 2006 kende de verkoop van Emakina Group een stijging van 68%
tegenover het jaar tevoren. De operationele winst voor afschrijvingen
(EBITDA) steeg met 91,76% en bereikte 1.095.163 euro. De
afschrijvingen ten belope van 231.138 euro omvatten ook de
afschrijvingen van de IPO kosten (73.000 euro). Het EBIT bedroeg
864.025 euro en ging met 90,24% vooruit tegenover 2005. De
geconsolideerde resultaten op 31/12/2006 ten slotte (die slaan op de
filialen Emakina België, Emakina France en B.OnTheNet*) vertonen een
winst voor belastingen van 760.027 euro (+169 %) bij een
geconsolideerd omzetcijfer van 8.448.424 euro (meer info over de
geconsolideerde resultaten zijn beschikbaar op
www.emakina.com/investor).
Deze uitstekende resultaten zijn vooral te danken aan:
- Een sterke stijging van het omzetcijfer en daardoor een beter
gebruik van de infrastructuur van het bedrijf;
- Een stijging van het doorrekenbaar bezigheidspercentage van het
productiepersoneel;
- Een algemene kostenbeheersing en een verbetering van de financiële
lasten en opbrengsten.
Emakina bevestigt hiermee haar plaats als belangrijkste onafhankelijk
interactief agentschap op de Belgische markt. Dankzij het sterker
uitgebouwde commerciële team slaagde Emakina er in 2006 in om 32
nieuwe klanten binnen te halen.
De uitdagingen bij de opbouw van een groep
De groeistrategie van Emakina voorziet verwervingen om sneller te
kunnen inspelen op de noden van ons cliënteel. In april 2006 heeft
Emakina Group een participatie van 50% genomen in het bedrijf B. On
The Net, een agentschap dat in de ColdFusion-technologie
gespecialiseerd is alsook in het beheer van sites met veel verkeer
zoals Immoweb.be, Rendez-Vous.be...
In juli 2006 is Emakina Group naar Alternext getrokken, het segment
van Euronext dat gereserveerd is voor KMO met een sterke groei,
waardoor een kapitaalsverhoging van 7,33 miljoen euro gerealiseerd
kon worden.
In de laatste maanden van het boekjaar 2006 heeft Emakina Group
onderhandelingen opgestart die in januari 2007 geleid hebben tot een
meerderheidsparticipatie in het kapitaal van het Antwerpse agentschap
Design is Dead, een Belgisch pareltje in webdesign. Emakina Group kan
hierdoor haar creatieve capaciteiten uitbouwen en ook haar
aanwezigheid op de Nederlandstalige markt. In 2006 heeft Design is
Dead een omzetcijfer genoteerd dat de 700.000 euro benadert en een
EBITDA van bijna 150.000 euro.
De huidige groei van Emakina Group biedt veel nieuwe kansen, maar ook
immense uitdagingen, vooral op vlak van het beheer van human
resources. Dat is waarom de directie van de groep een reeks
maatregelen genomen heeft die de flexibiliteit van de groep moet
versterken en haar vermogen om deze wijzigingen het hoofd te bieden:
- Het invoeren van een lichte groepsstructuur, om de controle en de
ondersteuning van de integratie van de filialen te verzekeren; die
laatste behouden trouwens hun operationele autonomie;
- Versterking van de omkadering van de bestaande kaders en benoeming
van nieuwe kaders om de ontwikkeling van deze groepsstructuur te
verzekeren;
- Investering in opleiding om de know-how nog verder uit te bouwen;
- Het opzetten van een plan voor stock-opties voor het personeel.
Vooruitzichten voor het jaar 2007.
Emakina heeft in het laatste trimester 2006 en het begin van het
eerste trimester 2007 verschillende nieuwe belangrijke contracten in
de wacht gesleept.
Zo heeft Proximus, na competitie, besloten om al haar online
activiteiten aan Emakina toe te vertrouwen, dat wil zeggen het beheer
van de sites, de ontwikkeling van interactieve campagnes
(webvertising) en het beheer van direct marketing per e-mail.
Dit succes toont nogmaals aan dat de positionering van Emakina als
een full service agentschap volledig terecht is, want hierdoor kan
het de impact en het beheer optimaliseren van alle interactieve
activiteiten van een bedrijf zoals Proximus.
Na analyse van ons bestelboekje, de groei van de markt en ons
commercieel team voorzien wij een groei met meer dan 40% , met een
provisioneel omzetcijfer van 12 miljoen euro. Wij zullen onze
politiek om de marges te verbeteren verderzetten, en wij verwachten
een verhoging van de verhouding EBITDA / verkoop tegenover 2006.
Emakina Group verricht momenteel trouwens een vergevorderd onderzoek
naar nieuwe verwervingen, zowel in België als andere Europese landen.
Alle indicatoren zijn dus positief wanneer men het doel op lange
termijn bekijkt dat Emakina Group zich gesteld had bij haar
beursgang: in vijf jaar tijd de Top 5 van de interactieve
agentschappen in Europa bereiken.
Verslag van de commissaris
De commissaris heeft bevestigd dat zijn revisie van de
geconsolideerde rekeningen beëindigd is en dat dit geen beduidende
correcties aan het licht gebracht heeft die aan de boekhoudkundige
gegevens aangebracht zouden moeten worden die in dit communiqué
vermeld zijn.
*B. On The Net is geconsolideerd voor de maanden mei tot december
Contact
Olivier De Doncker
Communication Manager Emakina
E-mail : odo@emakina.com
GSM : 0473/96.93.37
Tel. : 02/400.40.21
Over Emakina
Opgericht in 2001 is Emakina uitgegroeid tot het belangrijkste
onafhankelijke interactieve agentschap in België. Emakina biedt haar
diensten op vlak van advies, creatie, design en technologie aan tal
van nationale en internationale klanten aan zoals Proximus, Fortis,
D'Ieteren, Electrabel, Total, Brussels Airlines, Wrangler. Sinds 7
juli 2006 is Emakina een op de beurs van Alternext genoteerd bedrijf,
het segment van Euronext dat gereserveerd is voor de KMO in volle
groei (mnemo: ALEMK)