FNV Bondgenoten: marktwerking OV bereikt volgend dieptepunt
Het volgend dieptepunt is bereikt in het drama dat marktwerking in het
openbaar vervoer heet. Zo typeert FNV Bondgenoten het vastlopen van de
onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het stads- en
streekbusvervoer (met uitzondering van de vier grote steden)
gisterenavond.
Over zaken als de hoogte van de loonsverhoging, afspraken over
arbeidsongeschiktheid en vooral de concurrentie op arbeidsvoorwaarden
liggen de partijen mijlenver uit elkaar. De bond gaat met de uitkomst
van het overleg van gisterenavond naar zijn achterban. Acties lijken
onvermijdelijk.
Bestuurder Janny Koppens van FNV Bondgenoten: "Dit cao-conflict is een
direct gevolg van de marktwerking in het openbaar vervoer. De
vervoerders schrijven zo laag mogelijk in op concessies, want de
overheid kiest de goedkoopste. De winnaar van de aanbesteding moet
vervolgens die lage prijs ergens terugverdienen en dat is bij de
arbeidsvoorwaarden van de chauffeur".
Volgens Koppens treft dat niet alleen de portemonnee van de chauffeur,
ook de reiziger is de dupe van de bezuinigingsdrift van de
vervoerders. "Onze looneis is heel redelijk, wij vragen dit jaar 3%.
Werkgevers zijn slechts bereid om 1,75% te geven en daar houdt het wel
mee op", zegt Koppens. "Werknemers mogen zelf opdraaien voor de kosten
van arbeidsongeschiktheid. En van afspraken over het tegengaan van het
inzetten van bijvoorbeeld taxibusjes of touringcars op OV-trajecten,
willen de werkgevers niets weten".
Door de te lage inschrijvingen op OV- concessies leveren de
OV-divisies van de vervoerders te weinig op, aldus Koppens:
"Investeren in chauffeurs, ziek of gezond, is er niet meer bij. Het
imago van de sector holt achteruit, er zijn grote instroomproblemen,
arbeidsrust is er al lang niet meer, en dan vinden werkgevers het gek
dat iedereen van de marktwerking afwil!"
De cao Openbaar Vervoer geldt voor ongeveer 12.000 mensen.
---
FNV Bondgenoten