FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: marktwerking OV bereikt volgend dieptepunt

Het volgend dieptepunt is bereikt in het drama dat marktwerking in het openbaar vervoer heet. Zo typeert FNV Bondgenoten het vastlopen van de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het stads- en streekbusvervoer (met uitzondering van de vier grote steden) gisterenavond.

Over zaken als de hoogte van de loonsverhoging, afspraken over arbeidsongeschiktheid en vooral de concurrentie op arbeidsvoorwaarden liggen de partijen mijlenver uit elkaar. De bond gaat met de uitkomst van het overleg van gisterenavond naar zijn achterban. Acties lijken onvermijdelijk.

Bestuurder Janny Koppens van FNV Bondgenoten: "Dit cao-conflict is een direct gevolg van de marktwerking in het openbaar vervoer. De vervoerders schrijven zo laag mogelijk in op concessies, want de overheid kiest de goedkoopste. De winnaar van de aanbesteding moet vervolgens die lage prijs ergens terugverdienen en dat is bij de arbeidsvoorwaarden van de chauffeur".

Volgens Koppens treft dat niet alleen de portemonnee van de chauffeur, ook de reiziger is de dupe van de bezuinigingsdrift van de vervoerders. "Onze looneis is heel redelijk, wij vragen dit jaar 3%. Werkgevers zijn slechts bereid om 1,75% te geven en daar houdt het wel mee op", zegt Koppens. "Werknemers mogen zelf opdraaien voor de kosten van arbeidsongeschiktheid. En van afspraken over het tegengaan van het inzetten van bijvoorbeeld taxibusjes of touringcars op OV-trajecten, willen de werkgevers niets weten".

Door de te lage inschrijvingen op OV- concessies leveren de OV-divisies van de vervoerders te weinig op, aldus Koppens: "Investeren in chauffeurs, ziek of gezond, is er niet meer bij. Het imago van de sector holt achteruit, er zijn grote instroomproblemen, arbeidsrust is er al lang niet meer, en dan vinden werkgevers het gek dat iedereen van de marktwerking afwil!"

De cao Openbaar Vervoer geldt voor ongeveer 12.000 mensen.
---