Ondernemers omarmen selfservice bankieren
27.03.2007 / 15:26 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Bizner bank
Bizner bank
Grenzen zakelijk bankieren voorgoed doorbroken
Ondernemers omarmen selfservice bankieren
27 maart 2007 - Ruim 1700 ondernemers hebben in een maand tijd de overstap gemaakt naar
internetbank Bizner. Deze opmerkelijke beweging in de markt bewijst niet alleen dat de
behoefte aan selfservice bankieren bestaat; de diversiteit van het klantenportfolio geeft
aan dat het nieuwe bankieren marktbreed wordt omarmd.
Bizner werd 13 februari 2007 gelanceerd als eerste zakelijke directbank met een
selfservice formule. Ondernemers hoeven bij Bizner geen business plan te overleggen om
krediet te krijgen. Bovendien kunnen ze zelf rekeningen openen, leningen aangaan, passen
en creditcards activeren en bankgaranties en termijndeposito's afsluiten. De doelstelling
is om binnen een jaar 6000 klanten te veroveren.
Het instant succes van de selfservice formule bewijst dat ondernemers zonder enige
aarzeling de rompslomp van traditioneel bankieren willen verruilen voor de
zelfstandigheid van direct bankieren. 'Dat Bizner bovendien een zeer diverse groep
ondernemers weet aan te spreken en geen niche, bewijst de enorme potentie voor de
zakelijke markt', constateert directeur Frank Klemann van Bizner.
Nieuwe generatie ondernemers
De breedte van het klantenbestand is tegelijk een goede weergave van de trends binnen het
MKB. 'Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen - met uiteenlopende achtergronden en
doelstellingen - voor het zelfstandig ondernemerschap', vertelt Klemann.
Vooral de grote spreiding in beroepen en leeftijd van de ondernemers is interessant.
Terwijl de piek van de ondernemers tussen de dertig en vijftig jaar is, zijn twintigers
en 50-plussers bepaald niet ondervertegenwoordigd. Samen nemen zij bijna 30% van het
klantenbestand voor hun rekening. Dat is opvallend aangezien deze leeftijdsgroepen
typisch de ondernemers van de nieuwe generatie zijn. Tussen 2002 en 2005 verdubbelde het
aantal starters van 50 jaar en ouder, terwijl in 2006 3000 studenten hun eigen bedrijf
leidden. De meeste bedrijven die Bizner aan zich weet te binden komen uit de grote steden
en zijn relatief jong: bijna 90% is na 2000 opgericht.