Ingezonden persbericht


Fietsersbond Den Haag

Persbericht 27 maart 2007

Fietsersbond onderzoekt wijk met laagste fietsgebruik van heel Nederland

Transvaal is een probleemwijk in Den Haag die een prachtwijk wil worden. De verkeersituatie voor fietsers in Transvaal is nu op veel punten slecht en zeer onveilig. Om deze reden is het fietsgebruik door de bewoners van Transvaal waarschijnlijk het laagste van heel Nederland! In het recente onderzoek "Fietsgebruik allochtonen nader belicht" van het Fietsberaad staat namelijk dat in gemeenten met goede fietsvoorzieningen het fietsgebruik hoger is, ook onder allochtonen. En Transvaal kent behalve de 80% allochtone bewoners zeer slechte fietsvoorzieningen. Toch zijn er vooral op marktdagen al wel veel fietsers die door de wijk rijden. De Fietsersbond wil met het programma "Wijken voor de Fiets" gaan werken aan een fietsvriendelijkere inrichting van Transvaal en nodigt verkeerswethouder Smit, de pers en het publiek uit op woensdagmiddag 28 maart om 13.30 uur vanaf het Paul Krugerplein samen op "expeditie" te gaan en mee te fietsen door Transvaal.

Een enkel pluspunt en meerdere minpunten op de fietsroute van woensdagmiddag: o Omar, de fietsenmaker en -handelaar in eigenhandig opgeknapte fietsen op de hoek van de Kempstraat en de Vaalrivierstraat, moet zijn winkel binnenkort gaan sluiten. De Fietsersbond presenteert tijdens de fietstocht een ludiek reddingsplan, want het aanbod van betaalbare fietsen moet behouden blijven voor deze wijk. o De Paul Krugerlaan geeft tram en geparkeerde auto ruim baan, waar blijft de fietser? o Op het Schalkburgerplein krijgen kinderen spelenderwijs fietsles op leenfietsjes; o De Biesieklette stalling op het Hobbemaplein heeft een paar duizend euro gekost, terwijl een fietsenstalling in het centrum meer dan honderdduizend euro mag kosten. o De enige onbewaakte fietsenstallingvoorziening voor de Haagse markt die wij konden ontdekken staat in de Langnekstraat. En die is dan ook nog eens knap waardeloos! o Overal in Den Haag staan de goede fietsenrekken en beugels overvol, behalve in de Spionkopstraat (Sporthal Transvaal) en de Schalkburgerstraat (Mondriaan College). Wie met ons meefietst zal ontdekken waarom. o Het gedeelte van de Kempstraat tussen De La Reyweg en de Schalk Burgerstraat wordt opnieuw ingericht: hier komen fietspaden. Maar tussen de Schalk Burgerstraat en het Hobbemaplein wordt niets gedaan. Zo wordt dit nooit een veilige fietsroute. Terwijl uit tellingen blijkt dat er op gewone dagen 4.000 en op marktdagen soms wel meer dan 8.000 fietsers over deze chaotische 50-kilometerweg fietsen. o De Steijnlaan wordt steeds vaker gebruikt als doorgaande fietsroute door de wijk. Want tegenwoordig rij je in een rechte streep rij over de mooie rode fietspaden van de Prinsengracht en het autovrije pad over de Grote Markt naar het station CS. Maar voordat je daar bent moet je op de Steijnlaan eerst nog het kruispunt op het Paul Krugerplein heelhuids zien over te komen. Het aanpakken van dit knelpunt in de route, en daarmee ook het verbeteren van de bereikbaarheid van deze belangrijke winkelstraat, zou in planvorming en uitvoering veel meer aandacht moeten krijgen!


---



Ingezonden persbericht