Premieinkomen Zwitserleven +16% tot euro 1,2 miljard
27.03.2007 / 11:50 / Rubriek: Economie / Organisatie: Zwitserleven
Zwitserleven
Premie-inkomen Zwitserleven stijgt met 16% van ruim euro 1 miljard tot bijna euro 1,2
miljard
Opnieuw record nieuwe productie van euro 496 miljoen (2005: euro 397 miljoen) (+ 25%)
Genormaliseerde nettowinst stijgt met 13% tot euro 54 miljoen (2006: euro 47 miljoen)
Innovatieve oplossingen collectieve markt vergemakkelijken overstap pensioenfondsen
Cijfers volgens DAP
Amstelveen, 27 maart 2007 Pensioenverzekeraar Zwitserleven realiseerde in 2006 een groei
van het premie-inkomen van 16% tot euro 1.196 miljoen (2005: euro 1.035 miljoen). Aan
nieuwe productie werd in 2006 een recordbedrag van euro 496 miljoen gerealiseerd. De
stijging in nieuwe productie met 25% was grotendeels het gevolg van nieuwe contracten in
de collectieve sector en de inzet van nieuwe distributiekanalen. De nettowinst na
belasting (exclusief belastingvrijval) nam toe van euro 47 miljoen in 2005 tot euro 54
miljoen in 2006. De nettowinst, inclusief bijzondere baten, steeg van euro 67 miljoen in
2005 naar euro 155 miljoen in 2006.
Toelichting op het resultaat
Het totale premie-inkomen steeg in 2006 met 16% van euro 1.035 miljoen naar euro 1.196
miljoen. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan de positieve ontwikkelingen in de
collectieve portefeuille (+ 36%). In de individuele portefeuille trad een daling op
(-9%). Gecorrigeerd voor eenmalige effecten liet de individuele portefeuille een
bescheiden stijging zien (+1%).
Het beleggingsresultaat steeg met 7% van euro 434 miljoen in 2005 naar euro 466 miljoen in
2006, met name door een hogere interestopbrengst uit obligaties en door de groei van de
beleggingsportefeuille.
De totale bedrijfskosten namen met euro 5 miljoen toe tot euro 138 miljoen (2005: euro 133
miljoen). Deze toename werd deels veroorzaakt doordat in 2005 een eenmalige vrijval heeft
plaatsgevonden uit de voorziening voor dubieuze debiteuren als gevolg van het sterk
verbeterde debiteurenbeheer. Daarnaast lieten de IT uitgaven een lichte stijging zien ten
behoeve van innovatieprojecten en stegen de kosten door wetswijzigingen.
Efficiencymaatregelen en productiviteitsverbeteringen compenseerden een deel van de
kostenstijging.
Het resultaat na belasting (exclusief belastingvrijval) nam toe van euro 47 miljoen in
2005 naar euro 54 miljoen in 2006. Deze stijging is onder meer het gevolg van de groei
van de verzekerde portefeuille, het verbeterde technisch resultaat en de gestegen
resultaten op beleggingen. In 2006 was er sprake van een vrijval uit de voorziening voor
belastingverplichtingen van euro 101 miljoen; in 2005 betrof dit een vrijval van euro 20
miljoen. De nettowinst, inclusief bijzondere baten, steeg hierdoor van euro 67 miljoen in
2005 naar euro 155 miljoen in 2006.
De solvabiliteit van Zwitserleven, berekend op basis van de voor Zwitserleven geldende
regeling, is in 2006 wederom verbeterd. Ultimo 2006 was de solvabiliteitspositie 302%,
tegenover 272% ultimo 2005.
Ontwikkelingen
In het boekjaar 2006 heeft Zwitserleven voor het eerst volledig als
multidistributiebedrijf geopereerd. Zwitserleven bleek in staat om de focus op de klant
nog beter in zijn dienstverlening te integreren. Hiervoor is de organisatie ingedeeld in
de segmenten Corporate Clients, MKB en Particulier. De toegevoegde waarde van deze aanpak
is dat vanuit verschillende invalshoeken naar de behoeften en wensen van klanten wordt
gekeken en de dienstverlening hier op wordt afgestemd.
Corporate Clients-markt
In de Corporate Clients-markt, waarin Zwitserleven zich richt op bedrijven met meer dan
250 werknemers, werd in 2006 door zo'n tien nieuwe relaties voor circa euro 200 miljoen
aan pensioenreserves bij Zwitserleven ondergebracht. Met de Stichting Pensioenfonds Erven
Lucas Bols werd overeenstemming bereikt over de herverzekering van de
pensioenverplichtingen van het pensioenfonds door Zwitserleven. Daarnaast maakte
Zwitserleven de overdracht mogelijk van de pensioenafspraken van de Stichting
Pensioenfonds HBG naar de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Bouwnijverheid
(BpfBouw). De constructie waarmee de herverzekerde uitkeringen van Stichting
Pensioenfonds HBG werden overgenomen, was uniek in de pensioenmarkt. Zwitserleven biedt
pensioenfondsen hiermee een mogelijkheid om gemakkelijker van verzekeraar te veranderen
of eventueel te liquideren.
MKB-markt
In de MKB-markt richt Zwitserleven zich op het aanbieden van pensioenoplossingen aan
bedrijven tot 250 werknemers. Het afgelopen jaar heeft Zwitserleven in deze markt een
aanvang gemaakt met de innovatie van de bestaande producten. Zo is een deel van deze
producten gebaseerd op internettoepassingen. Een goed voorbeeld daarvan is het
Zwitserleven i-Pensioen, een pensioenregeling voor werknemers waarbij offertes en
mutaties volledig via internet gedaan kunnen worden. Met dit product boekte Zwitserleven
volop succes in de MKB-markt. Zwitserleven kon diverse nieuwe MKB-bedrijven aan de
portefeuille toevoegen.
Particuliere markt
In de particuliere markt richt Zwitserleven zich op consumenten die een vermogen voor
later willen opbouwen, bijvoorbeeld met lijfrentes en hypotheken. Daarnaast biedt
Zwitserleven Vermogensbeheer particulieren vermogensbeheerdiensten aan. In de
particuliere markt verkozen consumenten lijfrenteproducten boven de levensloopproducten
van Zwitserleven, mede door de onzekerheid rondom en de complexiteit van de
levensloopregeling. Daarnaast liet het aantal verzekeringen dat via het internet bij
Zwitserleven werd afgesloten een forse stijging zien. De resultaten van de pilot met de
Zwitserleven Advieslounges waren bemoedigend. Met dit distributiekanaal richt
Zwitserleven zich op consumenten die rechtstreeks op de sterke merknaam afkomen. Medio
2007 zullen de ervaringen met de advieslounges worden geëvalueerd. Bij bewezen
succes wil Zwitserleven in de toekomst meer advieslounges openen. Zwitserleven
Vermogensbeheer heeft de dienstverlening aan de particulieren in 2006 uitgebreid,
ondermeer door een forse uitbreiding van het aanbod van beleggingsfondsen. Speciaal
hiervoor is een samenwerking aangegaan met DWS Investments, de fondsbeheerder van
Deutsche Bank, en Vanguard, 's werelds grootste indexfondsmanager. Hun fondsen zijn onder
meer onderdeel van de levensloopregeling van Zwitserleven.
Commentaar van Chief Executive Officer Marco Keim:
'In 2006 zijn we verder gegroeid. Niet alleen lieten we een stijging zien van het totale
premie-inkomen, maar zijn we ook als organisatie verder versterkt. We zijn in staat
gebleken met onze dienstverlening beter op de klantbehoeften in te spelen. Daarvoor zijn
we beloond met topposities in diverse klantonderzoeken door intermediairs, werkgevers en
consultants. In 2007 willen we deze trend voortzetten. Nadruk zal komen te liggen op
innovatie. Door nieuwe producten te introduceren en bestaande producten te verbeteren.'