Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Persbericht: Ondernemers schakelen politie niet in bij diefstal door
personeel
Datum: 26/03/2007
Ondernemers in de detailhandel zijn huiverig voor het inschakelen van
politie als het gaat om diefstal door eigen personeel. Minder dan 10%
neemt deze stap. Dat blijkt uit een onderzoek van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel onder ruim 900 detaillisten. Over het
algemeen wordt de schade verrekend met het salaris en wordt een
waarschuwing gegeven.
De meest genoemde vorm van interne criminaliteit is het âpikkenâ van
tijd. In een op de vijf bedrijven heeft men te maken met medewerkers
die bewust te kort werken of te lang pauzeren. 17 % van de
ondervraagde bedrijven geeft aan geconfronteerd te zijn met
verduistering van goederen. Het verlenen van âextra kortingenâ aan
familie en bekenden en andere vormen van fraude tijdens de verkoop
komt in een op de acht bedrijven voor. Dat is even vaak als het
verduisteren van geld. Ook dat komt in 8% van de bedrijven voor.
Interne criminaliteit afgenomen
De interne criminaliteit in de detailhandel neemt af. Een op de vijf
bedrijven noteert verbetering, bij driekwart van de bedrijven is de
schade gelijk gebleven. Slecht 3 % van de ondernemers geeft aan dat de
interne criminaliteit het afgelopen jaar is toegenomen. De toename
werd met name geconstateerd door grotere ondernemingen. Bij bedrijven
met meer dan 25 medewerkers spreekt nog 22% van een toename.
Behoefte aan afspraken
Uit het onderzoek blijkt ook duidelijk dat ondernemers die
geconfronteerd worden met interne criminaliteit nieuwe afspraken met
medewerkers gaan maken of bestaande afspraken weer opnieuw onder de
aandacht brengen. Volgens Hendrik-Jan Kaptein, beleidsmedewerker
winkelcriminaliteit bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is dat ook
de goede aanpak. âUit andere onderzoeken en contacten blijkt dat ook
medewerkers graag helder hebben wat wel en niet mag.
Juist als de regels niet duidelijk zijn wordt een bedrijf gevoelig
voor interne criminaliteit. Dat levert niet alleen schade op maar is,
en dat is misschien wel zeker zo belangrijk, ook negatief voor de
sfeer in het team.â
Dilemmaâs bespreken
âInterne criminaliteit blijkt echter nog steeds een heel lastig
onderwerp om aan de orde te stellen. Immers een ondernemer wil geen
motie van wantrouwen afgeven. Het HBD heeft daarom een spelmethode
ontwikkeld die het makkelijker moet maken binnen een team te praten
over de waarden en normen binnen een bedrijf. Met het Dilemmaspel
worden aan de spelers denkbeeldige situaties voorgelegd en er wordt
gevraagd hoe de spelers zouden reageren. Wat zou jij doen alsâ¦.
Dat leidt, zo blijkt uit de tests van het spel, tot levendige
discussies. En, het leidt vaak tot het verversen van de afspraken.
Bovendien rekenen wij er op dat doordat er gesproken wordt over
denkbeeldige, maar wel zeer herkenbare situaties, er nog lang over het
spel wordt nagedacht.
Dilemmaspel, introductie op Food Week
Het Dilemmaspel is geïntroduceerd op de Food Week in Utrecht (26 â 28
maart). Daar kan het spel worden gespeeld op de stand van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Het spel kost ⬠13,50 exclusief btw
en verzendkosten. Detailhandelondernemingen betalen (indien zij hun
CRK-nummer vermelden) ⬠10,00. Meer uitleg over het spel en
verkoopinformatie staat op www.stopwinkelcriminaliteit.nl