ChristenUnie
Op de bres voor de veerpontjes
Op de bres voor de veerpontjes
dinsdag 27 maart 2007 09:50 De vakantieperiode lijkt in aantocht. Of
in ieder geval de periode van voorbereiding daarop. Kranten en
tijdschriften staan vol advertenties van zonnige oorden en exotische
bestemmingen. Volgens de laatste berichten gaan vliegreizen naar
zonovergoten bestemmingen grif van de hand. En dat terwijl het
voorjaar net begonnen is. Misschien vliegt ook u naar een zonnig
eiland in een willekeurige zee. Maar wellicht blijft u gewoon in
Nederland. Mocht u er nog niet uit zijn, dan heb ik nog een tip voor
u:
Breng eens een bezoek aan de rivierenlandschappen. Gebieden met
heerlijke wandel- en fietsmogelijkheden over bochtige dijkjes en
fraaie vergezichten. En - niet te vergeten - van die mooie veerpontjes
die u van de ene naar de andere zijde van de kronkelende rivier
brengen. Geniet ervan, nu het nog kan!
Het is namelijk mogelijk dat de positie van de Nederlandse veren onder
druk komt te staan wanneer het Europees Parlement zijn zin krijgt. Het
EP wil namelijk strengere eisen voor passagiersvervoer over water, die
wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de veerpontjes. Wat is er
aan de hand?
De Europese Commissie wil het Verdrag van Athene in EU-wetgeving
opnemen. Dit Verdrag regelt de aansprakelijkheid van
personenvervoerders bij ongelukken op internationale reizen - zoals
cruises naar de Caraïben. Daarnaast wil de Commissie het
toepassingsgebied uitbreiden. Niet alleen de grote vaart maar ook de
nationale ferry's (naar de Griekse eilanden) en de binnenvaart (de
veerpontjes) moeten onder deze regels vallen. Volgens de Commissie
hebben alle passagiers immers hetzelfde recht op een goede bescherming
ingeval van ongelukken. En dat klinkt logisch.
Bij vergelijkbare omstandigheden als de internationale zeevaart is
daar iets voor te zeggen. Voor de binnenvaart ligt dat anders. Het
gaat hier om andere wateren, andere schepen, andere risico's en andere
financiële structuren in de sector. Als de eisen van het Verdrag van
Athene ook op de binnenvaart van toepassing worden, zal dat naar
verwachting een forse impact op de veerpontjes hebben. Omdat de nieuwe
aansprakelijkheidsnormen aanzienlijk hoger zijn dan de bestaande
zullen de verzekeringspremies behoorlijk stijgen. Het is zelfs maar de
vraag of voor de kleine veerpontjes de kosten nog opwegen tegen de
baten. Het mogelijke gevolg is dat een aanzienlijk aantal
personenvervoerders in de binnenvaart met hun activiteiten zal moeten
stoppen. De passagiers kunnen vervolgens alleen nog naar de overkant
kijken.
Helaas dringen deze consequenties niet voldoende bij collega's door.
Ook de Europese Commissie is zeer volhardend in haar opstelling,
zonder duidelijkheid te geven over de gevolgen voor de binnenvaart.
Gelukkig is het voorstel nog niet aangenomen. Het Europees Parlement
is nog in beraad. Wij zullen ons blijven inzetten voor het uitzonderen
van de binnenvaart van deze regels. Want ook in de Raad van
transportministers is de uitsluiting van de binnenvaart nog geen
gelopen race.
Dus mocht u deze zomer in eigen land blijven, geniet dan eens van het
karakteristieke Nederlandse rivierenlandschap.
Hans Blokland