ChristenUnie


Op de bres voor de veerpontjes

Op de bres voor de veerpontjes

dinsdag 27 maart 2007 09:50 De vakantieperiode lijkt in aantocht. Of in ieder geval de periode van voorbereiding daarop. Kranten en tijdschriften staan vol advertenties van zonnige oorden en exotische bestemmingen. Volgens de laatste berichten gaan vliegreizen naar zonovergoten bestemmingen grif van de hand. En dat terwijl het voorjaar net begonnen is. Misschien vliegt ook u naar een zonnig eiland in een willekeurige zee. Maar wellicht blijft u gewoon in Nederland. Mocht u er nog niet uit zijn, dan heb ik nog een tip voor u:

Breng eens een bezoek aan de rivierenlandschappen. Gebieden met heerlijke wandel- en fietsmogelijkheden over bochtige dijkjes en fraaie vergezichten. En - niet te vergeten - van die mooie veerpontjes die u van de ene naar de andere zijde van de kronkelende rivier brengen. Geniet ervan, nu het nog kan!

Het is namelijk mogelijk dat de positie van de Nederlandse veren onder druk komt te staan wanneer het Europees Parlement zijn zin krijgt. Het EP wil namelijk strengere eisen voor passagiersvervoer over water, die wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de veerpontjes. Wat is er aan de hand?

De Europese Commissie wil het Verdrag van Athene in EU-wetgeving opnemen. Dit Verdrag regelt de aansprakelijkheid van personenvervoerders bij ongelukken op internationale reizen - zoals cruises naar de Caraïben. Daarnaast wil de Commissie het toepassingsgebied uitbreiden. Niet alleen de grote vaart maar ook de nationale ferry's (naar de Griekse eilanden) en de binnenvaart (de veerpontjes) moeten onder deze regels vallen. Volgens de Commissie hebben alle passagiers immers hetzelfde recht op een goede bescherming ingeval van ongelukken. En dat klinkt logisch.

Bij vergelijkbare omstandigheden als de internationale zeevaart is daar iets voor te zeggen. Voor de binnenvaart ligt dat anders. Het gaat hier om andere wateren, andere schepen, andere risico's en andere financiële structuren in de sector. Als de eisen van het Verdrag van Athene ook op de binnenvaart van toepassing worden, zal dat naar verwachting een forse impact op de veerpontjes hebben. Omdat de nieuwe aansprakelijkheidsnormen aanzienlijk hoger zijn dan de bestaande zullen de verzekeringspremies behoorlijk stijgen. Het is zelfs maar de vraag of voor de kleine veerpontjes de kosten nog opwegen tegen de baten. Het mogelijke gevolg is dat een aanzienlijk aantal personenvervoerders in de binnenvaart met hun activiteiten zal moeten stoppen. De passagiers kunnen vervolgens alleen nog naar de overkant kijken.

Helaas dringen deze consequenties niet voldoende bij collega's door. Ook de Europese Commissie is zeer volhardend in haar opstelling, zonder duidelijkheid te geven over de gevolgen voor de binnenvaart.

Gelukkig is het voorstel nog niet aangenomen. Het Europees Parlement is nog in beraad. Wij zullen ons blijven inzetten voor het uitzonderen van de binnenvaart van deze regels. Want ook in de Raad van transportministers is de uitsluiting van de binnenvaart nog geen gelopen race.

Dus mocht u deze zomer in eigen land blijven, geniet dan eens van het karakteristieke Nederlandse rivierenlandschap.

Hans Blokland