Politie niet ingeschakeld bij diefstal door personeel
27.03.2007 / 10:27 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Hoofdbedrijfschap detailhandel
Hoofdbedrijfschap detailhandel
Ondernemers in de detailhandel zijn huiverig voor het inschakelen van politie als het gaat
om diefstal door eigen personeel. Nog geen 10% van de ondernemers neemt deze stap. Dat
blijkt uit een onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel onder ruim 900
detaillisten. Over het algemeen wordt de schade verrekend met het salaris en wordt een
waarschuwing gegeven. De meest genoemde vorm van interne criminaliteit is het 'pikken'
van tijd. In een op de vijf bedrijven heeft men te maken met medewerkers die bewust te
kort werken of te lang pauzeren. 17 % van de ondervraagde bedrijven geeft aan
geconfronteerd te zijn met verduistering van goederen. Het verlenen van 'extra
kortingen' aan familie en bekenden en andere vormen van fraude tijdens de verkoop komt in
een op de acht bedrijven voor. Dat is even vaak als het verduisteren van geld. Ook dat
komt in 8% van de bedrijven voor.
Interne criminaliteit afgenomen
De interne criminaliteit in de detailhandel neemt af. Een op de vijf bedrijven noteert
verbetering, bij driekwart van de bedrijven is de schade gelijk gebleven. Slecht 3 % van
de ondernemers geeft aan dat de interne criminaliteit het afgelopen jaar is toegenomen.
De toename werd met name geconstateerd door grotere ondernemingen. Bij bedrijven met meer
dan 25 medewerkers spreekt nog 22% van een toename.
Behoefte aan afspraken
Uit het onderzoek blijkt ook duidelijk dat ondernemers die geconfronteerd worden met
interne criminaliteit nieuwe afspraken met medewerkers gaan maken of bestaande afspraken
weer opnieuw onder de aandacht brengen. Volgens Hendrik-Jan Kaptein, beleidsmedewerker
winkelcriminaliteit bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is dat ook de goede aanpak.
'Uit andere onderzoeken en contacten blijkt dat ook medewerkers graag helder hebben wat
wel en niet mag.
Juist als de regels niet duidelijk zijn wordt een bedrijf gevoelig voor interne
criminaliteit. Dat levert niet alleen schade op maar is, en dat is misschien wel zeker zo
belangrijk, ook negatief voor de sfeer in het team.'
Dilemma's bespreken
'Interne criminaliteit blijkt echter nog steeds een heel lastig onderwerp om aan de orde
te stellen. Immers een ondernemer wil geen motie van wantrouwen afgeven. Het HBD heeft
daarom een spelmethode ontwikkeld die het makkelijker moet maken binnen een team te
praten over de waarden en normen binnen een bedrijf. Met het Dilemmaspel worden aan de
spelers denkbeeldige situaties voorgelegd en er wordt gevraagd hoe de spelers zouden
reageren. Wat zou jij doen als.... Dat leidt, zo blijkt uit de tests van het spel, tot
levendige discussies. En, het leidt vaak tot het verversen van de afspraken. Bovendien
rekenen wij er op dat doordat er gesproken wordt over denkbeeldige, maar wel zeer
herkenbare situaties, er nog lang over het spel wordt nagedacht.'
Dilemmaspel, introductie op Food Week
Het Dilemmaspel is geĂŻntroduceerd op de Food Week in Utrecht (26-28 maart). Daar kan
het spel worden gespeeld op de stand van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Het spel
kost 13,50 euro exclusief btw en verzendkosten. Detailhandelondernemingen betalen (indien
zij hun CRK-nummer vermelden) 10,00 euro. Meer uitleg over het spel en verkoopinformatie
staat op www.stopwinkelcriminaliteit.nl
Noot voor de redactie,