Vrije Universiteit Amsterdam

Scholieren nemen een kijkje in de medische keuken

Hoe ziet een dag van een specialist, chirurg of medisch student eruit? VU medisch centrum biedt examenkandidaten met Meet the doctor! een unieke kans om kennis te maken met de dagelijkse werkzaamheden van een specialist of student. VUmc is het eerste UMC dat potentiële studenten zo direct laat kennismaken met het vak dat zij ambiëren. A.s. dinsdag 27 maart vindt voor de derde keer dit bijzondere programma plaats.

Tijdens het programma Meet the doctor! maken scholieren kennis met het geneeskundeonderwijs. Zij zijn gekoppeld aan een student en wonen een patiëntcollege bij waar een patiënt en zijn aandoening centraal staan. Komende keer gaat het om een patiënt die last heeft van slechthorendheid. Aansluitend kunnen de scholieren tijdens de lunch al hun vragen over de studie en het Amsterdamse studentenleven aan de studenten stellen. In de middag lopen de scholieren mee met specialisten. Zo zien ze bijvoorbeeld patiëntjes op de kinderafdeling of staan ze soms ook op de OK.

Een enthousiaste scholier vertelde: Ik vond het leuk en ook wel een beetje spannend. Maar vooral erg informatief. Bij het volgen van een 'normale' voorlichting is dat vaak minder het geval. Het is ook erg leuk om te kijken waar ik straks terecht kom. Nu kijk ik er nog meer naar uit om volgend jaar bij VUmc te komen studeren.

Aan VUmc starten jaarlijks 350 studenten met de opleiding geneeskunde. VUmc heeft hiervoor een onderwijsprogramma ontwikkeld: VUmc-compas. VUmc-compas leert studenten kennis, vaardigheden en gedrag te integreren.

Vanaf dag één van de studie staat het verhaal van de patiënt centraal. Niet alleen om te achterhalen wat deze mankeert, maar ook om te ervaren hoe je als arts het beste met een patiënt kunt omgaan. Daarvoor is kennis nodig, maar je moet ook weten hoe je deze kennis kunt toepassen. Zo verwerven de studenten competenties, die ze professioneel kunnen inzetten in hun latere werk als arts. De VUmc-opleiding sluit goed aan bij de voor- en vervolgopleidingen, nieuwe onderwijskundige inzichten en een veranderende maatschappelijke vraag naar medische zorg.