Ingezonden persbericht

Persinformatie

Consument vindt A-merkfiets duur

Onderzoek: Nederlander kiest voor kwaliteit tegen een betaalbare prijs

Amsterdam, 26 maart 2007 - Nederland is met 18 miljoen fietsen een fietsland. Nederlanders zijn bij de aanschaf van hun fiets kritisch en kijken vooral naar de prijskwaliteitverhouding. Meer dan de helft van de Nederlanders beoordeelt eerst de kwaliteit van een fiets voordat ze hem kopen. Maar een fiets moet ook betaalbaar zijn. Tweederde van de Nederlanders kijkt alleen naar fietsen onder de 600 Euro. Een bedrag van 750 Euro voor een gemiddelde A-merkfiets is geen optie. Dat vinden Nederlanders ronduit duur. Dit blijkt uit een in opdracht van Halfords onder Nederlanders uitgevoerd onderzoek naar de prijsperceptie van fietsen.

Nederlanders zijn kwaliteitsbewust. 70% Van de Nederlanders kijkt vooral naar de kwaliteit van een fiets voordat ze hem aanschaffen. In tweede instantie wordt er gekeken naar de prijs. Bijna de helft van alle Nederlanders beschikt over een fiets die minder dan 400 Euro kost. Het merendeel van de Nederlanders vindt dit een normale prijs voor een fiets.

Een A-merk fiets aanschaffen bij de vakhandel? 65% Van de Nederlanders vindt 750 Euro voor een A-merk stadsfiets (te) duur en de meesten zouden deze dan ook niet aanschaffen. Slechts een tiende van de Nederlanders zou hiertoe wel bereid zijn, 30% twijfelt. Deze gegevens sluiten aan bij GfK-informatie, dat 60% van de Nederlanders een alternatief zoekt voor de traditionele vakhandel.

De prijsperceptie van de consument moet serieus genomen worden. Uit eerder onderzoek blijkt dat consumenten zich bij de vakhandel wel eens 'gepusht' voelen om een duurdere fiets aan te schaffen, die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Paul Burger, Algemeen Directeur Halfords Nederland, legt uit: "Vergeleken met 10 jaar geleden is de prijs van een gemiddelde A-merk fiets bijna verdubbeld. Het verbaast ons dan ook niets dat de consument dit gaandeweg te duur is gaan vinden. De gemiddelde Nederlander is calculerender geworden en gaat op zoek naar een betere prijs-kwaliteitverhouding. Wij spelen hier op in door de consument een gunstig geprijsde A-merkfiets aan te bieden".

De prijzen van (A-merk)fietsen zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Deze stijging heeft zich in 2006 voor het eerst gestabiliseerd. Mede doordat Halfords in 2006 is gestart met de verkoop van de A-merkfiets Union, zijn de verkoopcijfers in de categorie 500 Euro tot 699 Euro in de eerste negen maanden van 2006 met 33% gestegen.

Stadsfiets meest populair

Nederlanders schaften in 2006 in totaal 1,3 miljoen fietsen aan. De stadsfiets met versnellingen blijft de meest populaire fiets: 51% heeft er één thuis staan. Van alle fietsbezitters in Nederland heeft 26% een tweede fiets. Vrouwen blijken een grotere fan van de stadsfiets dan mannen, 62% tegenover 40%. 71% van de vrouwen gebruikt de fiets 3 tot 6 dagen in de week. Veel vaker dan mannen. 44% Van de mannen gebruikt de fiets net zo regelmatig als de vrouw. Eén derde van de mannen geeft de voorkeur aan een hybride, sportieve fiets.

Het onderzoek is eind februari 2007 door Right Marktonderzoek in opdracht van Halfords uitgevoerd. Aan het onderzoek werkten 837 respondenten mee.

Voor meer informatie over Halfords: www.halfords.nl

EINDE PERSINFORMATIE, 26 maart 2007

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht