Ingezonden persbericht


50 jaar Tax Free in Advanced Traveller:

Schiphol Shopping Centre wereldwijd vijfde

Met ruim 310 miljoen bezet Schiphol Shopping Centre wereldwijd een vijfde plaats, gemeten naar omzet in belastingvrije winkels. Dat staat in de zojuist verschenen Advanced Traveller, een magazine voor reisprofessionals, uitgegeven door ATP, The Advanced Travel Partner. Het blad staat in het teken van het jubileum van vijftig jaar tax free shops op Schiphol. Op 15 april 1957 werd de eerste belastingvrije winkel in gebruik genomen.

Naar aanleiding van dit jubileum belicht Advanced Traveller het fenomeen van belastingvrije winkels vanuit verschillende invalshoeken. Zo blijkt de onbetwiste nummer 1 qua omzet: de duty free shops van de Londense luchthaven Heathrow, waar de waarde van de verkopen ongeveer twee keer hoog is als op Schiphol. De Top Tien van belastingvrije centra bestaat wereldwijd vrijwel uitsluitend uit internationale luchthavens. Alleen de Finse Silja Line Ferries nestelt zich tussen de luchthavens op de achtste plaats.

Europa koploper
In totaal werd in 2005 (de cijfers van 2006 zijn nog niet bekend) over de hele wereld 20,8 miljard euro in belastingvrije winkels uitgegeven. Daarvan namen de shops op luchthavens 10,9 miljard, dus ruim de helft, voor hun rekening. De verkoop aan boord van vliegtuigen bedroeg 1,5 miljard euro (zeven procent van de totale verkoop). Geografisch gezien, is Europa koploper met 43 procent van de wereldwijde verkoop van belastingvrije goederen (8,8 miljard euro). Dat blijkt uit cijfers van het Zweedse onderzoeksbureau Generation Group waarover Advanced Traveller beschikt.

Vooral voor dames
De aankopen door of voor dames scoren het hoogst in belastingvrije winkels wereldwijd. Van de 20,8 miljard euro aan in 2005 verkochte artikelen ging 2,5 miljard op aan parfums en andere geurtjes (Women's fagrances). Die omzet werd op de voet gevolgd door 2,2 miljard euro ten behoeve van damescosmetica.

Minder per passagier
Op Schiphol neemt het totaalbedrag aan bestedingen door passagiers nog steeds toe. Van drie miljoen euro in 1957 gaat de omzet vijftig jaar later richting de 400 miljoen euro. Die groei komt echter vooral voor rekening van grotere aantallen passagiers, want het uitgavenpatroon per reiziger daalt de laatste jaren. Dat blijkt uit onderzoek dat de Business Area Consumers van Schiphol ten behoeve van Advanced Traveller verrichtte. Uit die cijfers blijkt tevens dat het bedrag dat een internationaal vertrekkende passagier gemiddeld uitgeeft in een halve eeuw 'slechts' ruim twee keer groter is geworden: van 7,8 euro in 1957, via een piek van 21,3 euro in 1987, naar 16,7 euro in 2005. Die afname houdt verband met een Europese maatregel waardoor er in 1999 een einde kwam aan de belastingvrijstelling voor aankopen op vluchten binnen de Europese Unie. Uit eigen archiefonderzoek door de redactie van Advanced Traveller blijkt dat in 1957 een fles Nederlandse likeur bij de slijter (omgerekend) 4,30 euro kostte, terwijl er op Schiphol slechts 2,50 euro voor hoefde te worden betaald.

Ook in pieren
Op het oude Schiphol waren in 1957 achttien verschillende verkooppunten in het belastingvrije winkelcentrum. Bij de opening van Schiphol-Centrum, tien jaar later, was dat aantal opgelopen tot 34. Vandaag de dag telt de nationale luchthaven 75 winkels in het Schiphol Shopping Centre. Die toename wordt mede veroorzaakt door aanvullende winkels in de pieren.

De oudste
Hoewel Schiphol's winkelcentrum binnenkort z'n halve eeuwfeest kan vieren, is het niet het oudste in zijn soort. In 1947 kwam op de Ierse luchthaven Shannon de eerste belastingvrije winkel van de grond.

Noot voor de redactie,