Groen!
Brussel, 26 maart 2007
OESO-milieurapport België is steun voor Groen! programma
Dringend extra beleid nodig op vlak van Lucht-, watervervuiling en
Natuurbehoud
Vandaag werd het OESO-rapport Belgisch leefmilieubeleid voorgesteld.
Volgens de OESO heeft België de voorbije jaren (sinds het vorig
rapport in 1998) zeker vooruitgang geboekt. Eén van de beste
resultaten die België kan voorleggen is het terugdringen van de
dioxinevervuiling. Maar het beleid is op cruciale domeinen blijven
haperen. België zal bij het huidig beleidstempo belangrijke
doelstellingen inzake milieu en gezondheid NIET halen. Ook onze natuur
boert stelselmatig verder achteruit. Eén van de hoofdredenen is dat
België totaal geen werk maakt van groene fiscaliteit.
Luchtkwaliteit
De OESO vraagt in de eerste plaats extra maatregelen om de
luchtvervuiling door het verkeer te beperken. We zijn niet in orde met
de richtlijn fijn stof en ook de doelstelling van de NEC-richtlijn
(National Emission Ceilings : de richtlijn die voor een reeks
vervuilende stoffen emissieplafonds vastlegt ) rond bv. stikstofoxiden
zullen we niet halen. De uitstoot van fijn stof, NOX en de hoge
ozonpieken zijn een bedreiging voor onze gezondheid.
Groen! vraagt om een structurele aanpak : tegen 2010 moet 90 % van ons
dieselwagenpark uitgerust zijn met een dieselroetfilter. En we willen
opnieuw een premie voor de installatie van een LPG-tank. Er is nood
aan permanente snelheidsbeperkingen en zwaar vervuilende voertuigen
(terreinwagens, doorgaand vrachtverkeer) dienen geweerd te worden uit
kernen. Omdat mensen recht hebben op zuivere lucht. Na de
milieubeweging vraagt nu ook de OESO dat de luchtvervuiling door
zeeschepen aan banden zou worden gelegd.
Ondanks de aanmoediging van het openbaar vervoer, nam het verkeer op
de weg enorm toe (met 32% sinds 1990 het vrachtverkeer zelfs met 92%).
De efficiëntie van onze spoorwegen zou achteruitgaan. Er is absoluut
een ontkoppeling nodig van de economische groei en de groei van het
vrachtverkeer.
Om de vervuiling door het verkeer onder controle te krijgen, is
volgens de OESO het doorrekenen van de milieukosten naar het verkeer,
onvermijdelijk. Groen! vraagt samen met de milieubeweging de invoering
van een slimme kilometerheffing. België kan dit doen samen met
Nederland. De verkeersbelastingen kunnen vervangen worden door een
prijs per kilometer die rekening houdt met drukte van wegen en de
milieuprestaties van je wagen.
Waterkwaliteit
De druk van de intensieve landbouw op het milieu ligt in België bij de
hoogste van alle OESO-landen. Slechts in 2 van de 30 OESO-landen
worden nog meer meststoffen (Nederland en Korea) en pesticiden (Japan
en Korea) gebruikt per oppervlakte dan in België en worden er meer
dieren gekweekt per oppervlakte (Luxemburg en Nederland) dan in
België.
De voorbij jaren werd de druk vooral verlicht door de vermindering van
het aantal varkens (doorgevoerd door Vera Dua). Maar met het huidig
mestbeleid zullen we de normen van de Nitraatrichtlijn niet halen. Ook
met de investeringen in waterzuivering lopen we fel achterop.
Er zijn ook dringend extra maatregelen nodig om het gebruik van
pesticiden sneller te verminderen. Ondanks een vermindering met 16% in
Vlaanderen (1995-2004) wordt er in heel België nog altijd bijna het
meeste gespoten van alle industriële landen.
Het pesticidenreductiebeleid is de laatste jaren totaal stil gevallen.
Groen! steunt de vraag van de OESO naar een hogere pesticidenheffing.
Groen! wil naar Nederlands voorbeeld een vermindering van de
milieubelasting met chemische middelen met tenminste 95% tegen 2020
(t.o.v. 2005). Bestrijdingsmiddelen die problematisch zijn voor de
gezondheid moeten zoals onder minister Aelvoet, geschrapt worden.
Groen! dringt er op aan om opnieuw steun te voorzien voor de
vermindering van de veestapel en voor de ombouw naar geïntegreerde,
biologische en diervriendelijke teelten.
Natuur/biodiversiteit
België is zowat het meest dichtbevolkte land van de OESO, één derde
van onze oppervlakte is bebouwd en België heeft op één land na nl
Ierland de kleinste hoeveelheid beschermde natuur. Het verlies aan
biodiversiteit neemt nog verder toe. Op die manier kan België haar
Europese verplichting niet halen om het verlies aan biodiversiteit een
halt toe te roepen tegen 2010.
Eén lichtpunt : tussen 1995 en 2004 verviervoudigde de hoeveelheid
beschermde natuur in Vlaanderen.
Groen! steunt de vraag van de OESO naar meer middelen voor
natuurbehoud en meer samenwerking tussen de gewesten om onze natuur te
redden.
Uit de OESO -statistieken blijkt verder dat België de grootste
invoerder is van tropisch hout per capita. Intussen wordt het Tropisch
Bosfonds in Vlaanderen drooggelegd. Ook hier is dringend nieuw beleid
nodig.
Klimaat
Ook voor het klimaatbeleid krijgt België geen goede punten. De
CO2-uitstoot door het energieverbruik is de laatste jaren nog
toegenomen (met 13% tussen 1990 en 2004). Zonder bijkomende
maatregelen haalt België de Kyoto-doelstelling niet. De OESO verwijt
België dat het teveel beroep doet op het aankopen van
vervuilingsrechten in het buitenland en dat er over de invoering van
een CO2-taks zelfs niet meer gesproken wordt. Groen! vraagt dat de
regeringen meer werk maken van energiebesparing en investeringen in
hernieuwbare energie in eigen land. Dat is beter voor het milieu en
kan duizenden duurzame bobs scheppen.
Besluit
De aanbevelingen van de OESO vallen bijna volledig samen met de
hoofdlijnen van het programma waarmee Groen! naar de verkiezingen
trekt. België moet dringend een tandje bijsteken. Groen! heeft de
concrete voorstellen daartoe klaar liggen.
Rudi Daems, Vlaams parlementslid Groen!
Vera Dua, voorzitter Groen!