Donkervoort D8 GT maakt Nederlands debuut op AutoRAI
(3/26/2007)
Donkervoort komt tijdens de AutoRAI met een belangrijke Nederlandse
primeur. De fabrikant van handgebouwde sportautoâs toont voor het
eerst de D8 GT aan haar eigen publiek. Het is de eerste gesloten auto
van het merk en mag de lichtste GT ter wereld worden genoemd. Begin
van deze maand werd de auto officieel onthuld tijdens Salon de
lâAutomobile in Genève.
Dat Donkervoort met een gesloten auto komt is geen verrassing. In 2004
en in 2005 verbrak de Lelystadse fabrikant het ronderecord voor
straatautoâs op de legendarische Nordschleife (Nurnburgring) in
Duitsland. Dat record werd verbroken met een auto die was voorzien van
een experimentele hardtop. Duidelijk werd dat een gesloten auto
gunstiger is voor de aërodynamica en zorgt voor een hoger
snelheidspotentieel. De D8 GT is ontwikkeld op basis van de ervaringen
uit de racerij en met name die van de ronderecords op de Nordschleife.
Het hogere snelheidspotentieel wordt bereikt door de lagere
luchtweerstand en de verbeterde downforce. De gunstiger cW-waarde is
te danken aan het coupédak maar ook aan de horizontale vleugeltjes
links en rechts, waarin de achterlichten zijn ondergebracht. Alleen al
deze vleugeltjes brengen de luchtweerstand 5% omlaag. Donkervoort
gebruikt zoveel mogelijk lichte materialen en streeft ernaar de GT
maximaal 20 kilo zwaarder te laten zijn dan een gewone D8, die slechts
630 kilogram weegt. Het coupédak wordt gemaakt van twee lagen
koolstofvezel met een geïntegreerde rolkooi ertussen. De ruiten zijn
van polycarbonaat, een door General Electric voor de GT ontwikkelde
toepassing, inclusief verwarming voor de achterruit. De deuren, die
omhoog en naar voren openzwaaien, zijn eveneens van koolstofvezel.
Donkervoort heeft goede ervaringen met een gesloten auto.
Gebaseerd op D8
De Donkervoort D8 GT wordt gebouwd op hetzelfde chassis als de gewone
D8, maar dat op tal van punten is aangepast. De voorwielophanging is
nieuw en de achterwielophanging is aangepast aan de grotere, 17 inch
wielen. Om een rustiger weggedrag te creëren zijn de spoorbreedte
voor en achter vergroot met respectievelijk acht en vier centimeter.
Ook zijn er speciale schokdempers ontwikkeld die niet alleen een
hydraulische hoogteverstelling hebben maar waarvan ook de hardheid van
de demping in hoge en lage frequenties kan worden aangepast. Door het
stijvere chassis en de nieuwe wielophangingen zal de GT nauwkeurig en
preciezer sturen. De doelstelling is een rustiger maar ook scherper
weggedrag. Daarnaast wordt de GT sneller en ook weer veiliger dan de
D8.
Ook is de bodem over de volle lengte afgesloten met een koolstofvezel
sandwichplaat. Daardoor kan de diffuser effectiever zijn werk doen en
wordt echte downforce opgewekt. Dat is een fikse stap ten opzichte de
open D8, die op hoge snelheid lift ondervindt. De koolstofvezel
bodemplaat draagt bovendien aanzienlijk aan de stijfheid van het
chassis bij. De GT is 30 centimeter langer dan een open D8, maar de
wielbasis is hetzelfde. De vooroverhang is 8 centimeter groter
geworden en achter 22 centimeter. Daarvoor is vooral gekozen ten
gunste van de aërodynamica.
Veiliger
De grotere actieve veiligheid wordt bereikt door de downforce, de
grote stijfheid in het chassis en de nieuwe wielophangingen. Opgeteld
moet dat niet alleen tot hogere bochtsnelheden leiden, maar ook tot
een veiliger weggedrag. Een combinatie van rust en scherpte. De
grotere passieve veiligheid is een resultaat van de geïntegreerde
rolkooi die meer bescherming biedt en van de crashzones in de neus en
in de staart. De twee verticale roosters in de achterkant zijn
uitlaten voor de warme lucht van de remmen en het differentieel. Ze
zijn zodanig geconstrueerd en versterkt dat de beide roosters en de
luchttunnels erachter sterke crashboxen vormen, die helpen een
aanrijding aan de achterzijde te weerstaan. Ook de bodemplaat levert
een bijdrage aan de crashbestendigheid.
Donkervoort plant een maximale productie van 50 D8 GTâs per jaar.
Prijzen inclusief belastingen beginnen bij 120.000 euro.
De stand van Donkervoort is te vinden in de Hollandhal, stand nr.
11.003.
AutoRai