AutoRai

Donkervoort D8 GT maakt Nederlands debuut op AutoRAI

(3/26/2007)
Donkervoort komt tijdens de AutoRAI met een belangrijke Nederlandse primeur. De fabrikant van handgebouwde sportautoâs toont voor het eerst de D8 GT aan haar eigen publiek. Het is de eerste gesloten auto van het merk en mag de lichtste GT ter wereld worden genoemd. Begin van deze maand werd de auto officieel onthuld tijdens Salon de lâAutomobile in Genève.

Dat Donkervoort met een gesloten auto komt is geen verrassing. In 2004 en in 2005 verbrak de Lelystadse fabrikant het ronderecord voor straatautoâs op de legendarische Nordschleife (Nurnburgring) in Duitsland. Dat record werd verbroken met een auto die was voorzien van een experimentele hardtop. Duidelijk werd dat een gesloten auto gunstiger is voor de aërodynamica en zorgt voor een hoger snelheidspotentieel. De D8 GT is ontwikkeld op basis van de ervaringen uit de racerij en met name die van de ronderecords op de Nordschleife.

Het hogere snelheidspotentieel wordt bereikt door de lagere luchtweerstand en de verbeterde downforce. De gunstiger cW-waarde is te danken aan het coupédak maar ook aan de horizontale vleugeltjes links en rechts, waarin de achterlichten zijn ondergebracht. Alleen al deze vleugeltjes brengen de luchtweerstand 5% omlaag. Donkervoort gebruikt zoveel mogelijk lichte materialen en streeft ernaar de GT maximaal 20 kilo zwaarder te laten zijn dan een gewone D8, die slechts 630 kilogram weegt. Het coupédak wordt gemaakt van twee lagen koolstofvezel met een geïntegreerde rolkooi ertussen. De ruiten zijn van polycarbonaat, een door General Electric voor de GT ontwikkelde toepassing, inclusief verwarming voor de achterruit. De deuren, die omhoog en naar voren openzwaaien, zijn eveneens van koolstofvezel. Donkervoort heeft goede ervaringen met een gesloten auto.

Gebaseerd op D8
De Donkervoort D8 GT wordt gebouwd op hetzelfde chassis als de gewone D8, maar dat op tal van punten is aangepast. De voorwielophanging is nieuw en de achterwielophanging is aangepast aan de grotere, 17 inch wielen. Om een rustiger weggedrag te creëren zijn de spoorbreedte voor en achter vergroot met respectievelijk acht en vier centimeter. Ook zijn er speciale schokdempers ontwikkeld die niet alleen een hydraulische hoogteverstelling hebben maar waarvan ook de hardheid van de demping in hoge en lage frequenties kan worden aangepast. Door het stijvere chassis en de nieuwe wielophangingen zal de GT nauwkeurig en preciezer sturen. De doelstelling is een rustiger maar ook scherper weggedrag. Daarnaast wordt de GT sneller en ook weer veiliger dan de D8.

Ook is de bodem over de volle lengte afgesloten met een koolstofvezel sandwichplaat. Daardoor kan de diffuser effectiever zijn werk doen en wordt echte downforce opgewekt. Dat is een fikse stap ten opzichte de open D8, die op hoge snelheid lift ondervindt. De koolstofvezel bodemplaat draagt bovendien aanzienlijk aan de stijfheid van het chassis bij. De GT is 30 centimeter langer dan een open D8, maar de wielbasis is hetzelfde. De vooroverhang is 8 centimeter groter geworden en achter 22 centimeter. Daarvoor is vooral gekozen ten gunste van de aërodynamica.

Veiliger
De grotere actieve veiligheid wordt bereikt door de downforce, de grote stijfheid in het chassis en de nieuwe wielophangingen. Opgeteld moet dat niet alleen tot hogere bochtsnelheden leiden, maar ook tot een veiliger weggedrag. Een combinatie van rust en scherpte. De grotere passieve veiligheid is een resultaat van de geïntegreerde rolkooi die meer bescherming biedt en van de crashzones in de neus en in de staart. De twee verticale roosters in de achterkant zijn uitlaten voor de warme lucht van de remmen en het differentieel. Ze zijn zodanig geconstrueerd en versterkt dat de beide roosters en de luchttunnels erachter sterke crashboxen vormen, die helpen een aanrijding aan de achterzijde te weerstaan. Ook de bodemplaat levert een bijdrage aan de crashbestendigheid.

Donkervoort plant een maximale productie van 50 D8 GTâs per jaar. Prijzen inclusief belastingen beginnen bij 120.000 euro.

De stand van Donkervoort is te vinden in de Hollandhal, stand nr. 11.003.