Ingezonden persbericht
*PERSBERICHT*
Amsterdam, 26 maart 2007
Schone Kleren Kampagne wil HEMA kopen
De Schone Kleren Kampagne roept consumenten op gezamenlijk de HEMA te
kopen. Het grootwinkelbedrijf wordt door investeerder Maxeda afgestoten.
Dit geeft volgens de Schone Kleren Kampagne de unieke mogelijkheid
twee vliegen in één klap te slaan: de HEMA wordt écht Hollands gehouden,
en het beleid op gebied van arbeidsomstandigheden kan revolutionair
worden verbeterd.
Iedereen vindt de HEMA leuk. Terecht, ze hebben mooie, degelijke spullen
voor een normale prijs. Kortom, de HEMA is echt Nederlands: de winkel
van het volk.
Voor de zomer moet de HEMA verkocht zijn, en niet persé aan de hoogste
bieder. Maxeda (o.a. V&D, De Bijenkorf, Praxis en Hunkemöller) vindt het
belangrijk dat de HEMA haar eigen, eerlijke identiteit behoudt.
En daar kan het volk nu juist voor zorgen. Want eerlijk en degelijk
betekent dat voor de spullen niemand heeft geleden. De kleren, de
elektronica, het speelgoed: hoogstwaarschijnlijk gemaakt door mensen die
worden uitgebuit. HEMA heeft nooit serieus geprobeerd goede
arbeidsomstandigheden in te voeren. Integendeel, de HEMA heeft zich
aangesloten bij een zwak, door bedrijven gecontroleerd, systeem van
arbeidsinspectie. Dit terwijl een belangrijk deel van het assortiment
wordt geproduceerd in lagelonenlanden waar de arbeidsomstandigheden vaak
erg slecht zijn. Op het gebied van kleding zijn daar vele schrijnende
voorbeelden van, zoals zware onderbetaling en langdurig overwerk.
De Schone Kleren Kampagne geeft de Nederlandse consument nu dé kans
daar iets aan te doen. Door een gecoördineerde actie op te zetten om
gezamenlijk de HEMA te kopen kan het beleid worden veranderd. Marieke
Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne: "Zou het niet heerlijk zijn bij
de HEMA te gaan winkelen, en te weten dat je alles met een gerust hart
kunt kopen? Dat is nu absoluut niet het geval."
De aankoopprijs van de HEMA wordt geschat op 1 miljard euro. Dat
betekent dat voor zo'n 60 euro per Nederlander de HEMA in collectieve
handen komt. Maar natuurlijk kun je ook een half aandeel nemen, er heel
veel kopen, of een stuk HEMA cadeau doen! Schone Kleren
Kampagne-coördinator Floris de Graad: "Mochten we het miljard niet
halen, dan zetten de gezamenlijke HEMA-klanten zoveel druk op de nieuwe
eigenaar dat ze niet om ons heen kunnen. ECHT HEMA betekent eerlijk voor
iedereen!"
Inschrijven op aandelen kan via www.schonekleren.nl/hema.
Daar wordt ook achtergrondinformatie verschaft, wordt bijgehouden
hoeveel geld er al binnen is en valt meer te vinden over de Schone Kleren Kampagne, een actie-organisatie voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie.
website: www.schonekleren.nl/hema
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
(noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/26/E329-schone-kleren-kampagne-wil-hema-kopen.html" title="Schone Kleren Kampagne wil HEMA kopen"]