'Groen' rijden 2400 euro per jaar goedkoper
26.03.2007 / 16:00 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Milieu centraal
Milieu centraal
'Groen' rijden 2400 euro per jaar goedkoper
Utrecht, 26 maart 2007 Een 'groene' rijder bespaart 840 euro aan benzine en 1582 euro aan
vaste kosten ten opzichte van een gemiddelde rijder; 2422 euro per jaar. 'Groen' rijden
brengt ook nog eens ruim 1400 kilo CO2 minder in de lucht, bijna de helft van een
gemiddelde rijder. Deze verschillen zijn uitgerekend door Milieu Centraal, vraagbaak voor
de consument wanneer het gaat om energie en milieu. Een 'groene' rijder heeft een
splinternieuw kleiner model en kan toe met wat minder ruimte op de achterbank en in de
kofferbak. Een gemiddelde rijder heeft een kleine middenklasse auto van zeven jaar oud
van een bekend merk en model en op benzine. In beide gevallen rijden ze 15.500
privé kilometers per jaar. Inruilen loont, want een oude auto is duurder en
slechter voor het milieu.
Een 'groene' rijder die Milieu Centraal voor ogen heeft, is in het bezit van een kleine,
maar gloednieuwe auto met een A-label. Zuinige auto's zijn goedkoper in aanschaf sinds de
overheid tot 1000 euro korting geeft op de aanschafbelasting, de BPM. In de
prijsvergelijking valt de nieuwe auto 70 euro per maand goedkoper uit aan benzine en 132
euro aan vaste kosten. Een verschil van in totaal 41 procent. De kostenberekening van de
auto's is mede dankzij de ANWB tot stand gekomen.
Een bewuste 'groene' rijder gebruikt het Nieuwe Rijden als rijstijl. Zo vroeg mogelijk
schakelen naar een hogere versnelling, eerder het gas los laten en bewuster rijden
schelen allemaal samen twee tankbeurten per jaar. Daarnaast is het mogelijk de gereden
kilometers te compenseren door een bedrag per jaar te betalen waarvoor bomen worden
geplant. Deze nemen de uitgestoten CO2 weer op. In het voorbeeld van Milieu Centraal kost
dit 26 euro per jaar.
Tot slot is er de mogelijkheid dat een 'groene' rijder de helft van zijn korte ritten
fietst in plaats van de auto te nemen. Gezonder en goedkoper. De helft van alle
autoritten in Nederland is korter dan 7,5 kilometer. Een 'groene' rijder fietst gemiddeld
6 kilometer op een dag. Dit scheelt nog eens 167 euro per jaar, die niet is meegerekend in
het voorbeeld. De totale besparing door 'groen' rijden is in het voorbeeld voldoende om
tijdens drie weken vakantie een grotere auto te huren.
Volgens een onderzoek van RDC Datacentrum kiezen consumenten al vaker voor een kleine auto
en verliezen middenklasse auto's terrein. Wie toe kan met een kleinere achterbank en wat
minder bagageruimte kan ook een 'groene' rijder worden. De ANWB kan een individuele
kostenberekening maken.
Een uitgewerkte kostenvergelijking tussen de gemiddelde auto en een 'groene' rijder is te
vinden op www.milieucentraal.nl/files/PDF/groenerijder.pdf
Einde persbericht
Noot voor de redactie (