Datum
26-3-2007
Onderwerp
Sterren voor openbaar vervoer
Carla van Twuijver
Het openbaar vervoer van Noord-Holland krijgt sterren uitgedeeld van
de reizigers. Daarmee geven zij hun waardering aan voor de kwaliteit
van het openbaar vervoer. De provincie Noord-Holland investeert veel
geld om het openbaar vervoer te verbeteren, met resultaat.
Volgens de OV-klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en
Vervoer is de waardering van de reiziger voor het openbaar vervoer
toegenomen in de provincie Noord-Holland. Eind 2006 zijn reizigers in
bus, tram, metro en (regionale) trein geënquêteerd. Zij konden een
rapportcijfer geven voor 16 kwaliteitsaspecten. Deze aspecten zijn
geclusterd in de onderwerpen rijcomfort, prijs, informatie&veiligheid
en tijd&doorstroming. Wanneer een cluster kwaliteitsaspecten een 7 of
hoger scoort en hoger uitkomt dan het landelijk gemiddelde, verdient
het een ster. In alle vervoergebieden van Noord-Holland is het aantal
sterren ofwel gelijk gebleven met 2005, ofwel gestegen. In alle
gebieden ligt de waardering van de reizigers boven het landelijk
gemiddelde.
Reisinformatie kan verbeteren
De reizigers geven dat er nog wel een aantal zaken kunnen verbeteren,
waaronder de informatie over vertragingen. De provincie gaat in
overleg met de ICT-leveranciers om afspraken te maken over
reisinformatie. ICT-ontwikkelingen maken het mogelijk, dat er
reisinformatie komt die voor iedereen overal en altijd beschikbaar is,
thuis en onderweg. Voor auto, openbaar vervoer, fiets en alle
combinaties daarvan.
Download overzicht Cijfers en Sterren
Provincie Noord-Holland