Provincie Noord-Holland

Datum

26-3-2007

Onderwerp

Sterren voor openbaar vervoer

Carla van Twuijver

Het openbaar vervoer van Noord-Holland krijgt sterren uitgedeeld van de reizigers. Daarmee geven zij hun waardering aan voor de kwaliteit van het openbaar vervoer. De provincie Noord-Holland investeert veel geld om het openbaar vervoer te verbeteren, met resultaat.

Volgens de OV-klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer is de waardering van de reiziger voor het openbaar vervoer toegenomen in de provincie Noord-Holland. Eind 2006 zijn reizigers in bus, tram, metro en (regionale) trein geënquêteerd. Zij konden een rapportcijfer geven voor 16 kwaliteitsaspecten. Deze aspecten zijn geclusterd in de onderwerpen rijcomfort, prijs, informatie&veiligheid en tijd&doorstroming. Wanneer een cluster kwaliteitsaspecten een 7 of hoger scoort en hoger uitkomt dan het landelijk gemiddelde, verdient het een ster. In alle vervoergebieden van Noord-Holland is het aantal sterren ofwel gelijk gebleven met 2005, ofwel gestegen. In alle gebieden ligt de waardering van de reizigers boven het landelijk gemiddelde.

Reisinformatie kan verbeteren
De reizigers geven dat er nog wel een aantal zaken kunnen verbeteren, waaronder de informatie over vertragingen. De provincie gaat in overleg met de ICT-leveranciers om afspraken te maken over reisinformatie. ICT-ontwikkelingen maken het mogelijk, dat er reisinformatie komt die voor iedereen overal en altijd beschikbaar is, thuis en onderweg. Voor auto, openbaar vervoer, fiets en alle combinaties daarvan.

Download overzicht Cijfers en Sterren