Fiat Bravo: 5 sterren, B-label en vanaf 17.995 euro
(3/26/2007)
Het eerste dat bij de kennismaking met de nieuwe Italiaan opvalt, is
vanzelfsprekend zijn oogstrelend fraaie design; was getekend âFiat
Centro Stileâ. De Bravo onderstreept specifiek Italiaanse
stijlelementen als schoonheid, sportiviteit en karakter.
Tegelijkertijd vormt hij een logische volgende stap in het verlengde
van het ontwerp van de Grande Punto en draagt zodoende nadrukkelijk
bij aan het nieuwe âfamiliegezichtâ van Fiat. Dat de nieuwe Bravo
zulke spannende lijnen meekrijgt, wordt overigens ook al
gesymboliseerd in de kleur die Fiat koos bij de lancering van het
compleet nieuwe vijfdeurs hatchback model: Maranello Rood. Een saluut
aan Ferrari; het meest vermaarde sportwagenmerk ter wereld. Je kunt
stellen dat de Bravo veel van datzelfde sportwagen-DNA meekrijgt. Hij
oogt slank maar gespierd en misschien zelfs wel een beetje agressief.
Hij heeft de looks van een compact GT-model, maar is tegelijkertijd
zeer verfijnd.
Met een lengte van 434 centimeter, een breedte van 179 centimeter en
een hoogte van 149 centimeter blaast de Bravo zijn deuntje mee in het
belangrijkste segment van de Europese autowereld. Mede dankzij een
verbluffend ruim interieur en de meest veelzijdige bagageruimte in
zijn klasse (inhoud 400 liter in combinatie met een 60/40 gedeeld
neerklapbare achterbank en een verborgen bagagevak onder de laadvloer)
zal de Bravo zonder twijfel ook beide zeer veeleisende kopersgroepen
aanspreken.
De keus aan motoren, zowel diesel als benzine, zal de keus er
makkelijker op maken. Vanaf zijn introductie zijn er een 90 pk sterke
benzine- en 2 dieselmotoren (115 en 150 pk) beschikbaar. Vanaf de
zomer zullen daar twee turobomotoren (T-JET) aan worden toegevoegd van
120 en 150 pk. Prijzen van de Bravo beginnen bij â¬17.995 voor de 1.4
90 pk sterke benzine-uitvoering. Dieselen kan al vanaf ⬠22.995.
Toonaangevende actieve en passieve veiligheid
Zowel actieve als passieve veiligheid zijn van het hoogste niveau.
Niet voor niets behaalde de Fiat Bravo ânet als de Croma en de Grande
Punto- de maximale 5 sterren bij de Euro NCAP crashtests.
De Bravo is leverbaar met de nieuwste ABS antiblokkeertechniek met EBD
(elektronisch geregelde remkrachtverdeling die ook in bochten een
optimale remwerking garandeert), zeven airbags (inclusief een die de
onderbenen van de bestuurder extra beschermt) en zogenaamde âAirbag
Smart 2â-techniek die de werking van de airbags aan de kracht van de
aanrijding aanpast. Weer andere sensoren in de neus (ECS) registeren
de klap zo vroegtijdig, dat de airbags veel eerder en beter
gecontroleerd ontplooien en sturen alleen de airbags aan die -gezien
de richting van de optredende krachten- een nuttige functie hebben.
Onder het motto âvoorkomen is beter dan genezenâ helpen het sublieme
weggedrag, de krachtige remmen en een rijk pakket aan beschermende
technologie waar mogelijk mee om ongevallen en letsel actief te
voorkomen. Zo kent de Bravo Dualdrive instelbare stuurbekrachtiging,
een geavanceerde ESP dynamische stabiliteitregeling (met
geïntegreerde hellingblokkering voor probleemloos optrekken), ASR
antislip regeling en MSR motorregeling die blokkeren bij
terugschakelen en gelijktijdig remmen tegengaat. Aan fietsers en
voetgangers is ook gedacht. Ondanks de opvallend slanke lijn van de
Bravo is de voorpartij zo âzachtâ geconstrueerd dat zij bij een
onverhoopt ongeval zo min mogelijk letsel zullen oplopen.
Blue&Me Nav
Met de lancering van zijn Blue&Me trok Fiat Auto geweldig de aandacht.
De betaalbare en toch veelzijdige stembediende âautocomputerâ met
diverse multimedia-mogelijkheden is in samenwerking met Microsoft
ontwikkeld en vooralsnog exclusief voor Fiat Auto. Het geraffineerde
systeem is nu nog een stap verder ontwikkeld in de vorm van âBlue&Me
Navâ. Zoals de naam al aangeeft, wordt daarbij ook
navigatietechnologie in de techniek geïntegreerd. Uiteraard blijven
de handsfree en voicecontrol telefoon- en muziekfuncties gehouden,
inclusief de sms-reader die ontvangen sms-berichten hardop kan
voorlezen. Door gebruik te maken van grote delen van de bestaande
autocomputertechniek van de eerste generatie Blue&Me, wordt het
mogelijk de zeer populaire navigatiefunctie â met pictogrammen in een
beeldscherm â toe te voegen. Het voor een deel met de stem instellen
van de bestemming behoort hierbij tot de mogelijkheden. Bovendien
leest âBlue&Me Navâ de kaartinformatie van een USB stick, zodat het
geheel sneller werkt en geen geluiden van een âzoekendeâ CD hoorbaar
zijn. Tevens biedt âBlue&Me Navâ toegang tot een aantal telematica
services, zoals SOS ondersteuning.
Schoon en zuinig
Dat de Fiat Bravo ook nog schoon is bewijst het B-milieulabel dat
hem is toebedeeld.
In de strijd voor een schoner milieu investeert Fiat al decennia. Nu
al heeft het Italiaanse merk haar doelstellingen (internationale
afspraak tussen autofabrikanten) voor 2008 gehaald op het gebied van
het terugdringen van CO
_______________________
de 150 pk MultiJet heeft een C-label
AutoRai