Voorkomen 'Vermorsing' door aanpak beroeps- en studiekeuze

26.03.2007 / 11:00 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Taskforce jeugdwerkloosheid

Taskforce jeugdwerkloosheid

Voorkomen 'Vermorsing' door aanpak beroeps- en studiekeuze


- Meer aandacht voor beroeps- en studiekeuze keihard nodig
- Bijna 60 procent vmbo-leerlingen weet niet of maar ten dele wat ze willen worden
- 10 procent leerlingen wil op het vmbo al overstappen naar andere opleiding
- Begeleiding beroeps- en studiekeuze leidt tot minder voortijdig schoolverlaten

Aanpak beroeps- en studiekeuze keihard nodig om 'vermorsing' te voorkomen

Den Haag, 26 maart 2007 - De Taskforce Jeugdwerkloosheid start een grootschalig offensief om docenten, decanen, ouders en leerlingen van vmbo-scholen te wijzen op het belang van een tijdige en realistische beroeps- en studiekeuze. Bijna 60 procent van de vmbo-scholieren weet niet of slechts ten dele wat ze willen worden en welke vervolgopleiding ze willen volgen. Nog eens tien procent weet op het vmbo al dat ze naar een andere richting willen overstappen. Uit onderzoek onder MBO-leerlingen blijkt dat slechts 56 procent van hen weer voor dezelfde opleiding zou kiezen. Zeventig procent van de MBO-leerlingen is niet tevreden over de begeleiding die zij van school kregen bij hun beroeps- en studiekeuze. Gebrekkige beroeps- en studiekeuze kan voortijdig schoolverlaten tot gevolg hebben. En dat wil de Taskforce Jeugdwerkloosheid voorkomen. Vandaag gaven minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en voorzitter Hans de Boer van de Taskforce Jeugdwerkloosheid het startsein voor de campagne 'Kiezen moet (je) kunnen'. Ook begint in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een bustoer langs 14 vmbo scholen over beroeps- en studiekeuze die tot en met 26 april duurt.

Doel van de communicatie campagne en bustoer is leerlingen, maar ook hun ouders, decanen , docenten en managers te wijzen op het belang van tijdige en realistische beroeps- en studiekeuze. Nog te veel leerlingen kiezen een beroep waarin geen werk is te vinden of volgen een opleiding waarin ze zich niet thuis voelen. Verkeerde keuzes kunnen leiden tot voortijdige schooluitval of een diploma waar de arbeidsmarkt niet naar vraagt. 'Dergelijke vermorsing kunnen we niet hebben in een tijd dat bedrijven om jonge mensen zitten te springen. Veel werkgevers kampen met tekort aan personeel vanwege de economische groei en het vertrek van medewerkers uit de babyboom-generatie', zegt minister Donner.

De communicatie campagne omvat posters met de slogan 'Iets met ... is nog geen keuze' die op vmbo-scholen worden opgehangen, radiospotjes, banners op websites die veel door jongeren worden bezocht, advertenties en artikelen in media voor ouders, scholieren, docenten, decanen en ouderraden.

Tijdens de bustoer leren docenten, decanen en leden van ouderraden van vakgenoten over de succesvolle aanpak van beroeps- en studiekeuze bij zeven scholen in Rijswijk, Zoetermeer, Oss, Zwolle, Groningen, Den Bosch en Winschoten. Zo blijkt het zeer effectief als vmbo-leerlingen door mbo-scholieren worden begeleid bij de keuze voor hun vervolgopleiding. De mbo-er kan uit de praktijk vertellen wat er bij een opleiding komt kijken en wat je er leert ('tutor-leren'). Door meer aandacht te besteden aan de beroeps- en studiekeuze en leerlingen te laten ervaren wat een beroep of studie inhoudt, kiezen leerlingen bewuster. In Groningen heeft het Reitdiepproject ertoe bijgedragen, dat de uitval op het mbo spectaculair is gedaald: van 30% naar 6%. De voorbeelden zijn gebundeld in een publicatie en bijbehorende dvd.

Campagne en bustoer sluiten aan op de actieweek 'Kom in het leerbedrijf'. Tijdens deze actieweek hebben 13.000 vmbo-scholieren een kijkje bij leerbedrijven kunnen nemen om zich te oriënteren op verschillende beroepen . Met bedrijfsbezoeken komen beroepen meer tot leven en krijgen de leerlingen een realistisch beeld. Door te praten met mensen uit de praktijk kunnen leerlingen zich meer voorstellen bij het beroep dat zij willen kiezen. CWI organiseert in de week van 26 maart de Jongerenactieweek. CWI-vestigingen organiseren deze week tal van activiteiten voor werkzoekende jongeren en jongeren die een leerbaan zoeken om een diploma te kunnen halen . Ook geeft CWI voorlichting aan vmbo-scholen.

Voor meer informatie over de bustoer: www.commgres.nl/kiezenmoetjekunnen.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Taskforce Jeugdwerkloosheid
Ria van der Steen, woordvoerder

0618 306517