Slechts één op tien fusies en overnames is succesvol
26.03.2007 / 10:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Hay group
Hay group
Onderzoek Hay Group: cultuurverschillen worden ernstig onderschat
Slechts één op tien fusies en overnames is succesvol
Zeist, maandag 26 maart 2007 - Slechts negen procent van de fusies en overnames leidt tot
het gewenste resultaat. Dit blijkt uit een internationale studie van onderzoeks- en
adviesbureau Hay Group in samenwerking met de Parijse universiteit Sorbonne. 'Ondanks dat
veel ondernemingen inmiddels beter weten, leggen ze nog steeds de focus op de harde kant
van fusies.' Geen enkele Nederlandse fusie wordt als volledig succesvol gezien. In het
onderzoek zijn zowel top-executives als werknemers betrokken. Daarmee is het uniek in
zijn soort.
De conclusies van het onderzoek mogen opvallend genoemd worden, vooral in het licht van de
grote overnamegolf die afgelopen jaar plaatsvond en nog steeds gaande is. Het biedt
daarmee aanknopingspunten voor de toekomst, zoals de mogelijke superfusie tussen ABN AMRO
en Barclays. Het rapport van Hay Group wijst uit dat fusies en overnames vooral gebaat
zijn bij een goed voorbereide 'post-merger integration strategie'. 'ABN AMRO en Barclays
kunnen veel winnen door naast tastbare zaken als financiën en IT-systemen ook te
kijken naar minder tastbare aspecten die minstens zo cruciaal zijn bij een fusieproces,
zoals bedrijfscultuur en human capital,' aldus Jurgen van den Brink, adviseur bij Hay
Group en mede-verantwoordelijk voor het onderzoek.
De meerderheid van de ondervraagde managers (93 procent) gaf ten tijde van de fusie
traditionele due diligence, het traditionele boekenonderzoek, een hoge prioriteit. Ook
een ruime meerderheid (55 procent) gaf prioriteit aan de integratie van IT-systemen. 58
procent van de ondervraagden gaf later toe dat deze verkeerde focus resulteerde in te
weinig aandacht voor het succesvol samenbrengen van verschillende culturen. Bijna
eenzelfde aantal (54 procent) erkende ook dat hiermee de overname in gevaar komt.
Zicht op zachte zaken
70 procent van de senior executives vindt het lastig om een goed beeld te krijgen van de
cultuur van het bedrijf dat wordt overgenomen en het type mensen dat er werkt. Om die
reden wijst de helft van hen (49 procent) op de noodzaak om de zogenoemde intangible
assets van organisaties beter in kaart te brengen. Tweederde (66 procent) is van mening
dat prestatie-indicatoren van werknemers een betrouwbaarder beeld geven van een bedrijf
dan van diens financiële data.
'Het is net als die reclame voor 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag: 80 procent weet
het, slechts 20 procent eet het. Nederlandse bedrijven moeten zich realiseren dat een
groot deel van de waarde van hun onderneming wordt vertegenwoordigd door zaken die niet
op de balans staan,' aldus Van den Brink. 'Een strategische focus op zowel de zachte als
de harde aspecten van de onderneming is onmisbaar om een fusie of overname te laten
slagen.' Belangrijke succesfactoren zijn volgens Hay Group het behouden van autonomie
voor werknemers en een sterk sociaal systeem, waarin gemeenschappelijke waarden van beide
bedrijven samenkomen.
Weerstand
Iets meer dan een kwart van de bedrijven (27 procent) analyseerde voorafgaand aan een
fusie of de bedrijfsculturen bij elkaar passen. Slechts 22 procent voerde een zogenoemde
human capital audit uit. 'Bedrijven rekenen zich al snel rijk, terwijl onvoldoende
gekeken wordt naar de kwaliteit van hun human capital,' aldus Van den Brink. Nog
ernstiger is het, dat maar één op de vijf bedrijven een leadership
capability review uitvoert. Dit kan vergaande gevolgen hebben voor het draagvlak en
daarmee voor het succes van de fusie, concludeert Hay Group.
78 procent van de werknemers van de overgenomen bedrijven had weerstand had tegen de
overname. Bovendien blijkt dat 38 procent van de leidinggevenden geen goed gevoel had bij
het ontstane organisatieklimaat na de overname, waarbij soms ferme omschrijvingen niet uit
de weg werden gegaan. Van den Brink: 'Cultuur is niet alleen een HR-issue, het is vooral
een business issue. Bedrijfsculturen representeren een verzameling bezittingen die
beschermd moeten worden en duidelijk geïdentificeerd moeten worden als je een fusie
of overname tot een succes wilt maken.'
Over het Dangerous Liaisons onderzoek
Voor het Dangerous Liaisons onderzoek is gebruik gemaakt van drie verschillende
onderzoeksmethoden. Er werden interviews afgenomen met 200 senior managers uit het
Europese bedrijfsleven, die in de afgelopen drie jaar betrokken waren bij een fusie of
overname. In de tweede plaats desk research op basis van de 100 grootste fusies en
overnames die in dezelfde periode plaatsvonden. Daarnaast sprak de Sorbonne namens Hay
Group met ruim 300 werknemers in verschillende landen, die zelf werkzaam zijn bij
organisaties die recentelijk zijn gefuseerd of overgenomen.
Hay Group
Hay Group is een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van strategie,
organisatie en Human Resources. Hay Group is meer dan zestig jaar actief in het
ontwikkelen van talent en helpt organisaties beter te werken door mensen te motiveren om
optimaal te presteren. Met ruim 2000 mensen, werkzaam in 88 kantoren in 47 landen, werkt
Hay Group voor ruim 7000 organisaties. Zie ook www.haygroup.nl
- EINDE BERICHT -
----------------------------------------------------------------------------31) NOOT voor
de REDACTIE
Voor meer informatie en/of het ontvangen van de samenvatting van het rapport, kunt u
contact opnemen met:
Hay Group
Cynthia van Houten, Marketing & Communications
Tel. 030 - 6929941
Mob. 06 - 51374465
Email: Cynthia van Houten@haygroup.com
www.haygroup.nl