Voedingcentrum
Nieuw blad âLekker Belangrijk!!!â zet jongeren aan het denken
26 maart 2007
Hoe diervriendelijk ben jij? Hoeveel werk is er nodig voor een broodje
kaas? Zijn scharrelkippen zielig of niet? Deze en andere vragen komen
aan bod in âLekker Belangrijk!!!â. Dit voorjaar verspreidt het
Voedingscentrum dit gratis blad onder 12- tot 16-jarigen. Dat gebeurt
in het kader van een campagne op het gebied van voedselkwaliteit. Doel
is jongeren te laten zien wat eten betekent voor gezondheid,
dierenwelzijn, âfair tradeâ en milieu.
âLekker Belangrijk!!!â telt 24 paginaâs. Die zijn gevuld met
interviews, reportages en rubrieken over de kwaliteit van eten in de
breedste zin van het woord. Bekende Nederlanders als Marly van der
Velden (âGoede Tijden, Slechte Tijdenâ) en Mohammed Chaara (âShouf
Shoufâ) gaan in discussie en Eric Bouwman (âOnderweg Naar Morgenâ)
laat zien wat voor boodschappen hij doet. Verder vertelt acteur Wilmer
Valderrama over de film âFast Food Nationâ. Ook komen twee zoontjes
van een pluimveehouder aan het woord over âhunâ Volwaard-kippen, en
wordt aandacht besteed aan âgekke groentenâ van eigen bodem, zoals
pastinaak en asperges.
Bewust eten is lekker én belangrijk
âLekker Belangrijk!!!â heeft een oplage van 650.000 exemplaren en
wordt bijgesloten bij verschillende bekende jongerenbladen en het blad
âPauzeâ voor middelbare scholieren. Ook ligt het in de bibliotheek.
Verder staat het online op de site www.lekkerbelangrijk.nl, waar
jongeren nog veel meer leuke weetjes en informatie kunnen vinden over
gezond en bewust eten. De titel verwijst ernaar dat gezond en bewust
eten lekker én belangrijk is.
âLekker Belangrijk!!!â maakt deel uit van een meerjarige campagne over
voedselkwaliteit die het Voedingscentrum is gestart. Deze campagne
wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit en heeft als doel consumenten bewust te maken van
alle aspecten die de waarde van voedsel bepalen. Behalve gezondheid en
veiligheid gaat het daarbij om zaken als dierenwelzijn, natuur en
milieu en 'fair trade' (eerlijke handel).
Consumenten van de toekomst
Binnen de campagne zijn jongeren een belangrijke doelgroep. Jongeren
zijn immers de consumenten van de toekomst. Behalve via het blad en de
site richt het Voedingscentrum zich daarom ook op andere manieren op
jongeren. Zo zijn aan het lesprogramma âWeet wat je eetâ keuzelessen
toegevoegd over eten en het milieu. In het najaar verschijnt het
magazine âLekker Belangrijk!!!â opnieuw.
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/26/E095-voedingcentrum-.html" title="Voedingcentrum "]