Ingezonden persbericht


12 beste supermarktondernemers van Nederland op ROKA 2007

Wie is de beste supermarktondernemer van Nederland en wint daarmee de ZO²Z Award 2007? Tijdens de supermarktbeurs ROKA, van 26 tot en met 28 maart 2007, licht het Vakcentrum alvast een tipje van de sluier op. Tijdens een speciale lunchbijeenkomst op woensdag 28 maart maakt de brancheorganisatie bekend welke drie ondernemers voor deze prijs genomineerd zijn. De ZO²Z Award 2007-wat staat voor Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich-is een tweejaarlijkse prijs voor de beste zelfstandige ondernemer van Nederland in de levensmiddelenbranche. De drie genomineerden worden gekozen uit de twaalf provinciale winnaars, die de afgelopen drie maanden stuk voor stuk zeer intensief zijn beoordeeld. Wie van de drie de prijs uiteindelijk mee naar huis neemt, wordt bekend tijdens de Dag van het Vakcentrum op dinsdag 24 april 2007.

De ondernemer achter de winkelformule
Het Vakcentrum riep de ZO²Z Award 2007 in 2003 in het leven om meer aandacht voor zelfstandige ondernemers te vragen. Naast een goede winkelformule is goed ondernemerschap namelijk dé belangrijkste voorwaarde voor het succes van een winkel. Vaak weten klanten en ook de lokale overheid echter niet dat er een zelfstandig ondernemer schuil gaat achter een landelijk bekende winkelformule. Het bedrijf van de ondernemer vormt bovendien het sociaal economisch middelpunt van zijn wijk, dorp of stad. Samen met het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor dé zelfstandige levensmiddelendetaillisten, maken de deelnemers aan de competitie om de ZO²Z Award hun omgeving duidelijk wie ze zijn en waar ze voor staan.

Spannende strijd
In totaal deden meer dan 300 ondernemers mee aan de strijd om de Award. In de eerste ronde beoordeelde het gerenommeerde onderzoeksbureau EIM Stratus de deelnemers op de dimensies ondernemerschap, marketing, vernieuwing, bedrijfseconomisch rendement, klanttevredenheid, medewerkers en sociaal-maatschappelijke betrokkenheid. Er werden onder meer vragen gesteld over de manier van leiding geven, de wijze van inspelen op de concurrentie, hoe om te gaan met nieuwe trends en inzichten en hoe de ondernemer een bijdrage levert aan maatschappelijke projecten. Een grootscheeps digitaal klanttevredenheidsonderzoek speelde ook een belangrijke rol. Tot slot van de eerste competitiefase werden alle deelnemers beoordeeld door een accountmanager van een A-merk-fabrikant (Campina, Coca Cola, Friesland Foods en Heineken) en de ING Bank. Uit de 300 deelnemers werden uiteindelijk 12 provinciale winnaars geselecteerd. Deze winnaars onderscheiden zich onder meer van de overige deelnemers door hun duidelijke visie op de toekomst en het feit dat ze veel waarde hechten aan de mening van hun klanten en medewerkers.

Het Vakcentrum
Het Vakcentrum is de brancheorganisatie van de zelfstandige levensmiddelendetaillist en behartigt de belangen van de 1900 aangesloten leden met hun 2250 winkels. Het Vakcentrum is aangesloten bij de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland. Het Vakcentrum is ook aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.Tot de Vakcentrumgroep behoren: Vakcentrum Bedrijfsadvies, P&O Support Foodconsult Bedrijfsadvies, Varena Natuurvoeding & Reform en de Stichting Kaas- en Delicatessenwinkels Nederland.

Praktisch
Naast de ROKA vinden tijdens de Food Week ook de beurzen VERS en Slavakto plaats. De Food Week vindt plaats van maandag 26 t/m woensdag 28 maart 2007. Openingstijden: maandag en dinsdag van 11.00 tot 21.00 uur. Woensdag van 11.00 tot 18:00 uur. Kijk voor meer informatie ook op www.foodweek.nl. Voorregisteren voor gratis bezoek kan via www.foodweek.nl
---

Noot voor de redactie,