Ingezonden persbericht


Persberichten

De smaakmakers van de Food Week 2007

Publicatiedatum: 13-02-2007

Over zes weken opent Jaarbeurs Utrecht haar deuren voor de Food Week 2007. Tijdens de Food Week vinden de volgende foodbeurzen plaats: VERS, de supermarktbeurs ROKA en slagersvakbeurs Slavakto. Alle beurzen tonen de laatste trends, technieken en productinnovaties. Iedere beurs heeft zijn eigen uitstraling en identiteit en de vakbezoeker kan zelf kiezen welke beurs zijn primaire interesse heeft. Bezoekers kunnen zich echter breder dan hun eigen vakgebied oriënteren omdat zij toegang hebben tot alle beurzen. Meer dan 200 exposanten presenteren zich op de Food Week 2007. Naast een breed aanbod op de beursvloer, wordt er voor de bezoekers een uitgebreid activiteitenprogramma georganiseerd. Het centrale thema van de Food Week is Well Being.

Slavakto 75 jaar
De slagersvakbeurs Slavakto bestaat dit jaar 75 jaar en is (nog steeds) hét landelijke platform voor de Nederlandse slagersbranche. Op de beurs vindt de ambachtelijke slager een totaaloverzicht van nieuwe en innovatieve producten voor zijn slagerij. Het hart van de beurs is het Slavaktoplein. Op ruim 1000 m2 vinden bezoekers hier een productplaza, presentatiepodium, loungeroom, horecaplein en kooktheater. Op het plein worden dagelijks verschillende presentaties en demonstraties gegeven, o.a. door de WAS vrouwen, de Keurslagers, KNS en SVO. Ook vinden hier de prijsuitreikingen van de Slagerij van het Jaar Verkiezing en de Gouden Slagersring plaats. Een belangrijk onderdeel van de Slavakto vormen de internationale Vakwedstrijden, die dit jaar het thema "Trends & Traditie" voeren. Deze wedstrijden zijn bedoeld voor alle versspecialisten van Nederland. In 28 verschillende rubrieken worden prijzen uitgereikt aan de "lekkerste"en "mooiste"producten. Van rookworsten en hammen tot maaltijdsalades, barbecueschotels en soepen. Organisator Paul van Trigt V.O.F verwacht ruim 1500 inzendingen, die voorafgaand aan de Slavakto worden gekeurd. De bekroonde producten worden tijdens de beurs gepresenteerd.

De VERSte beurs van Nederland
De beurs VERS is vooral bedoeld voor versdetaillisten, supermarktondernemers, traiteurs en category managers. Op VERS vinden bezoekers de nieuwste versproducten, die niet alleen te zien, maar vooral ook te proeven zijn. Het draait op deze vakbeurs in grote mate om de presentatie van de producten, om de versbeleving. Op de Versboulevard, The road to fresh future, kunnen bezoekers de laatste stand van zaken zien als het gaat om het beïnvloeden van consumenten op zintuiglijk niveau. Per zintuig werken fabrikanten en bedrijven uit de verstechnieksector samen om te laten zien wat de mogelijkheden zijn. Hoe gebruik je bijvoorbeeld licht voor een optimale productpresentatie en wat zijn de laatste ontwikkelingen op geurgebied? De boulevard eindigt bij het VERSplein, een ontmoetingsplaats voor de gehele Nederlandse verssector.

ROKA
Supermarktbeurs ROKA is voor supermarktondernemers, category managers en speciaalzaken. Bezoekers vinden hier exposanten op het gebied van non-food, dranken, houdbare producten en drogmetica. Op de ROKA vindt men het Wijnplein en Wijntheater. Hier verzorgen verschillende aanbieders van wijn presentaties en proeverijen. Op de ROKA bevindt zich ook de speciale presentatie Food World, bedoeld voor kleine binnen- en buitenlandse ondernemers met een innovatief nieuw authentiek, streek- of landgebonden product. Tien bedrijven presenteren hier producten, die nog niet eerder op de Nederlandse markt te zien of proeven waren. Van beef salmon tot diverse hibiscusproducten. Op Food World wordt de hele dag door gedemonstreerd en gekookt met al deze exotische producten, die dan ook geproefd kunnen worden door bezoekers.

European Well Being Conference
Hoe spelen Europese fabrikanten en retailers in op de huidige gezondheidstrend? Waarom groeit de markt van yoghurtdranken zo hard en hoe goed past vlees binnen een verantwoord voedingspatroon? Het zijn slechts een aantal van de vragen die aan de orde komen tijdens de European Well Being Conference op maandag 26 maart. Het congres wordt georganiseerd door onderzoeksbureau ACNielsen, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Reed Business Information en VNU Exhibitions Europe. Sprekers op de European Well Being Conference zijn Bas van den Berg, directeur Nederland van zuivelfabrikant Campina. Hij gaat onder meer in op de rol die fabrikanten spelen op Well Being gebied. Hoe liggen de verantwoordelijkheden als het gaat om gezonde zuivelproducten en hoe bouw je een merk op basis van gezondheid, natuur en betrouwbaarheid. Ronald Lotgerink, directeur van Zwanenberg Food Group, gaat in op het huidige obesitasprobleem, het imagoprobleem van vlees en het belang van proteïne in relatie tot Well Being. Ariella Rotstein van het Zweedse supermarktconcern ICA laat haar licht schijnen op trends en ontwikkelingen op het gebied van Well Being in Zweden. Dave van der Meer, Global Services Director van ACNielsen presenteert de uitkomsten van het wereldwijde onderzoek "What's hot around the globe?". Het onderzoek laat zien dat gezondheid momenteel veruit de duidelijkste trend op foodgebied is, met name in Europa en de VS. Voorzitter van het Convenant Overgewicht Paul Rosenmöller verzorgt een presentatie tijdens het diner.

Well Being tijdens de Food Week
In aansluiting op de European Well Being Conference vindt dinsdagmorgen 27 maart het jaarlijkse CBL congres plaats met als thema Well Being. Vooraanstaande sprekers geven hun visie op Well Being in de breedste betekenis. Gezond, gemak, lekker, genieten en bewegen; thema's die de consument van vandaag bezig houden. Bezoekers van de Food Week kunnen verder op het Well Being Paviljoen terecht voor de nieuwste food producten op het gebied van Well Being. Deelnemers aan dit paviljoen zijn o.a. Cono Kaasmakers, Starmeal, Enkco Foodgroup en een aantal bedrijven dat is aangesloten bij de Stichting Ik kies bewust.

Praktisch
Tijdens de Food Week 2007 vinden de volgende beurzen plaats: ROKA, VERS en Slavakto. De Food Week vindt plaats van maandag 26 t/m woensdag 28 maart 2007. Openingstijden: maandag en dinsdag van 11.00 tot 21.00 uur. Woensdag van 11.00 tot 18:00 uur. Kijk voor meer informatie ook op www.foodweek.nl of www.wellbeingconference.com. Voorregisteren voor gratis bezoek kan via www.foodweek.nl
---

Noot voor de redactie,