Minister Plasterk neemt Educatieve Kajuit in ontvangst


Opening Michiel de Ruyterjaar in Vlissingen

VLISSINGEN, 20070323 -- 'Excellentie, ik stel me graag eerst even aan u voor. Ik ben Michiel Bouten.' - 'En ik, meneer, ben Roos Mijnlieff. Wij zijn allebei leerlingen van de Vlissingse Schoolvereniging.' - Michiel: 'De afgelopen weken hebben wij op onze school een heel groot project gedaan over het leven van Michiel Adriaanszoon de Ruyter.' Roos: 'Meesters van onze school hebben zelfs een musical geschreven over het leven van de zeeheld.'

Zo begonnen Michiel Bouten en Roos Mijnlieff vanmiddag in Vlissingen, tijdens de opening van het Michiel de Ruyter-jaar, hun toespraak voor minister Ronald Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), waarmee ze het eerste exemplaar van de onderwijsklapper De Educatieve Kajuit aan de minister hebben overhandigd.

Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft SLO het scholenproject '400 jaar Michiel de Ruyter' gecoördineerd. Essentieel aan het project was scholen zelf een aantal onderwijsideeën rond Michiel de Ruyter te laten ontwikkelen en uit te wisselen. De resultaten zijn verzameld in De Educatieve Kajuit en hebben een schat aan prachtige onderwijsmomenten opgeleverd.

Uit de voorbeelden blijkt dat leerlingen in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs nog steeds geïnspireerd raken door het bijzondere verhaal van het jongetje aan de lijnbaan, dat het tot onze grootste zeeheld wist te schoppen.

De Educatieve Kajuit geeft een beschrijving van de activiteiten die scholen in heel Nederland, waaronder de school van Roos en Michiel, de afgelopen maanden hebben bedacht en uitgevoerd rond het thema Michiel de Ruyter. Er is een grote variatie aan onderwijsdoelen, werkvormen, leeftijdscategorie, groepsgrootte, het aantal betrokken vakken en/of leergebieden, binnen- en buitenschoolse activiteiten en benodigde tijd.

Aan bod komen alle mogelijke invalshoeken: Michiel de Ruyter `als nationale held', `als mens' en `als zeeheld'; `Michiel de Ruyter en zijn tijd' en `Michiel de Ruyter en burgerschapsvorming'. In het laatste geval kan de historische zeeheld ingezet worden bij de aandacht die het onderwijs wettelijk dient te besteden aan burgerschapsvorming, door de minister omschreven als `de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren'.

Roos en Michiel: 'We hopen dat heel veel meesters en juffen in ons land, door dit boek, les gaan geven over De Ruyter. Wij hebben inmiddels geleerd dat dat de moeite waard is.'

Meer informatie over De Educatieve Kajuit op www.slo.nl/themas/00191/00004/ .