Gemeente Tilburg
Datum
23 maart 2007
Evaluatie hondenpoepbeleid
Conclusie: beleid kan effectiever, spreiding voorzieningen beter
De afgelopen jaren staat de hondenpoepproblematiek regelmatig op de agenda van het
gemeentebestuur. Een mix van activiteiten zorgt voor het bestrijden van de
hondenpoepoverlast: gebiedsgerichte aanpak, samenwerking met buurtbewoners en
wijkbeheerorganisaties, gerichte voorlichting en maatwerk voor wat betreft reiniging,
onderhoud, toezicht en handhaving. De activiteiten worden afgestemd op de situatie en de
problemen in een gebied. Het college heeft deze week de evaluatie van het beleid van de
afgelopen jaren vastgesteld. De evaluatie wordt besproken in de commissie Fysiek op 23
april.
Conclusies evaluatie
In de evaluatie 'na 8 jaar hondenpoepbeleid' staan twee vragen centraal: heeft het beleid 013 542 89 23
voor de hondenpoepbestrijding het beoogde effect opgeleverd? En is de mate van Faxnummer
onderhoud en reiniging van de verschillende voorziening afdoende? Op basis van een 013 542 88 95
enquête gehouden onder inwoners en de informatie binnen het Centraal Meldpunt
(meldingen, klachten e.d.) zijn in de evaluatie de resultaten benoemd:
1. De openbare ruimte is te weinig ingericht voor honden, veel ruimte is bebouwd;
2. Geen goede spreiding van voorzieningen, de loopafstand naar losloopzones en
uitlaatstroken is vaak te groot;
3. Borden met geldende regels bij voorzieningen ontbreken of staan op onjuiste plekken;
4. Het onderhoudsniveau van losloopzones, uitlaatstroken en de hondenpoepemmers
wordt wisselend per locatie beoordeeld, van tevreden tot matig tevreden;
5. Te weinig toezicht en handhaving; de dader moet op heterdaad betrapt worden dit is in
de praktijk niet altijd makkelijk;
6. Gebrekkige communicatie; o.a. een verouderde hondenpoepkaart met
uitlaatvoorzieningen. Servicedienst
Faciliteiten
Marieke Moorman, wethouder milieu en schone stad, reageert op de evaluatie: "Het beleid Personeel
is verouderd en niet adequaat. Terwijl ik nergens in mijn portefeuille zo op wordt Informatisering
aangesproken als op overlast van hondenpoep en de behoefte aan uitlaatveldjes. In overleg Financiële Administratie
met de raad wil ik ergernis nummer één van iedere Tilburg grondig aanpakken." Juridische Zaken
Hoofdpunten van het beleid blijven: honden moeten binnen de bebouwde kom, met Communicatie
uitzondering van de losloopzones aangelijnd zijn en hondenbezitters zijn, behalve in de
hondentoiletten, overal verplicht de poep van hun hond op te ruimen."
Aanbevelingen
In de evaluatie worden conclusies getrokken maar zijn ook aanbevelingen gedaan
waaronder:
1. Per stadsdeel een dekkend plan met een goede spreiding van de aangelegde
hondenuitlaatvoorzieningen met daarbij een bord met regels;
2. per stadsdeel onderzoeken of het huidige reinigingsniveau en frequentie van de
hondenpoepemmers en uitlaatvoorzieningen voldoende is;
3. intensievere communicatie waaronder het verspreiden van een informatiepakket
onder de hondenbezitters;
4. Nieuwe beleidsvisie waarbij de evaluatie, de inzet van de hondenbelasting en de
meningen vanuit de gemeenteraad als input dient.
Wethouder Moorman: "Ik zie veel goedwillende hondenbezitters consequent de poep van
hun hond opruimen. Het blijft echter ergernis nummer één. Ik vind daarom dat we meer
prikkelende acties in de wijken moeten organiseren om hondenbezitters te inspireren mee
te werken aan de leefbaarheid van hun buurt."
Voor de pers:
Thomas Heesters, woordvoerder, telefoon 013 542 9952
Natasja Bruëns, themacommunicatie, telefoon 013 542 98 09
---- --
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/23/S080-evaluatie-hondenpoepbeleid-kan-effectiever.html" title="Evaluatie hondenpoepbeleid: kan effectiever"]