Gemeente Alkmaar
Alkmaar, vrijdag 23 maart
Associatie met kaas nog steeds springlevend
Toeristen hebben positief beeld van Alkmaar
Het toeristisch imago van Alkmaar staat er uitstekend voor. Dit blijkt uit een benchmark die in 2006 is gehouden onder 17 steden. Bepalend voor het imago van Alkmaar is de associatie met kaas, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast wordt Alkmaar zeer gewaardeerd om zijn mooie historische binnenstad en het brede winkel- en horeca-aanbod. De gemeente Alkmaar, de VVV en Stichting Promotie Alkmaar zien in de uitkomsten van het imago-onderzoek kansen om het 'product' Alkmaar nog sterker in de markt te zetten. De samenwerking tussen de drie partners in promotie heeft een gezicht gekregen met nieuwe beeldmerken. In Nederland geldt de slogan 'Alkmaar Prachtstad', en internationaal is gekozen voor 'Say Cheese Say Alkmaar'. De drie partijen gaan deze voortaan toepassen in hun promotionele uitingen. Wethouder Rian van Dam, directeur van de VVV Eduard Pieter Oud en voorzitter van de Stichting Promotie Alkmaar Piet van Staveren onthulden de beeldmerken tijdens een themabijeenkomst op donderdag 22 maart.
Er liggen goede kansen voor Alkmaar om nog meer bezoekers naar de stad te trekken. Die conclusie trekken de gemeente Alkmaar, Stichting Promotie Alkmaar en de VVV naar aanleiding van het toeristisch imago-onderzoek dat in 2006 onder 17 steden is gehouden. Het beeld van Alkmaar is positief, vooral onder mensen die de stad hebben bezocht.
Toeristische trekker van formaat is de historische binnenstad. Na Delft en Maastricht neemt Alkmaar de derde plaats in in de categorieën 'historische stad' en 'fraaie stad'. Ook op het gebied van veiligheid, voor toeristen de laatste jaren een belangrijk criterium om een stad wel of niet te bezoeken, komt Alkmaar in de top 5 voor, met een gedeelde vierde plek. Alkmaar deelt de derde plaats als het gaat om het aantal respondenten dat een positief beeld van de stad heeft.
Wethouder Rian van Dam is zeer tevreden over de uitkomsten van het imago-onderzoek. 'Alkmaar staat zeer goed aangeschreven bij toeristen, en dat gaan we verzilveren met een nog effectievere promotie. Daarbij werken de drie partners in promotie, Stichting Promotie Alkmaar, VVV en gemeente Alkmaar hecht samen. Bijvoorbeeld door meer evenementen naar de stad te halen, maar ook door te zorgen voor een aantrekkelijk productaanbod, zoals wandel- en fietsroutes, arrangementen en informatiebrochures. 'Die samenwerking wordt bovendien beter zichtbaar. We hebben gezamenlijk nieuwe beeldmerken ontwikkeld, die voortaan op de promotionele uitingen van de drie partijen komen te staan. Uit het toeristisch profiel blijkt dat Alkmaar en kaas nog altijd in één adem genoemd worden. Daar maken we goed gebruik van in ons toeristisch beleid. Bezoekers laten zich graag verrassen door alles wat Alkmaar nog meer te bieden heeft. Ook in de nieuwe beeldmerken spelen we in op de associatie met kaas.'
Behalve Alkmaar namen deel aan het imago-onderzoek Amersfoort, Breda, Delft, Den Haag, Dordrecht, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Nijmegen, Schiedam, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Utrecht, Waalwijk en Zwolle.