Gemeente Utrecht


schriftelijke vragen 2007, nr. 47 N.R. Schipper inzake luchtkwaliteitsrapportages 2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
47 Vragen van mevrouw N.R. Schipper
(ingekomen op 22 maart 2007)


Toelichting
Veel bewoners van de gemeente Utrecht maken zich met GroenLinks zorgen over de hoeveelheid verkeer en de luchtkwaliteit in hun woon en leefomgeving. GroenLinks vindt het belangrijk dat eenduidig gerapporteerd wordt over de verkeersintensiteiten en luchtkwaliteit. Dan kunnen bewoners zien hoe het verkeer en de lucht zich ontwikkelt in hun directe omgeving. Ook gemeenteraadsleden hebben eenduidige informatie nodig om het in gang gezette beleid te kunnen toetsen en zo nodig wijzigende maatregelen te nemen.

Het College heeft, tijdens de discussie over het actieplan luchtkwaliteit 2006 - 2012 (cie verkeer en beheer,18 oktober 2006), aangegeven dat monitoring vanaf 2006, op een goede manier controleerbaar is door de gemeenteraad.

GroenLinks vindt dat een goede zaak, maar vraagt zich wel af welke cijfers als 'nul-situatie' worden gehanteerd. In de eind 2006 ontvangen rapportage luchtkwaliteit 2005 zijn een aantal belangrijke gegevens verdwenen, waardoor de situatie kan ontstaan dat 'smerige straten' opeens niet meer meetellen in de beoordeling van bouwplannen.

Dit leidt tot de volgende vragen:

Ontbrekende wegvakken
1. Hoe kan het dat in de rapportage luchtkwaliteit 2005 een aantal wegvakken ontbreken die in 2004 nog prominent naar voren kwamen?

Te weten:
-Croeselaan, tussen de Graadt van Roggeweg en van Zijstweg (wegvak 1 t/m 4)
-Haydnlaan wegvakken 2 en 5
-Lessinglaan wegvakken 2, 3, 4 en Les v4/brug
-Weg der Verenigde Naties wegvak 5
-Daalsetunnel wegvak 1
-Catharijnesingel wegvak 2
-Overste den Oudenlaan wegvakken 2, 4, 5, 6 en 7
-Europalaan wegvakken 1, 2, en 3
-Vondellaan wegvakken 1, 3, en 4
-Amsterdamsestraatweg wegvakken 11, 12, 13, 14, 16 en 18
-Balijelaan geheel
-Pijperlaan geheel

2. Wat is de reden dat de rapportage over deze wegvakken ontbreekt? Zijn er geen intensiteiten en uitstoot bekend? Zijn deze wegvakken als knelpunt opgelost?
3. Is het college het met GroenLinks eens dat de rapportages luchtkwaliteit vergelijkbaar met elkaar moeten zijn?
4. Wat gaat het college doen om de weggevallen straten in de 'nulsituatie' voor 2006 mee te nemen?

Intensiteiten
5. Is het college het met GroenLinks eens dat de rapportage luchtkwaliteit en de rapportage verkeer met elkaar verband houden en voor een goed inzicht gebruik moeten maken van hetzelfde aantal voertuigbewegingen in een jaar?


Uit de rapportage luchtkwaliteit 2005 ten opzichte van de rapportage luchtkwaliteit 2004 en de beleidsmonitor verkeer 2005, zou kunnen worden afgeleid dat er op een aantal wegen sprake is van minder verkeer.
. Voor de Europalaan Zuid verklaart het college dit door wegwerkzaamheden.
. Over de NRU worden in de luchtkwaliteitsrapportages over 2004 en 2005 evenveel voertuigen (51.000) gemeld. Terwijl de beleidsmonitor verkeer 2005 (telpunten 4, 5, 6 op pagina 8) een afname toont van de hoeveelheid verkeer ten opzichte van eerdere jaren.
. Over de Waterlinieweg worden in de rapportages luchtkwaliteit in 2004 54.000 voertuigen en in 2005 50.000 voertuigen gerapporteerd. Volgens de beleidsmonitor verkeer 2005 is er sprake van een stijging ten opzichte van 2004 met een totaliteit van 45.300 voertuigen (zie grafiek 3.2 op pagina 8).

Een en ander maakt de controle van de gemeenteraad erg ondoorzichtig. Vandaar de volgende vragen:
6. Kan het college aangeven of er sprake is van een toe- of afname van de hoeveelheid verkeer op de NRU? En hoe verklaart het college de verschillende cijfers in de rapportage luchtkwaliteit en rapportage verkeer?
7. Hoeveel voertuigen reden er over de Waterlinieweg in 2005? Is er op de Waterlinieweg sprake van een toename of een afname van het verkeer?

De bestuursmonitor verkeer 2005 geeft aan dat er 25.300 motorvoertuigen via de Martin Luther Kinglaan de stad binnenkomen/verlaten. Volgens de rapportage luchtkwaliteit 2004 was er sprake van een intensiteit van 35.000, en in de rapportage luchtkwaliteit 2005 van 32.000 voertuigen. Het college constateert in haar beleidsmonitor verkeer 2005 een afname van de intensiteiten op de Martin Luther Kinglaan.

8a Hoeveel voertuigen reden er in 2005 over de Martin Luther Kinglaan?
8b Heeft het college een verklaring voor deze spectaculaire afname?
8c Welke beleidsinzet heeft tot deze daling gezorgd?
8d Overweegt het college dit instrument/maatregel ook elders in te zetten?

Bijdrage scheepvaart aan luchtkwaliteit
Over de bijdrage die het verkeer over water levert aan de luchtkwaliteit is niets terug te vinden in de rapportages luchtkwaliteit. In het Actieplan Luchtkwaliteit is een beleidslijn van het college het verminderen van de emissies van scheepvaart, industrie en huishoudens.

9. Op welke wijze zouden de intensiteiten en uitstoot van het scheepvaartverkeer op de wateren in en rond Utrecht moeten worden verwerkt in de modellen?
10. Kan het college aangeven hoeveel schepen op de wateren in en rond Utrecht varen?
11. Niet elk schip draagt in dezelfde mate bij aan de 'luchtkwaliteit'. Kan het college aangeven hoe zij hiermee omgaat?


Het college heeft tijdens het debat over het structuurplan stationsgebied op 7 december 2006 motie 148 over 'salderingsboekhouding' overgenomen. GroenLinks verwacht dat inzichtelijk (transparant, toegankelijk en vergelijkbaar) is welke maatregelen en projecten in Utrecht op stapel staan en hun bijdrage aan de intensiteiten en uitstoot. Opdat voor iedereen inzichtelijk is waar we aan toe zijn ten aanzien van het Stationsgebied en het Actieplan Luchtkwaliteit.

12. Is het College het met GroenLinks eens dat inzichtelijk moet zijn voor de Utrechtse bewoners wat de huidige intensiteiten en uitstoot op de Utrechtse wegen en wateren is, welke maatregelen en projecten op stapel staan en wat hun bijdrage aan de intensiteiten en uitstoot is?

13. Wanneer kunnen de gemeenteraad en bewoners deze inzichtelijke informatie verwachten?

14. Welke nulsituatie hanteert het College hierbij?


---- --


[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/23/S045-schriftelijke-vragen-2007-nr-47-inzake-luchtkwalit.html" title="Schriftelijke vragen 2007, nr. 47 inzake luchtkwaliteitsrapportages "]