Ingezonden persbericht


23 maart 2007

Nederland koploper in nuchtere merkwaardering

Nederlandse consument ongevoelig voor groene merken

De Nederlandse consument lijkt in vergelijking met andere Europese landen het minst gevoelig voor merken die zich betrokken voelen bij het milieu (53% ten opzichte van het Europese gemiddelde van 64%). Dat toont het European Trusted Brands onderzoek van uitgeverij Reader's Digest aan dat is gehouden in 15 Europese landen. Engelse consumenten blijken het meest milieubewust te zijn bij de waardering van een merk.

Ethiek

Uit het jaarlijkse European Trusted Brands onderzoek van Reader's Digest, waaraan ruim 24.000 consumenten hebben deelgenomen -waaronder ruim 1200 Nederlanders - blijkt dat Nederlanders vertrouwen in een merk in beperkte mate laten afhangen van de ethische standaard die een aanbieder van consumentenproducten demonstreert. Na de Fransen trekken Nederlanders zich het minst aan van het ethische imago van een merk, terwijl de Britten hier het meest positief op reageren.

Merkhistorie

Nederlandse consumenten laten zich niet echt leiden door de geschiedenis van een merk of de maatschappelijke betrokkenheid van de producent. De Tsjechen zijn het meest gevoelig voor merkhistorie, terwijl de Hongaren het meest positief in Europa reageren op de maatschappelijke betrokkenheid van producenten.

Meest nuchter

Uit de onderzoeksresultaten blijkt tevens dat Nederlanders het toonbeeld van de nuchtere consument zijn. Kwaliteitsbeleving (82%), persoonlijke ervaring met het merk (80%) en 'waar krijgen voor je geld' (77%) zijn de drie criteria waarop men in Nederland het vertrouwen in een bepaald merk stoelt. Op deze criteria scoren Nederlanders hoog ten opzichte van het Europese gemiddelde.

Nokia en Philips winnaars

Reader's Digest peilde in totaal het vertrouwen in 37 productcategorieën op de Nederlandse markt. Daarvan maakten vierentwintig categorieën ook deel uit van het onderzoek in het voorgaande jaar. Bij deze categorieën bleek Nokia in Nederland het meest vertrouwde merk te zijn. Dertien categorieën werden dit jaar voor het eerst onderzocht. Hier bleek Philips met zijn gloeilampen het meeste vertrouwen te wekken.

Herwaardering A-merken in Nederland

Enkele andere opmerkelijke Nederlandse uitkomsten: Albert Heijn verdringt C1000 van de eerste plaats in de categorie supermarkten; Becel wint heel sterk aan vertrouwen bij dieetproducten en RTL is relatief de sterkste stijger van het land. Opel staat duidelijk op nummer 1 in de autocategorie ten koste van Toyota en Volkswagen. Opvallend is verder dat KPN dochtermerk Het Net in de categorie internetprovider zijn positie aanmerkelijk verstevigt. Tot slot laten de uitkomsten een significante opwaardering van A-merken zien.

# # #



Ingezonden persbericht

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/23/S035-nederland-koploper-in-nuchtere-merkwaardering.html" title="Nederland koploper in nuchtere merkwaardering"]