Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
IJmuiden, 23 maart 2007
PERSBERICHT: Directeur KNRM geëerd met gouden De Ruytermedaille
In het bijzijn van Hare Majesteit de Koningin kreeg Sip Wiebenga,
directeur van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
de gouden De Ruytermedaille opgespeld door staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat Tineke Huizinga-Heringa. De staatssecretaris
sprak lovend over het moedige werk van de vele vrijwilligers van de
Redding Maatschappij en roemde de inzet van Wiebenga. De KNRM
directeur was zichtbaar verrast. In zijn dankwoord droeg hij direct
alle eer voor de unieke medaille op aan de vrijwillige
reddingbootbemanningen die soms hun leven wagen om dat van een ander
te redden.
De KNRM is trots op het feit dat directeur Sip Wiebenga is geëerd met
de De Ruytermedaille. De medaille wordt door de KNRM gezien als een
eerbetoon voor alle inspanningen van Wiebenga. De medaille komt aan
het eind van zijn carriere: per 1 april neemt adjunct directeur Roemer
Boogaard de operationele verantwoordelijkheid voor het reddingwerk van
Sip Wiebenga over.
Wiebenga heeft sinds 1984 met enorme gedrevenheid en tomeloze inzet de
statutaire doelstelling van de KNRM vorm en inhoud gegeven. Het feit
dat de KNRM op dit moment met een zeer moderne vloot en professioneel
opgeleide vrijwilligers het reddingwerk uitvoert, is mede door zijn
inzet, maar vooral ook onder zijn leiding tot stand gekomen.
Een aantal belangrijke mijlpalen is daarbij vermeldenswaardig.
Allereerst heeft de heer Wiebenga vorm en inhoud geven aan de fusie in
1991 van de twee toen bestaande reddingmaatschappijen, de KNZHRM
(Koninklijke Noord- en Zuid Hollandse Redding Maatschappij) en de
KZHMRS (Koninklijke Zuid-Hollandse Maatschappij tot het Redden van
Schipbreukelingen), nadat de beide besturen daartoe besloten hadden.
Aansluitend is onder zijn leiding een vlootplan ontwikkeld op basis
van een studie naar de benodigde gereddencapaciteit, gebaseerd op een
risico inventarisatie. Ook is bij het doorontwikkelen van het concept
van de Rigid Inflatable Boat (RIB) onder de bezielende leiding van de
heer Wiebenga van een zeer modern en revolutionair ontwerp voor
reddingboten geperfectioneerd. Zodoende bestaat de reddingvloot nu uit
snelle zelfrichtende reddingboten van 7 tot 19 meter, die onder alle
weersomstandigheden inzetbaar zijn.
Veiligheid van schip en bemanning is de rode draad in het
zeemanschappelijke leven van de heer Wiebenga. Juist dit aspect geeft
hij veel aandacht in de organisatie. Het verkrijgen van de
kwaliteitsstandaard ISO 9001 in 2005 was geen doel op zich maar een
afronding van een bewustwordingsproces over kwaliteit in alle lagen
van de organisatie. Veiligheid op zee begint met een opgeleide en
toegewijde bemanning, een voor zijn taak berekend technisch goed schip
met een walorganisatie die op ieder facet van de bedrijfsvoering
kwaliteit levert.
De gedrevenheid en inzet van de heer Wiebenga zijn voor een ieder die
betrokken is bij het werk van de KNRM een voorbeeld. Niet alleen in
technische en/of operationele zin is hij betrokken maar vooral de
persoonlijke betrokkenheid met het wel en wee van een ieder, met veel
oog voor lief en leed, hebben voor een groot samenhorigheidsgevoel
gezorgd. Het leiderschap en de persoonlijke betrokkenheid van de heer
Wiebenga zijn onlosmakelijk verbonden aan de vitaliteit van de KNRM.