23-03-2007
Toezichtsrapport inzake onderzoek CTIVD
Ondertekenaar: Minister E. Van Middelkoop
Op grond van de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2002 is
een onafhankelijke Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen-
en Veiligheidsdiensten onder meer belast met het uitoefenen van
toezicht op een rechtmatige uitvoering van de Wet op de Inlichtingen
en Veiligheidsdiensten 2002 en de Wet veiligheidsonderzoeken door de
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (hierna: MIVD).
In het kader van deze toezichthoudende taak verricht de Commissie
onderzoeken en brengt naar aanleiding van deze onderzoeken zogenoemde
toezichtsrapporten uit. Deze rapporten zijn openbaar, met uitzondering
van die delen die inzicht bieden in de door een dienst in een concreet
geval gebruikte middelen, geheime bronnen of het actuele kennisniveau
van een dienst.
Bijgevoegd treft u aan het toezichtsrapport betreffende de MIVD dat de
Commissie op 24 januari 2007 heeft vastgesteld. Het toezichtsrapport
betreft het onderzoek van de Commissie naar de uitvoering van de Wet
veiligheidsonderzoeken door de MIVD. Het rapport is in zijn geheel
openbaar.
Van de inhoud van het toezichtsrapport heb ik met genoegen
kennisgenomen. De commissie concludeert dat de veiligheidsonderzoeken
van de MIVD plaatsvinden in overeenstemming met de bepalingen van de
Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten 2002 en de Wet
veiligheidsonderzoeken. Verder constateert de Commissie dat de
beoordeling van de veiligheidsonderzoeken geschiedt binnen de kaders
zoals gesteld in de beleidsregelingen.
De Commissie doet ook enkele aanbevelingen ter verbetering van de
werkwijzen en procedures.
De Commissie beoordeelt de situatie waarin het bestuursrechterlijke
vertrouwensbeginsel in arbeidsrechterlijke verhoudingen wordt
afgewogen tegen het belang van de nationale veiligheid als strijdig
met de uitgangspunten van de Wet veiligheidsonderzoeken.
Naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer
âBeveiliging militaire objectenâ uit 2004 heeft een inhaalslag
plaatsgevonden op het gebied van veiligheidsonderzoeken. Hierbij
kwamen er gevallen aan het licht waarbij oude (strafbare) feiten reeds
lang bekend waren bij de commandant en deze geen aanleiding had gezien
de betrokken persoon te ontslaan, waardoor de betrokken persoon ervan
uit ging dat de zaak daarmee was afgedaan. Dit aspect is tezamen met
overige omstandigheden in het kader van de zorgvuldigheid betrokken
bij de besluitvorming. Dit neemt niet weg dat er slechts dan een
verklaring van geen bezwaar werd afgegeven indien er geen sprake was
van een veiligheidsrisico. Overigens zijn maatregelen genomen om de
geschetste situatie in de toekomst te voorkomen . De genoemde
inhaalslag is afgerond en het arbeidsrechterlijke traject beter is
afgestemd op het traject van de Wet veiligheidsonderzoeken.
De Commissie beveelt aan dat de MIVD en de AIVD waar mogelijk voorzien
in enerzijds harmonisatie in de inrichting van de uitvoering van de
veiligheidsonderzoeken en anderzijds in de ontwikkeling van een
gezamenlijk beoordelingskader in het licht van het afgeven van de
verklaring van geen bezwaar. De Commissie heeft in dit verband erop
gewezen dat er bij de AIVD meer naslagen plaatsvinden en dat de AIVD
directe toegang heeft tot politiegegevens en strafvorderlijke
gegevens.
Inmiddels vindt er bij de MIVD uitbreiding plaats van naslagen, onder
andere op het gebied van strafvorderlijke en politiegegevens, die
reeds door de AIVD worden uitgevoerd.
Wat betreft de ontwikkeling van een gezamenlijk beoordelingskader merk
ik het volgende op. Er is niet één verklaring van geen bezwaar die
voor alle functies geldt. De verklaring van geen bezwaar wordt
afgegeven voor de desbetreffende functie (artikel 7, tweede lid,
eerste volzin, van de Wet veiligheidsonderzoeken). De verschillen in
beoordelingkaders worden gerechtvaardigd door de verschillen in aard
van de organisaties waar de vertrouwensfunctie worden vervuld. Gelet
op het militaire karakter van de Defensie wordt er enerzijds zeer
streng geoordeeld ten aanzien van bepaalde delicten (drugs, wapens),
terwijl er anderzijds meer kan worden toegelaten. Ook binnen Defensie
zijn er verschillende organisaties waarbij gezien hun taakstelling
verschillende beleidsregelingen gelden. De Koninklijke Marechaussee
heeft een andere beleidsregeling en tevens wordt gewerkt aan een
aparte beleidsregeling voor de MIVD.
De AIVD hanteert eveneens verschillende beoordelingskaders afhankelijk
van de organisatie waar de vertrouwensfunctie wordt vervuld. Dit neemt
niet weg dat daar waar er sprake is van gelijke functies ernaar wordt
gestreefd deze op gelijke wijze te beoordelen.
Voor het overige stem ik in met de conclusies en aanbevelingen van de
Commissie.
DE MINISTER VAN DEFENSIE
Download deze documenten:
pdf icon Inhoudsopgave Wvo MIVD
pdf icon Toezichtsrapport Wvo MIVD
Om deze publicaties te raadplegen heeft u het programma Acrobat Reader
nodig, dat u gratis kunt downloaden
Ministerie van Defensie